AKTIV TYPE: Christian Torp var som barn en av de guttene som var overalt og drev med noe fysisk hele tiden. Nå oppfordrer han oss alle til å nyte og nytte våren. FOTO: Astrid Waller
AKTIV TYPE: Christian Torp var som barn en av de guttene som var overalt og drev med noe fysisk hele tiden. Nå oppfordrer han oss alle til å nyte og nytte våren. FOTO: Astrid WallerVis mer

KKs treningsekspert

Kom deg ut, det er vår!

KKs mann i treningsland, Christian Torp, oppfordrer alle til å bruke den ekstra vårenergien godt.

Jeg elsker våren like mye som Petter Stordalen elsker mandager. Solen har begynt å stå opp før deg. Det er lyst til langt på kveld. Du kan kjenne solstrålene varme når du er ute, og det føles kanskje som om døgnet plutselig har fått noen ekstra timer. Å gå fra mørketiden og inn i lyset er for mange en åpenbaring hvert år. Og den ekstra energien mange får på denne tiden er perfekt å bruke på å være aktiv – noe som igjen øker velværefølelsen. For en årstid!

Solen frigjør enorme mengder energi, og heldige er vi mennesker som kan suge energi fra strålene fra den brennende stjernen. Hvordan? Jo, det er sånn at lyset indirekte har en viktig innvirkning på hjernen vår. Sollyset stimulerer nemlig produksjonen av ulike hormoner i kroppen vår, som igjen påvirker lykkefølelsen og energinivået.

Våren bringer med seg dynamitt på energifronten

Serotonin, for eksempel, er et hormon som regulerer både søvn, humør, seksualitet, apetitt og kroppstemperatur, og som øker når vi utsettes for sollys. Sammen med nevrotransitteren Dopamin, som styrer lystsenteret i hjernen, og som også påvirkes av lyset, kan våren rett og slett bringe med seg dynamitt på energifronten.

Og legger du en forelskelse og forhøyet testosteronnivå oppå det igjen, snakker vi om mange følelser, krefter og vitalitet! Hva i all verden skal du bruke dette til, bortsett fra det åpenbare: Å nyte lykkefølelsen?

Vårt beste forslag: Aktivitet og trening! Når du rører på deg får du utløp for den spirende energien inni deg, i tillegg til at du støtter den videre produksjonen av blant annet serotonin-hormonet. En vinn-vinn-situasjon, der altså.

LES OGSÅ: - Er du sliten er, er det lett å tenke at sofaen er eneste mulighet

Hvordan trene nå?

Når du skal i gang med trening, eller kanskje bare flytte vinterens treningsinnsats ut, er det flere spørsmål du bør stille deg – og svare på:

1. Hva slags form er du i nå? Ta alltid hensyn til DITT utgangspunkt. Det er ikke så rent sjelden at hodet vil mer enn kroppen orker, så ikke la overtenning ødelegge for resultatene dine.

2. Hva er målet ditt, og hvordan skal du nå det? Enten du skal starte løpetrening eller har som mål å gå små turer i skog og mark, er det lurt å se for seg hva du vil og lage et realistisk program for hvordan du skal komme deg dit. Sett gjerne delmål underveis, dette er ofte det mest inspirerende, og da føles ikke veien så lang.

3. Hva hvis du plutselig ikke kan? Det vil garantert komme noe i veien for aktivitetsprogrammet ditt, kanskje til og med ganske ofte. Derfor er det smart å legge opp til fleksibel trening. Det er du som kjenner livet ditt og hvilke krumspring det bestemmer seg for å ta innimellom, så tenk gjerne ut noen reserveplaner for de gangene det skjer.

Og til slutt: Ta det rolig! Det er aldri krise å hvile litt også, selv om det eneste du kanskje vil er å spurte rundt i blomsterengen. Restitusjon er veldig viktig. I stedet for en treningsøkt, kan du også få masse lykkelig energi av å sette deg ut og la solen varme deg i ansiktet!

Neste gang kommer det løpetips for alle nivåer. Kos deg med våren så lenge!

Delta i konkurranse:

Saker spesielt utvalgt for deg:

Flere populære saker: