KAFFE: Nylig fant tyske forskere ut at koffeinet kan redusere skadene ved et hjerteinfarkt. FOTO: NTB Scanpix
KAFFE: Nylig fant tyske forskere ut at koffeinet kan redusere skadene ved et hjerteinfarkt. FOTO: NTB Scanpix
Kaffe:

Koffein kan styrke hjertet

Tyske forskere har funnet årsak til at kaffe er bra for hjertet. Men det er forskjell på kaffen vi drikker.

Det er stadig ny forskning som forteller oss at morgenkaffen faktisk er bra for oss, og både koffeinfri kaffe og kaffe med koffein skal være sunt. Med andre ord kan det være flere ting som gjør kaffen sunn, men akkurat hva er fortsatt litt usikkert.

- Kaffe er fortsatt antatt å være sunt ja, noe man antar kan henge sammen med det høye innholdet av antioksidanter, forteller Vegard Lysne, som er klinisk ernæringsfysiolog og stipendiat ved Universitetet i Bergen.

Det er imidlertid ikke helt sikkert det alltid er kaffekoppen i seg selv som er bra, eller om det går andre veien.

- Det kan være vanskelig å knytte helseeffektene direkte til kaffe, da det også kan være andre egenskaper hos de som drikker mye kaffe som påvirker helsen. Det er en stor utfordring med all slik forskning, påpeker Lysne.

LES OGSÅ: Søt dessert full av antioksidanter

Fant beskyttende protein som aktiveres av koffein

Nylig har tyske forskere kommet frem til at selve koffeinet i kaffe også kan være bra for oss. De mener de har funnet ut at koffeinet beskytter hjertet gjennom å aktivere et bestemt protein.

Undersøkelsene er gjort på celler og mus, og forskerne fant at proteinet p27 finnes i mitokondriene i hjertet og er viktig for hjertehelsen hos mus. De fant også at koffeinet kunne øke konsentrasjonen av dette proteinet i mitokondriene i hjertets celler. Musene fikk koffein som tilsvarte omkring fire kaffekopper, og forskerne så da at inntaket kunne være med på å redusere celledød i hjertet, samt redusere skadeomfanget etter et hjerteinfarkt hos mus som var disponert for å få diabetes type 2. Studien er publisert i tidsskriftet Plos Biology.

- Dette er ikke den første foreslåtte biologiske mekanismen som kan forklare sammenhengen mellom inntak av kaffe og hjertesykdom, men mange av de andre mekanismene krever et så høyt koffeinntak at det kanskje er uoppnåelig i praksis. Derfor er denne nye studien interessant, mener Erik Arnesen, master i samfunnsernæring og helsefaglig rådgiver i Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL)

- Likevel må man ta forbehold om at de ikke brukte kaffe som sådan i forsøket, men koffein, og at de altså undersøkte mus og celler, påpeker han.

LES OGSÅ: Så mye kaffe er det greit å drikke

Trygt å drikke litt kaffe

Vi kan altså fremdeles ikke konkludere med at det er livsforlengende å drikke kaffe. Arnesen påpeker også at koffeinet ikke hindret et hjerteinfarkt hos musene, men at skadene ble redusert.

- Vi kan ikke på bakgrunn av denne studien anbefale å begynne å drikke kaffe for å forebygge hjertesykdom, men dersom man regelmessig drikker opptil fire kopper per dag er det trolig trygt å fortsette med det. Folk reagerer forskjellig på koffein, men tidligere studier på mennesker har funnet at også koffeinfri kaffe er forbundet med lavere risiko for hjerte- og karsykdom, sier han.

FORSKJELL PÅ KAFFEN: Det er forskjell på kaffen vi drikker og ikke alle typer kaffe er gunstige. FOTO: NTB Scanpix
FORSKJELL PÅ KAFFEN: Det er forskjell på kaffen vi drikker og ikke alle typer kaffe er gunstige. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Noen kaffetyper er dårlig for kolesterolet

Det er imidlertid viktig å også nevne at kaffekoppen kan ha ugunstige effekter. Kaffe som ikke er filtrert, som kokekaffe og presskannekaffe er nemlig forbundet med forhøyet kolesterol, og de som allerede har eller er disponert for høyt kolesterol er anbefalt å unngå ufiltrerte kaffetyper. Pulverkaffe og filterkaffe er eksempler på kaffetyper som anses som trygge.

- Ufiltrert kaffe inneholder mye av noen fettstoffer som har en ugunstig effekt på blodlipidene, og er dermed ikke ansett som spesielt gunstig, påpeker Lysne.

- Selv om kaffe i praksis ikke inneholder fett, inneholder det fettstoffene cafestol og kahweol som er veldige potente og øker det dårlige kolesterolet, LDL. Disse stoffene finner man i størst mengde i kokekaffe og presskannekaffe, forklarer Mari Eskerud.

Hun er klinisk ernæringsfysiolog og ga nylig ut boka «Sunn og frisk med sensitiv mage».

- Nå er det blitt populært med espresso-baserte drikker, og disse inneholder også noe av de uheldige fettstoffene. Filterkaffe eller pulverkaffe, som filtreres i produksjonen, er derimot er aller best, fordi fettet fanges i filteret og ikke blir med i drikken.

LES OGSÅ: 5 gode grunner til å drikke te

Flere årsaker til at kaffe er sunt

Også Eskerud påpeker at det er vanskelig å trekke bastante slutninger om helsefordeler, eller ulemper, ved å drikke kaffe, men at det generelt er ansett å være sunt å drikke kaffe i moderate mengder.

- Svart kaffe eller kaffe med litt melk er en fin drikk, mens sukkerrike kaffedrikker ikke bør være hverdagskost, sier hun.

- Kaffe inneholder som alle andre planteråvarer mange ulike plantestoffer, eller fytokjemikalier som de ofte kalles. Kaffe er blant annet den største kilden til antioksidanter i norsk kosthold. Så selv om koffein er den bestanddelen vi kjenner best til og har studert mest, så kan det være andre stoffer i kaffen som hver for seg eller sammen har en positiv effekt på helsa, sier hun.

LES OGSÅ: Rådene som hjelper deg å kutte sukkerinntaket

Kan være bra mot forstoppelse

Du har sikkert merket at du kan kjenne at du må på toalettet etter å ha drukket morgenkaffen? Kaffe har nemlig også effekt på tarmsystemet, og det at du må på toalettet er ikke tegn på at du bør droppe kaffen.

- Dette er ikke farlig i seg selv, og kan utnyttes hvis man sliter med forstoppelse. Er man plaget med mye løs mage kan det derimot være greit å begrense kaffeinntaket hvis det gir plager, sier Eskerud.

Man antar at rundt 1 av 10 nordmenn har Irritabel tarmsyndrom (IBS). Symptomene er blant annet luft i magen, diaré og forstoppelse, men generelt er ikke kaffe anbefalt for de med IBS.

- Jeg tenker at man bør teste om kaffe hjelper på forstoppelse, for eksempel ved å drikke det på morgenen, spise frokost og så se om det setter i gang magen.

Har du jernmangel bør du også være litt forsiktig med kaffedrikkingen, men du trenger ikke å kutte den helt ut. Kaffen kan nemlig gjøre det noe vanskeligere for kroppen å ta opp jern fra maten, men dette er kun relevant å tenke på for de som har bevist mangel på jern.

LES OGSÅ: Kaffe om morgenen fungerer ikke

Til forsiden