HARDT OG NYTTIG: Selvforsvar er både beinhard og nyttig trening, som du kan få bruk for en eller annen gang i livet. Her er KK.nos reporter i aksjon på Black Box Gym.  Foto: Per Ervland
HARDT OG NYTTIG: Selvforsvar er både beinhard og nyttig trening, som du kan få bruk for en eller annen gang i livet. Her er KK.nos reporter i aksjon på Black Box Gym. Foto: Per Ervland
Kampsport

Kom i form med selvforsvar

KK.no viser deg basisøvelsene du bør kunne. Slag, spark og teknikk.

Med de siste måneders dramatiske oppgang i rapporterte voldtekter og overfall, særlig i Oslo, har nok flere av oss blitt mer engstelige for å trene utendørs eller vandre rundt alene på kveldstid.

Og dette er mest sannsynlig en av hovedårsakene til at det har vært en stor økning i antall kvinner som deltar på selvforsvarskurs.

Å trene selvforsvar trenger imidlertid ikke bare handle om å føle seg tryggere og vite hva man skal gjøre dersom man kommer opp i en skummel situasjon. Det er også morsomt, knallhardt og supereffektiv trening!

Krav Maga Academy (ekstern lenke) i Oslo har de siste månedene arrangert en rekke gratiskurs i selvforsvar for kvinner, i tillegg til de ordinære selvforsvarskursene, som går over ett semester.

KK.no viser deg syv basisøvelser lenger nede i saken!






LES OGSÅ: Jenter bør absolutt løpe sammen nå

Instinktreaksjoner og grovmotoriske bevegelser

Ifølge Trond Wetter, som er Krav Maga-instruktør ved Black Box Gym (ekstern lenke) på Furuset (som er tilknyttet Krav Maga Global - verdens største Krav Maga organisasjon, samt Krav Maga Academy) baserer selvforsvarsprinsippene seg på instinktreaksjoner kombinert med grovmotoriske bevegelser.

Det involverer med andre ord ingen karatespark, eller backflips og opp-ned tricks ala «Karate Kid» og Jackie Chan, og ja, alle kan få det til.

Superstjerner som Bar Rafaeli, Angelina Jolie, Anna Kournikova og Charlize Theron, er også blant dem som sverger til treningsformen.

- Krav Maga er ett av de få systemene i verden som er tuftet kun på selvforsvar. Og det er tuftet på selvforsvar sånn som verden er nå. Det er et dynamisk system, så det forandrer seg i takt med hva som er eventuelle trusler der ute. I tillegg er det god trening, nyttetrening, og en dag kan det kanskje hjelpe deg, sier han til KK.no.

KK.no fikk være med Wetter i gymmen en dag for å se nærmere på Krav Maga som treningsform og selvforsvarsteknikk, og ifølge instruktøren er det helt tydelig at det har blitt et større behov for denne typen trening blant jenter i storbyene.

- Ja, det har vært et veldig stort trykk nå, så det kommer til å bli flere gratiskurs for kvinner. Disse kursene er imidlertid bare en form for input, så vi anbefaler folk å trene det over litt lengre tid for å få god effekt. Det beste er å gå på kurs så du får innarbeidet teknikken. Da sitter det i hodet, og du vil reagere automatisk dersom det skjer noe, forklarer han.

LES OGSÅ: Slik får du trendkroppen

Morsomt, nyttig OG god trening

Ifølge Wetter handler ikke Krav Maga kun om å lære seg selvforsvar slik at man kan handle «korrekt» i en nødssituasjon.

- Det er fantastisk god trening, med mye slag, spark og lignende ting som får opp pulsen. Du jobber med absolutt hele kroppen, samtidig som det er utrolig morsomt og variert, forklarer han.

Det beste er selvfølgelig, som Wetter sier, å gå på et lengre kurs (mer info finner du nederst i saken), slik at man får innarbeidet teknikken og kunnskapen. Instruktøren har imidlertid vist KK.no syv basisøvelser man lærer seg på kursene, som kan være lurt for alle å ha kjennskap til og øve på.

Du kan for eksempel fylle opp en stor bag med puter, bruke en sofapute eller utstyr på treningssenteret og øve på teknikken/trene sammen med en venninne eller venn. Da får du både god trening og innarbeidet bevegelsene slik at de «sitter» i hodet dersom en krise skulle oppstå.

LES OGSÅ: Kampsporttimen som fikk terningkast fem

Øvelsene du kan trene på

- Selvforsvar dreier seg først og fremst om å være forberedt på alle mulige situasjoner. Det gjelder nemlig å kunne reagere så tidlig som mulig. Når du sitter skikkelig i saksa, og ikke har trent på det, så begynner det å bli litt sent å gjøre noe. Så enkle ting, som å vite hvordan du skal sparke, er greit å ha kjennskap til. Det samme gjelder for slag – som må gjøres på en fornuftig måte, forklarer Wetter:

- Mange jenter slår ikke riktig, men klorer og skraper i stedet. Dette kan man imidlertid utnytte, og vi anbefaler derfor at kvinner slår med strake, litt krumme fingre – som katteklør, mot øynene. Da er det flere treffpunkter og det er større sannsynlighet for at du treffer øyne eller andre sårbare punkter.

Se bilder og illustrasjonsvideo av øvelsene nedenfor:

(Disse kan du øve på med en venninne hjemme eller på treningssenteret)

VANLIG SPARK: Her starter man lavt, men jobber seg oppover etterhvert som man får teknikken med harde spark inne. Foto: Per Ervland
VANLIG SPARK: Her starter man lavt, men jobber seg oppover etterhvert som man får teknikken med harde spark inne. Foto: Per Ervland Vis mer

Øvelse 1: Vanlig spark







Ifølge Wetter er det svært viktig å øve på riktig sparketeknikk.

- Vi starter ofte opp med å vise hvordan folk bør sparke. Det første du øver på er å sparke lavt nede, hardt og konsist. Deretter flytter du føttene lenger oppover. Et spark av denne typen i riktig område, er egentlig nok. Og det som er viktig er at det kommer så tidlig så mulig, før ting har eskalert, forklarer han:

- Du begynner altså med å sparke lavt og så høyere og høyere, kraftigere og kraftigere. Løft opp armene, litt tett, så har du beskyttelse og bedre balanse. Visualiser at puten du øver med er en motstander og jobb mot det bestemte området du vil treffe. Her handler det om å finne sin indre tiger. I en selvforsvarssetting må du nemlig rett og slett vri om en bryter og bli et urmenneske. Du må bli primitiv, aggressiv og fæl.

Se illustrasjonsvideo nedenfor:


KNESPARK: Kjør kneet så hardt du kan mot motstanders skritt. Her lønner det seg å bruke samme kne gjentatte ganger. Foto: Per Ervland
KNESPARK: Kjør kneet så hardt du kan mot motstanders skritt. Her lønner det seg å bruke samme kne gjentatte ganger. Foto: Per Ervland Vis mer

Øvelse 2: Knespark







Dersom motstanderen trekker deg nærmere mot seg, er knespark den beste løsningen.

Ifølge Wetter skal du ta tak i motstanderen og dra kneet så hardt du kan opp i retning skrittet. Uavhengig om du treffer skrittet eller ei, vil dette kunne påføre smerte.

- Hvis du trekkes nærmere av motstanderen, er det ikke så lett å sparke, men da har du kneet. Måten du bruker det på er bare å løfte det rett opp så hardt du kan mot motstanders skritt. Treffer du ikke skrittet vil du alltid treffe noe annet sårbart, forklarer han.

Se illustrasjonsvideo nedenfor:


SLAG MED HÅNDBAK: Buk håndbaken når du slår mot motstanders ansikt. Foto: Per Ervland
SLAG MED HÅNDBAK: Buk håndbaken når du slår mot motstanders ansikt. Foto: Per Ervland Vis mer

Øvelse 3: Slag med håndbak







- De fleste jenter vet ikke hvordan man skal slå riktig med en knyttneve, og det å slå med knyttneve er heller ikke så lurt som man skulle tro. Da vil du nemlig slå knokene inn i en beinhard skalle, som vil kunne skade deg. Jenter bør derfor ta utgangspunkt i det man har, og det er den klorete, kattelignende bevegelsen. Det vi gjør, er at vi bruker den bevegelsen, men jobber den inn mot ansiktet og øynene, sier Wetter:

- En annen ting man bør gjøre, er å slå med håndbaken. Trykket det skaper er det samme som det å slå med knyttneve skaper, bare at det er en mykere pute og blir mindre smertefullt for deg. Med alle slag lønner det seg å slå med den ene (den sterkeste) hånden hele tiden, og det gjelder å slå så mange ganger som mulig. Jobb med slagene direkte på, altså rett mot ansiktet. Så hvis du for eksempel blir tatt i armen, så bør du sparke først (etter skrittet) og så slå med håndbaken. Treffer du ikke øyet, så treffer du nesa, og det er vondt.

Se illustrasjonsvideo nedenfor:


KATTESLAG: Bruk fingrene som en slags klo og slå så hardt du kan mot ansikt til motstander gjentatte ganger. Mest sannsynlig vil du treffe noe sensitivt. Foto: Per Ervland
KATTESLAG: Bruk fingrene som en slags klo og slå så hardt du kan mot ansikt til motstander gjentatte ganger. Mest sannsynlig vil du treffe noe sensitivt. Foto: Per Ervland Vis mer

Øvelse 4: Katteslag







Et annet slag som er lurt å øve på, er samme typen som håndbak-slaget, bare at du krummer fingrene litt ekstra, ala en katteklo.

Slår du slik er det nemlig godt mulig du får presset fingrene hardt inn i enten øyne eller andre sensitive områder i ansikt på motstanderen.

- Slå etter øynene, og slå så hardt du kan. Når du holder fingrene som en katt, så får du ikke samme kraft som slaget med håndbaken, men du treffer flere sårbare punkter, sier Wetter.

Se illustrasjonsvideo nedenfor:


KOMBINASJON SLAG OG SPARK: Kommer en motstander forfra og griper deg i armen, så spark først, før du deretter slår og sparker så mye du kan. Foto: Per Ervland
KOMBINASJON SLAG OG SPARK: Kommer en motstander forfra og griper deg i armen, så spark først, før du deretter slår og sparker så mye du kan. Foto: Per Ervland Vis mer

Øvelse 5: Kombinasjon av spark og slag







Det holder som regel ikke å bare sparke eller bare slå. Det beste er å kombinere de to formene, og dette gjelder spesielt hvis du blir angrepet forfra, si hvis noen tar tak i armen din og begynner å dra.

Her gjelder det å slå og sparke så hardt og lenge man klarer til motstanderen slipper. Deretter løper du vekk.

Se illustrasjonsvideo nedenfor:


ANGREP BAKFRA: Dersom motstanderen griper deg rundt livet, senk med en gang overkroppen din ned og frem, før du deretter begynner å bokse motstander i ansiktet med albuene. Løp så fort du er kommet løs. Foto: Per Ervland
ANGREP BAKFRA: Dersom motstanderen griper deg rundt livet, senk med en gang overkroppen din ned og frem, før du deretter begynner å bokse motstander i ansiktet med albuene. Løp så fort du er kommet løs. Foto: Per Ervland Vis mer

Øvelse 6: Angrep bakfra







- Det som ofte skjer når noen angriper bakfra er at de griper tak i deg rundt livet for å ta deg med seg. Det første du bør gjøre med én gang du kjenner noen som griper tak, er å huke deg ned og forover. Grunnen til dette er at det blir langt vanskeligere for motstanderen å håndtere deg når du har all vekten forover. Når noen griper tak i deg rundt livet, så len deg ned, men vær bevegelig., sier Wetter:

- Når du er nede i den stillingen begynner du med én gang å vri deg fra side til side samtidig som du «bokser» motstanderen i hodet og overkropp med albuene. Her skal du slå med albuene til motstanderen slipper tak og deretter snu deg kjapt rundt for å sparke eller ta slå kneet i skrittet.

Se illustrasjonsvideo nedenfor:


ANGREP BAKFRA MED HÅND OVER MUNN: Dra hånden ned og skrik samtidig som du vender deg innover mot motstanders overkropp, tar tak og sparker til med kneet. Løp fra stedet. Foto: Per Ervland
ANGREP BAKFRA MED HÅND OVER MUNN: Dra hånden ned og skrik samtidig som du vender deg innover mot motstanders overkropp, tar tak og sparker til med kneet. Løp fra stedet. Foto: Per Ervland Vis mer

Øvelse 7: Angrep bakfra med hånd over munnen







- En annen ting som kan skje hvis du blir angrepet bakfra, er at motstanderen legger en hånd over munnen din og holder deg rundt overkroppen, slik at du ikke skal kunne skrike eller bevege deg. Her må du da dra armen til motstanderen nedover, samtidig som du vrir deg rundt og inn mot kroppen til den du kjemper mot. Skyv kneet opp så hardt du kan, spark og dytt motstanderen vekk. Når du trekker armen ned, så vil også munnen bli fri til å rope, forklarer Wetter:

- Bruk samme bein til å sparke og knesparke hele tiden. Da blir det mye mer effektivt, og du vil mest sannsynlig bruke det sterke beinet ditt.

Se illustrasjonsvideo nedenfor:


LES OGSÅ: Kampsport er super trening

Husk å lage lyd og løpe

Det som er svært viktig å ikke glemme midt oppi alt dette, er at du må lage mye lyd og løpe dersom du kommer fri fra en motstander.

I tillegg må du øve så mye du kan, så bevegelsene kommer instinktivt.

- Du bør øve så mye du kan på de ulike øvelsene. Du skal gå fra 0 til 100 på ett tiendedels sekund. Bevegelsene skal være innarbeidet, de skal komme på rent instinkt. Det første som blir borte når pulsen stiger er finmotorikk, forklarer Wetter:

- Det som også er viktig å huske på er at du må hyle og skrike alt du kan mens dette pågår. Lag så mye lyd som mulig. Er det biler i nærheten, så prøv å kaste deg oppå panseret så bilalarmen går, har du en stein og et butikkvindu i nærheten, så knus det. Rop hjelp, et eller annet. Lyd er svært viktig. Det samme gjelder for det å løpe. Så fort du har fått løsnet deg fra motstanderen, så må du løpe. Løp så fort du kan fra stedet.

EKSPERTEN: Trond Wetter er Krav Maga-instruktør ved Black Box Gym på Furuset i Oslo. Det er han som har vist og forklart de ulike øvelsene for KK.no. Foto: Per Ervland
EKSPERTEN: Trond Wetter er Krav Maga-instruktør ved Black Box Gym på Furuset i Oslo. Det er han som har vist og forklart de ulike øvelsene for KK.no. Foto: Per Ervland Vis mer

- Vær forberedt på mulige situasjoner

Selvforsvar handler imidlertid ikke bare om trening og teknikk.

- Det absolutt viktigste med selvforsvar, er å prøve å unngå så godt det lar seg gjøre å komme opp i slike situasjoner, sier Wetter.

Ifølge instruktøren er det å være observant også en av de absolutt viktigste tingene vi kvinner bør tenke på i hverdagen.

- Det absolutt viktigste er at man er forberedt på alle mulige situasjoner. Det er tiden før ting skjer som er viktig å sette fokus på, at man er observant, har bra holdning når man går, og viser at man har oversikt over det som skjer rundt seg. Det er spesielt viktig på kveldene, forklarer han:

- En annen ting vi sier, er at har du en dårlig følelse, så er det en grunn til at du har en dårlig følelse. Følg den følelsen. Vi mennesker har gode instinkter. Stol på deg selv og kom deg vekk dersom du føler deg ukomfortabel.






Særlig dette med holdning og å ha oversikt over situasjonen og miljøet rundt deg er viktig, mener Wetter.

- Ha en selvsikker holdning og observer ting rundt deg hele tiden. Dropp alt som heter ørepropper og slike ting. Et annet godt tips hvis du går i et område der du ikke føler deg trygg, er å holde noe i hånda, slik at du kan bruke det dersom trøbbel skulle oppstå. Du kan bruke nesten alt du har i vesken din som nyttegjenstander. Alt fra nøkkelknippe, til en maskara, eller en stein på bakken. Ha det i hånda mens du går hjemover, så har du noe å forsvare deg med hvis noe skjer, sier han:

- En annen ting vi anbefaler er små metall-lykter med tagger rundt lyset. I tillegg bør de ha sterkest mulig lys. Hvis du er ute og går på kvelden og er observant og plutselig ser noen som står foran deg, kan det å sette på lyset gjøre at personen skjønner at du vet at han er der. I tillegg har du et veldig greit våpen, som du kan blende noen med, slik at du kan løpe.

Bør man unngå å prate i telefonen?

- Nei, det kan faktisk være litt lurt, men husk å samtidig være oppmerksom. Hvis du prater i telefonen, så vet jo ikke en eventuell motstander om du har gitt beskjed om hvor du er. En annen ting er at telefonen også er det vi kaller en «nyttegjenstand». Den er ofte hard i kantene og kan brukes av våpen dersom du holder den i hånden og slår den med en av de spisse endene.

LES OGSÅ: Alt du bør vite om tai chi

Mer info om Krav Maga

Mer informasjon om Krav Maga, gratiskurs for jenter, vanlige kurs og opplæring finner du på hjemmesiden til Black Box Gym (ekstern lenke), samt Krav Maga Academy (ekstern lenke).

Ifølge Wetter ligger prisen på kurs, for én termin, på cirka 2800 kroner.

- Da trener du to ganger i uka, og får god teknikk og bra fysisk trening. Dét er nemlig også viktig dersom du skal kunne utøve selvforsvar, forklarer han:

- På nybegynnerkurs vil du i løpet av det første året lære basisøvelser. Du lærer deg å slå på alle mulige måter, sparke, knær. Slik at du får det automatisert. Og så lærer du forsvar mot trusler med andre våpen.

Det vil også arrangeres flere gratiskurs for jenter de kommende månedene, så følg med på nettsidene!

Krav Maga (Contact Combat) er det offisielle forsvarstaktiske, nærkamps- og selvforsvarssystemet til det israelske forsvaret, militærpolitiet, spesialavdelinger og anti-terroristavdelinger, politiet og sikkerhetsstyrker. Det ble skapt av Imi Licthenfeld,og har i ettertid også blitt utvidet utenfor militæret, og tilbys nå etter visse tilpasninger til «oss vanlige».

Noe du lurer på? Spør KK.no


Hvordan kan jeg gjøre de trange, nye skoene mine mer komfortable? Hvordan legger jeg sminke som varer hele dagen? Når er det best å trene - før eller etter middag?

Har du også et spørsmål om klær, sminke, kosthold eller trening? Send det til spor@kk.no, og vi vil finne det ut for deg.

LES OGSÅ: Det er noe helt spesielt med denne skoen

ØV MASSE: Det lønner seg å øve så mye som mulig på de ulike øvelsene, slik at du gjør de instinktivt. Foto: Per Ervland
ØV MASSE: Det lønner seg å øve så mye som mulig på de ulike øvelsene, slik at du gjør de instinktivt. Foto: Per Ervland Vis mer
undefined
Til forsiden