OVERTRENT: Cecilie Christensen (28) ble overtrent og brukte lang tid på å bygge opp kroppen sin igjen.  Foto: Privat
OVERTRENT: Cecilie Christensen (28) ble overtrent og brukte lang tid på å bygge opp kroppen sin igjen. Foto: Privat
Overtrent

- Kroppen skiller ikke mellom fysisk og psykisk stress, og totalbelastningen ble for høy

For mye hard trening og lite hvile kan føre til at man blir overtrent. Cecilie gikk på en smell, og har brukt lang tid på å bygge opp kroppen igjen.

For å kunne prestere bedre på trening, må man presse seg selv. Men noen presser seg selv for hardt, noe som kan føre til overtrening eller feiltrening.

Å overbelaste kroppen er et nøkkelprinsipp i treningen, og en forutsetning for å prestere på et høyt nivå. Du må bryte ned kroppen for at den skal ta seg bryet med å bygge seg opp igjen og bli enda sterkere, ifølge Espen Tønnesen, Olympiatoppens fagsjef for utholdenhet. 

- Avstanden fra overbelastning til overtrening eller feiltrening kan være liten hos personer som trener mye og intensivt hver eneste uke. Hovedårsaken til at det skjer er manglende balanse mellom trening og restitusjon, sier han til KK.no. 

Andre årsaker til overtrening kan være stor økning i treningsbelastning i løpet av kort tid, og liten variasjon i intensitet og treningsform.

LES OGSÅ: Nattesvetting og dårlig søvn kan være tegn på overtrening

Symptomer på overtrening:

  • Betydelig redusert prestasjonsevne
  • Høyere puls (det koster mer å opprettholde intensiteten)
  • Redusert maksimal hjertefrekvens Humørsvingninger og konsentrasjonsvansker (man blir mer irritabel, mindre motivert til å trene)
  • Depresjon og søvnforstyrrelser
  • Forhøyet hvilepuls
  • Vektoppgang eller vektnedgang
  • «Tunge» bein og en følelse av å være utmattet over en lengre periode
  • Smerter i muskler og ledd
  • Økt hyppighet av luftveisinfeksjoner og mage/tarmforstyrrelser
  • Økt forekomst av skadeavbrekk og belastningsskader


LES OGSÅ: Hvor mye du beveger deg i hverdagen har innvirkning på helsa og vekten din

Kontakt lege ved mistanke om overtrening

Det er hovedsakelig personer som trener veldig mye som er utsatt (20-60 prosent av toppidrettsutøvere i typiske utholdenhetsidretter opplever en form for feiltreningstilstand), men overtrening kan også forekomme hos andre. Dette vil oftest skje dersom man trener mye i en periode hvor man ikke er helt frisk.

– Det er alltid lurt å kontakte lege ved mistanke om overtrening, spesielt for å utelukke mykoplasma, TWAR eller kyssesyke. (Psst: 90 prosent får kyssesyken!) Da kan man ved hjelp av blodprøver sjekke om blodprosenten er slik den skal være, eller om det finnes andre feil eller mangler, sier Tønnesen.

Dersom legen ikke finner noe galt, må man justere treningen slik at man kommer tilbake i normal form og kan trene som normalt igjen.

– For å unngå denne tilstanden bør man være flink til å planlegge treningen systematisk, slik at den blir variert, og man får passende progresjon i treningsbelastning. Andre viktige nøkkelord er; restitusjon, søvn, hvile, avkobling og ernæring.

LES OGSÅ: Nok og riktig restitusjon er alfa og omega. Så mye bør du hvile mellom øktene!

Presset seg selv for hardt

Cecilie Christensen (28) ble overtrent våren 2015. Hun trente jevnt og hardt – kroppen fikk ikke tid til å restituere. Hun hadde også en travel jobb som sykepleier.

– Kroppen skiller ikke mellom fysisk og psykisk stress, og totalbelastningen ble nok litt for høy. Jeg ble mer og mer sliten, og formen gikk nedover, men jeg var så opptatt og fokusert på å holde trykket og hadde ikke «tid» til å ta en pause.

I stedet for å hvile, fortsatte Cecilie å presse seg selv for å få resultater. En dag hun var på sykkeltur sa kroppen stopp – pulsen ble skyhøy i små motbakker, og kroppen føltes som gelé. Hun måtte bare snu.

– Etter denne turen skjønte jeg at noe var galt, og tok en pause. Jeg trodde at jeg bare var sliten, men da jeg prøvde å sykle etter et par uker reagerte kroppen på samme måte. Trening var ikke tungt, det var umulig.

Ble utslitt både psykisk og fysisk

Cecilie var totalt utslitt, både psykisk og fysisk. Hun var hos fastlegen for å ta blodprøver, men prøveresultatene ga ingen svar.

– Jeg hvilte masse i flere måneder. Energinivået var lavt på jobb, og alt var slitsomt. Etter å ha ligget på sofaen i fire måneder fikk jeg litt mer energi tilbake, og begynte å trene igjen. Jeg følte at jeg tok det rolig, men ikke rolig nok.

OVERTRENT: Cecilie (28) trente for hardt og for mye. For et år siden oppsøke hun en fysioterapeut som hadde god erfaring med overtrening. Foto: Privat
OVERTRENT: Cecilie (28) trente for hardt og for mye. For et år siden oppsøke hun en fysioterapeut som hadde god erfaring med overtrening. Foto: Privat Vis mer

Treningen førte til en ny nedtur – kroppen fungerte ikke slik Cecilie ønsket. For et år siden oppsøke hun en fysioterapeut som hadde god erfaring med overtrening.

– Fysioterapeuten lagde et treningsopplegg til meg. Det er helt utrolig hvor sakte jeg måtte bygge opp kroppen igjen. Jeg kunne ikke ha høy puls en periode – kun veldig rolig trening, og korte økter.

LES OGSÅ: 3 effektive økter på mølla

Det er lov til å ta seg en fridag eller to

Det er snart to år siden Cecilie gikk på smellen og ble overtrent. Hun har fått god hjelp, og bygget opp kroppen over lang tid.

– Jeg har fått tilbake overskuddet i hverdagen og på trening, selv om jeg ikke er på langt nær i samme form som jeg var før. Jeg ønsker selvfølgelig å komme tilbake dit, men nå har jeg tatt noen grep i hverdagen slik at situasjonen ikke skal gjenta seg.

Mange kan bli litt for ivrige på treningen – både toppidrettsutøvere og hobbymosjonister. Får du ikke nok restitusjon, vil du ikke gjøre annet enn å bryte ned kroppen.

– Lytt til kroppen. Er du sliten, skal du hvile, men ikke lur deg unna en hard økt fordi du har vondt i viljen. Av og til kan det være vanskelig å skille. Men det er lov til å ta seg en fridag eller to – det er også lov til å avbryte en økt hvis det ikke kjennes riktig.

LES OGSÅ: Dette mener ekspertene blir et «must» på treningsfronten i 2017! 

Til forsiden