TREN STYRKE: Er målet at du vil ned i vekt over lengre tid, bør du trene styre, sier ekspert. Foto: Shutterstock / Jacob Lund
TREN STYRKE: Er målet at du vil ned i vekt over lengre tid, bør du trene styre, sier ekspert. Foto: Shutterstock / Jacob Lund
Styrketrening

- Kondisjon forbrenner mest der og da, men hvis målet er å gå ned i vekt på sikt er det gunstig å trene styrke

- Løping forbrenner mye, men er ikke essensielt for kalorinedgang på samme måte som styrketrening, sier ekspert.

For mange er treningsverdenen en jungel. Du har kanskje opplevd å komme inn på et treningssenter og se alle de forskjellige maskinene og være litt usikker på hvor du skal begynne? Og ikke minst; hva er mest effektivt?

Noen av oss ønsker å gå opp i vekt via trening og klynger oss til vekter og styrkemaskiner. Andre ønsker vektnedgang eller høyere forbrenning. Da er det kanskje lettere å tenke at vi bør løpe på tredemølla. Men er det egentlig mer effektivt?

LES OGSÅ: Disse 4 øvelsene er alt du trenger 

Ulrik Ask Fossum er personlig trener ved Fitness Xpress Storo. Han forklarer at det ofte er mest hensiktsmessig å trene styrke for å forbrenne mer.

- Når du trener styrke vokser musklene. Muskler forbrenner mer kalorier enn fett. Derfor kan det være hensiktsmessig å trene mer styrke for å øke forbrenningen over tid. Kondisjon forbrenner mest der og da, men hvis målet er å gå ned i vekt på sikt er det gunstig å trene styrke, sier han til KK.no. 

- Når man går ned i vekt vil hvileforbrenningen gå ned. Den vil gå mindre ned dersom man beholder muskelmasse som man gjør ved styrketrening. Det er grunnen til at det for et langtidsperspektiv er lurt å trene styrke når man skal ned i vekt. 

Dersom du ønsker å forbrenne mer kalorier over en lang periode lønner det seg derfor kanskje å velge knebøy over en time på mølla. Trener du mye kondisjon uten å trene styrke i tillegg mister du en del muskelmasse, forklarer Fossum. 

- Det går fint an å blande styrketrening og kondisjon, selv om du bør prioritere styrke. Hvis du vil blande de to, bør du trene styrke først og kondisjon etterpå, fordi styrke er mer utmattende. 

LES OGSÅ: Så mye kan du øke forbrenningen med styrketrening 

Kosthold er viktigst

Fossum understreker at kostholdet uansett er det viktigste dersom målet er å gå ned i vekt. Dersom vekta er det som spiller en rolle for deg, må du tenke mer på hva du spiser fremfor hvordan du trener. 

- Det essensielle ved vektnedgang er å være i et kaloriunderskudd over lengre tid. Dette er enklere med kosthold enn med trening.  

EGEN KROPPSVEKT: Trening med egen kroppsvekt er morsom og bra trening! Foto: Shutterstock / Kaspars Grinvalds
EGEN KROPPSVEKT: Trening med egen kroppsvekt er morsom og bra trening! Foto: Shutterstock / Kaspars Grinvalds Vis mer

Ønsker du å trene styrke ved siden av lurer du kanskje på hva som er best av tung styrketrening og kroppsvekt? Det spiller ingen rolle, mener Fossum. 

Noen synes kroppsvekt er morsommere, men det har ikke så mye med treningseffekten å gjøre. Liker du kroppsvekttrening best bør du trene det. Baseøvelser er fint, for da trener du mange muskelgrupper. Dette kan gjøres både med egenvekt og vekter. 

Har du lyst til å blande inn kondisjon også, er det forskjeller på kondisjonsmaskinene; 

- Hvis du vil bruke mest muskelgrupper kan roing være en idé. Med roing bruker man hovedsakelig overkroppen, og man får lavere puls og kaloriforbrenning per time enn løping, sier han og utdyper;

- Løping forbrenner, men er ikke essensielt for kalorinedgang på samme måte som styrketrening. Med styrke og kosthold er det lettere å holde seg nede i vekt og sitte igjen med en høyere forbrenning også etter treningen. 

Og du trenger ikke å være redd for å få store og synlige muskler selv om du bytter ut løpingen med knebøy. 

- Man blir ikke en kroppsbygger helt tilfeldig. Man våkner ikke en dag og ser at man har blitt en muskelbunt. De som ønsker mye muskler trener antagelig masse, og det vil heller ikke skje om du er i kaloriunderskudd. 

LES OGSÅ: Så ofte må du trene styrke for å få synlige resultater 

Til forsiden