Slutte Med Trening

Kutt ned på trening i jula og behold formen

Slik kan du ta deg litt fri i jula.

TRENINGSPAUSE: Det er deilig å ta seg en pause fra treningen i jula, men er det egentlig særlig lurt?  Foto: Sebastian Gauert - Fotolia
TRENINGSPAUSE: Det er deilig å ta seg en pause fra treningen i jula, men er det egentlig særlig lurt? Foto: Sebastian Gauert - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Julen er den høytiden der de fleste av oss er aller mest opptatt av det å kose seg med mat, drikke og godt selskap. Og dermed er det fort gjort at ting går litt over styr – både når det gjelder inntaket av godsaker og mangel på bevegelse.

For mange går det slag-i-slag i julen med brunsjer, lunsjer, middager og fester, og dermed kommer gjerne trening i andre rekke.

Har du planer om å ta deg en treningspause i julen? Ifølge treningseksperten er det lov, men ikke særlig lurt – i alle fall ikke over en lengre periode.

LES OGSÅ: Pigger gjør joggeskoene trygge på vinterføre

Du kan trene halvparten av det du pleier

EKSPERTEN: Anne Marte Sneve.  Foto: Charlotte Wiig
EKSPERTEN: Anne Marte Sneve. Foto: Charlotte Wiig Vis mer

Anne Marte Sneve, som er KKs treningsekspert, forteller til KK.no at det ikke er å anbefale å kutte treningen helt i ferien, da fet mat og inaktivitet er en uheldig kombinasjon for helsa.

- Jeg er for at man skal kunne kose seg og prioritere venner og familie i jula, da dette er selve høytiden for god mat og hygge rundt middagsbordet.

- Når det er sagt, er det å droppe helt ut av treningen aldri å anbefale for en lengre periode, spesielt med tanke på at mange av oss kommer til å spise mer usunn mat enn vi pleier.

Hvordan vil en to ukers treningspause påvirke formen?

- Det å spise mer fet mat enn man ellers pleier i året, kombinert med lite eller null fysisk aktivitet, er selve oppskriften på å komme i dårligere form - da går det fort nedover både med form og helse.

- Trening er som du sikkert har hørt før, ferskvare. Så ja, du vil merke reduksjon i form med to uker inaktivitet. Men trener du kun halvparten av det du pleier vil du beholde formen din gjennom hele jula. Husk imidlertid at du da må øke intensiteten på det du gjør, så du kompenserer manglende tid med mer innsats og tempo.

KOMMER I DÅRLIG FORM: Det å spise mer usunt enn man ellers pleier i året, kombinert med lite fysisk aktivitet, er ifølge eksperten selve oppskriften på å komme i dårlige form  Foto: Alliance - Fotolia
KOMMER I DÅRLIG FORM: Det å spise mer usunt enn man ellers pleier i året, kombinert med lite fysisk aktivitet, er ifølge eksperten selve oppskriften på å komme i dårlige form Foto: Alliance - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Test kondisjonen uten å trene!

Tren smart hjemme i julen

Videre forteller Sneve at du ikke trenger å dra deg ut til treningssenteret og blodsvette for å få opp pulsen mellom slagene i jula.

- Helsedirektoratet anbefaler 30 minutter aktivitet hver dag for voksne. Det vil si aktivitet der du får litt høyere puls en vanlig.

Dette mener Sneve alle bør klare, og det hvert fall i jula hvor mange av oss har mer tid en ellers i året.

- Bruk jula til å tenke litt variasjon. Hva med styrketrening hjemme på stuegulvet eller aktiviteter ute med familie og venner? Benytt ferien til å prøve noen nytt – kanskje langrenn, slalåm eller det å gå lange turer ute i naturen? Ting trenger ikke å være så komplisert for å gi effekt, sier hun.

TREN UTENDØRS: Du trenger ikke dra til treningssenteret for å trene i jula. Hva med en joggetur ute i vintersola?  Foto: Maridav - Fotolia
TREN UTENDØRS: Du trenger ikke dra til treningssenteret for å trene i jula. Hva med en joggetur ute i vintersola? Foto: Maridav - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Nyttårsløftene du klarer å holde

Ikke torturer deg selv i januar

Dersom du ender opp med å trene mye mindre enn du egentlig hadde planlagt i desember, anbefaler Sneve deg å ikke torturere deg selv og la januar bli en måned som starter negativt.

- Har du tatt deg en skikkelig treningspause i hele desember og så starter på i januar med maks innsats og trøkk, vil nok kroppen få sjokk og respondere med ekstrem stølhet og ubehag.

- Start heller gradvis, skap mestring og skap godfølelsen. Det er tross alt ikke hva du gjør i juleukene som spiller den største rollen, men det du gjør resten av året. Og start januar med å skape vaner du kan klare å holde selv når vi er tre uker ut i januar, sier hun.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer