TÅLMODIGHET: Hvordan blir man egentlig god på å stå i kø? FOTO: NTB Scanpix
TÅLMODIGHET: Hvordan blir man egentlig god på å stå i kø? FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Køkultur på sitt beste

Ny bok om folkeskikk: Slik skal du oppføre deg i butikken.

Etter stirring og smatting kommer dårlig køkultur på lista over ting som irriterer oss i redaksjonen. Det er sikkert mange som kan si seg enige der, og det er lov til å irritere seg over de som ikke klarer å stå i kø. Er det ikke?

Det å enten sitte, eller stå rett opp og ned i kø, er en tålmodighetsprøve de fleste av oss er borti i løpet av en dag. Det er jo faktisk ikke alltid det ender like hyggelig, for det er rart med det; her kan det være mye stress og irritasjoner samlet opp.

Sigrid Sollund, som er journalist og programleder i NRKs debattprogram Dagsnytt 18, samt kvinnen bak boken Hersketeknikker - nyttige og nådeløse, gir oss kjøreregler for en vellykket handletur i sin nye bok Skikk og bruk.

Boken introduserer oss for enkle tips og regler som kan hjelpe oss mennesker med å trives sammen i alle tenkelige settinger.

Kapittelet «På butikken» tar blant annet for seg seieren man føler i det den som sniker i køen blir ferska, spørsmålet om hvorvidt det er innafor å snakke i telefon når dine varer ruller mot betalingen, og hvor mange smaksprøver man kan forsyne seg med før det blir tyveri.

IRRITERENDE: Vi vet alle hvor irriterende det er når noen sniker i køen. FOTO: NTB Scanpix
IRRITERENDE: Vi vet alle hvor irriterende det er når noen sniker i køen. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

– De fleste har skjønt tegninga i matbutikken

«Det er en klassisk situasjon. Vi står der med matvarene våre og forbanner butikken som aldri har nok åpne kasser. Vi stiller forberedt og har vurdert de ulike køene. Antall mennesker, mengde varer, type kunder», skriver Sollund i boken Skikk og bruk.

Ekspert på feltet, Reidar Helliesen, trekker frem slalåmbakken som et eksempel på når nordmenn kanskje er dårligst på å stå i kø.

– Køen nederst i bakken på Hafjell begynner i alle mulige retninger. Om man ikke er sliten nok fra før, er det bare å bane vei med slalåmskia, sier han.

«Skikk og bruk»- eksperten forteller til KK at vi derimot er gode foran kassaapparatet i nærbutikken. Han mener vi har lært oss at det her er en rekke vi skal følge, en og en.

– De fleste har skjønt tegninga på Kiwi og Rema1000. Men er du riktig uheldig, møter du på en «jeg har bare et spørsmål»-kunde. Alle har jo «bare et spørsmål», sier Helliesen og ler.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: