REDUSERT RISIKO: God kondisjon ga lavere risiko for hjerteinfarkt. FOTO: NTB Scanpix
REDUSERT RISIKO: God kondisjon ga lavere risiko for hjerteinfarkt. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Kondisjonstrening:

Kondisjonstrening kan halvere risikoen for hjerteinfarkt

Også hos de med lav risiko i dag kan treningen ha stor effekt.

Husker du å trene hjertet? Som vi tidligere har skrevet om er hjertet vårt en muskel som har kjempepotensiale til å trenes opp, og kondisjonstrening kan ha stor effekt på risikoen for hjertesykdom.

- Treningen har god effekt på de fleste risikofaktorer for hjerte- og karsykdom. Trening har blant annet positiv effekt på blodtrykk, det reduserer risiko for diabetes type 2 og det har en positiv effekt på kolesterolverdiene ved at vi får mer av det gode kolesterolet, forteller Jonny Hisdal, fysiolog og professor ved Oslo universitetssykehus, til KK.

LES OGSÅ: Flere nordmenn får hjerteinfarkt - uten at de vet det

Stor effekt på kroppen

Han mener det trolig ikke er kondisjonen i seg selv som er viktigst, men treningen. Når vi trener kondisjonstrening har det effekt på store deler av kroppen - både sirkulasjonssystemet og musklene vi bruker under treningsøkten.

- I muskelcellene dannes flere mitokondrier som bidrar til at muskelen blir mer utholdende. Det dannes også flere små blodårer rundt muskelcellene slik at tilførselen av oksygen og næring til cellene blir bedre. Vi får også mer blod i kroppen som gjør at kapasiteten til å transportere oksygen og næring øker, forteller Hisdal.

- De største effektene ser vi kanskje på selve hjerte som blir kraftigere og større og på den måten klarer å pumpe mer blod ut i kroppen per hjerteslag.

Fant halvparten så høy risiko

Og en studie publisert i november i fjor viser at bare litt trening kan redusere risikoen for hjerteinfarkt og angina pectoris (hjertekrampe). Forskere ved NTNU fulgte 4500 menn og kvinner gjennom HUNT 3. Det maksimale oksygenopptaket hos deltakerne ble målt ved start av studien. De fleste av deltakerne ble ansett for å ha lav risiko for å få hjerte- og karsykdom de neste årene, og ingen hadde hverken kreft, høyt blodtrykk, hjerte-, kar eller lungesykdom på dette tidspunktet.

Selv om deltakerne ble ansett å være friske og spreke, uten risiko for hjertesykdom, fant forskerne en klar sammenheng mellom høyere målt kondisjon og lavere risiko fort hjerteinfarkt og angina pectoris ti år senere. 147 ble rammet av akutt hjerteinfarkt eller angina pectoris i løpet av de neste ti årene, men risikoen sank jevnt med kondisjonsnivået.

- Fjerdedelen med best kondisjon hadde halvert risiko sammenlignet med fjerdedelen med dårligst kondisjon, selv etter justering for alder, kjønn og andre faktorer som var forskjellig hos de sprekeste og minst spreke deltakerne, forteller Bjarne Martens Nes, som er forsker ved K.G. Jebsen Senter for Hjertetrening ved NTNU.

Her var det altså kondisjonsnivået som ble målt, slik at både arv og aktivitetsnivå spiller inn.

Nes forteller at en rekke studier har vist at kondisjonsnivået er en av de viktigste faktorene for utvikling av hjertesykdom generelt, samt for åreforkalkningssykdommer – faktisk slik at det å ha lav kondisjon for alderen kan sammenlignes med andre risikofaktorer som røyking, høyt blodtrykk, overvekt og høyt kolesterol.

- Når det er sagt gjelder disse studiene på gruppenivå, samt at vi snakker om den relative risikoforskjellen mellom høyere og lavere kondisjonsnivå. Bare cirka 150 av deltakerne fikk disse hjertesykdommene, så den faktiske risikoen var ikke så stor. Det er imidlertid ikke noen grunn til å la være å trene og være aktiv, man tar jo medisiner for høyt blodtrykk selv om det er god sjanse for å holde seg frisk uten, påpeker Nes.

TRENING: Kondisjonstrening har effekt både for den som allerede er godt trent og den som ikke er det. FOTO: NTB Scanpix
TRENING: Kondisjonstrening har effekt både for den som allerede er godt trent og den som ikke er det. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

- Dette er en veldig interessant og godt gjennomført studie som helt klart viser den positive effekten god kondisjon har på risiko for hjerte- og kar sykdom, sier Jonny Hisdal og viser også til at studien viser at høyere oksygenopptak samsvarer med blant annet lavere blodtrykk, lavere blodsukker, mindre fett i blodet, samt høyere HDL-kolesterol.

All trening bidrar

Men hvor mye skal så til? Enda en god nyhet er at bare litt kondisjonstrening er gunstig for helsa. I tillegg viser studien at du kan fortsette å bedre helsa med ytterligere trening, og at effekten er like stor for den godt trente som for den utrente.

Nes minner om at anbefalingene fra Helsedirektoratet er 150 minutter aktivitet med moderat intensitet eller 75 minutter høyere intensitet i uken. En betydelig del av aktiviteten bør være med en intensitet som gjør at du kjenner du får opp pulsen og blir andpusten og svett, gjerne gjennom intervalltrening som har vist seg å være svært effektivt.

- Er utgangspunktet veldig dårlig kan man få bedring i kondisjon med betydelig mindre aktivitet enn anbefalt i starten, og er man allerede aktiv kan få ytterligere helsegevinst opptil minst en dobling av anbefalingene.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: