STYRKETRENING: Aktivitetsnivået til den norske befolkningen holder seg stabilt, men flere velger styrketrening. FOTO: NTB scanpix
STYRKETRENING: Aktivitetsnivået til den norske befolkningen holder seg stabilt, men flere velger styrketrening. FOTO: NTB scanpix Vis mer

Ny undersøkelse:

Kvinner trener mer styrketrening

Styrketrening er blitt mer populært, og flere kvinner enn menn trener det.

Å holde seg i aktivitet og trene er viktig for å holde seg sunn og frisk. I Norge er mange opptatt av å være i aktivitet ute i frisk luft, som å gå tur i skogen eller gå på ski. Likevel velger flere treningformer som styrketrening og gruppetrening.

I årets Levekårsundersøkelse fra Statistisk sentralbyrå kommer det frem at styrketrening er blitt mer populært, og at flere kvinner enn menn trener styrke.

Forebygger skader og sykefravær

Undersøkelsen viser at det er forskjell på hvordan menn og kvinner trener. Begge kjønn trener omtrent like mye, men det er større forskjeller i treningsformene. Flere kvinner enn menn velger styrketrening. 47 prosent kvinner svarer de har trent styrke, mot 44 prosent menn.

KKs treningsekspert, Christian Torp, sier det er viktig å trene og være aktiv fordi det bedrer helsen vår både fysisk og psykisk. I tillegg er styrketrening bra fordi du kan trene hele kroppen og alle musklene, og er med på å forebygge plager og sykdommer.

- Styrketrening styrker skjelettet og muskulaturen, og gjør deg sterkere til å holde deg selv oppreist og tåle mer. Og det forebygger belastningskader, som er en av de største grunnene til sykefravær i Norge.

UNNGÅ PLAGER: Styrketrening er en god måte å styrke musklene og forebygge plager. FOTO: NTB scanpix
UNNGÅ PLAGER: Styrketrening er en god måte å styrke musklene og forebygge plager. FOTO: NTB scanpix Vis mer

Flere kvinner er med på gruppetimer og flere velger styrketrening. Det er størst forskjeller på gruppetrening, der har 27 prosent kvinner har deltatt på gruppetimer de siste 12 månedene, og kun 8 prosent menn.

I de andre aktivitetene, langrenn, jogging, spinning eller tredemølle, er det større likheter. Fotball er aktiviteten som skiller seg mest ut, med langt større andel menn enn kvinner.

Hvorfor det er flere kvinner enn menn som velger styrketrening og gruppetrening er det ikke noe fasit på, men Torp tror det kan ha noe med gammeldagse tanker.

- Det er ikke godt å vite, men det kan jo være at gutter vil være maskuline og bygge muskler, og tenker at det ikke er den rette treningen. Og forbinder det kanskje med dansetimer og aerobic, og litt gamle myter.

Christian Torp anbefaler alle å trene styrke fordi det er god trening som kan passe for alle, og man kan unngå livsstilsykdommer. Han trekker frem noen øvelser som er lette og overkommelige for alle, og som heller ikke krever noe utstyr.

- Knebøy er det mest optimale. Det kan alle gjøre uten utstyr, og er noe alle kan klare. I tillegg er markløft og pull ups bra, da får du trent store deler av ryggen. Dette kan gjøres forskjellig, både med og uten utstyr.

Ikke bry deg om badevekta

Styrketrening og det å bygge muskler kan være med på å øke fettforbrenningen din, likevel kan mange bli skuffet i starten av et nytt styrkeopplegg fordi du sjeldent vil gå ned i vekt raskt.

- Det som derimot gjerne skjer når man begynner å trene styrke er det at musklene øker og fettmassen reduseres, sett at man spiser i henhold til slike mål. Det kan derfor være at vekten står på stedet hvil, men likevel så går målene inn, har Silje Mariela Westbye, som er utdannet styrkecoach, PT og driver eget gym, tidligere fortalt til KK.

For du har kanskje hørt at muskler også veier mer enn fett, og det stemmer på et vis. Et kilo muskler vil være mindre og ta mindre plass enn et kilo fett, og dermed kan målene dine ha blitt mindre selv om du veier det samme.

- Styrketrening vil derfor kunne gi en strammere kropp. Om du trener masse kondisjonstrening og spiser lite – noe veldig mange jenter dessverre gjør i jakten på sommerkroppen - vil vekta gå raskt ned, men fettforbrennende muskelmasse forsvinner dessverre i samme dragsug. Dette igjen kan resultere i en lavere forbrenning, sier hun og legger til:

- Fordi muskler «veier mer enn fett», anbefaler jeg stort sett kundene mine å bruke målbånd og fettklype for å måle fremgang, istedenfor å belage seg på badevekta. Vekt er så flyktig, og spesielt i løpet av en syklus så kan den endre seg masse, selv om du gjør alt etter boka.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: