Leve lenge:

Lærdom fra en 109-åring: - Dette har gjort meg lykkelig i livet

Den franske pianisten Colette Maze deler sine 8 hemmeligheter for et langt og lykkelig liv.

LEVE LENGE: I juni fylte Colette Maze 109 år. Hun er frisk, lykkelig og aktiv! FOTO: NTB
LEVE LENGE: I juni fylte Colette Maze 109 år. Hun er frisk, lykkelig og aktiv! FOTO: NTB Vis mer
Publisert

Hvem vil vel ikke leve et sunt, lykkelig og langt liv? Og ikke minst - at vi som pensjonister kan leve både aktivt og fritt for sykdom?

En kvinne som ser ut til å ha funnet nøkkelen til nettopp dette, er den franske pianisten Colette Maze. Hun er nemlig frisk, lykkelig og aktiv - og i juni fylte hun 109 år.

Hun har blitt intervjuet i en rekke ulike aviser - for det er mange som lurer på det samme: Hvordan kan vi leve et sunt og lykkelig liv til vi blir langt over 100?

Nylig ble Colette intervjuet i Psychology Today, der hun deler sine åtte «hemmeligheter».

Colettes åtte hemmeligheter for et langt liv

Gener spiller absolutt en rolle i hvor lenge vi lever, men Colette kan fortelle at verken foreldrene eller broren hennes ble over 90 år. Hørselen og synet er ikke like godt som før, nå som Colette har fylt 109 år, men ellers er hun helt frisk. Hun går ikke på noen medisiner, og hun har verken høyt blodtrykk, høyt kolesterol eller diabetes.

Colette kjørte bil frem til hun ble 89 år og tok metroen i Paris frem til hun var 90. Og ikke minst: Hun har gitt ut flere album som pianist - det siste nå i 2023!

«Flaks» vil noen kanskje mene, men skal vi tro Colette selv, er det disse åtte tingene som har gjort at hun fremdeles lever et lykkelig og aktivt liv selv om hun nærmer seg 110 år:

1. «Jeg er meg selv - uten kompromiss»

– Foreldrene mine var øvre middelklasse og ville at jeg skulle gifte meg med en øvre middelklasse-mann. Jeg nektet. Jeg forlot mine foreldres hus som 18-åring og ble forelsket i en forfatter som ga meg en sønn, forteller Colette til Psychology Today.

I tillegg valgte hun en musikalsk karriere, selv om foreldrene hennes ikke aksepterte det.

– Mine to kjærligheter i livet var min sønns far og pianoet.

2. «Jeg aksepterer vanskeligheter når de oppstår»

– Faren til min sønn forlot meg like etter at min sønn ble født. Jeg ble alenemor etter krigen, og jeg ble kritisert og sosialt utstøtt. Jeg måtte tjene penger på å lage pianoakkompagnement og gi pianokurs.

LEVE LENGE: Hva er det som gjør at noen av oss blir over 100 år? FOTO: NTB
LEVE LENGE: Hva er det som gjør at noen av oss blir over 100 år? FOTO: NTB Vis mer

Livet har ikke alltid vært lett for Colette, men hun har alltid akseptert vanskelighetene og taklet dem.

3. «Jeg har alltid hatt et optimistisk syn på livet»

– Jeg har alltid sett på glasset som halvfullt fremfor halvtomt. Folk sier at jeg har en god sans for humor, og for å være ærlig - jeg ser på meg selv som ung. Fremtiden er hver dag vi lever, og jeg lever hver dag til det fulleste.

HA EN LIDENSKAP: For Colette har lidenskapen for piano bidratt til mye glede gjennom et langt liv. FOTO: NTB
HA EN LIDENSKAP: For Colette har lidenskapen for piano bidratt til mye glede gjennom et langt liv. FOTO: NTB Vis mer

4. «Jeg har en lidenskap»

Colettes største lidenskap er piano og musikk, men hun elsker alle kunsteriske uttrykk.

– Jeg elsker å kle meg godt, og jeg harmoniserer fargene på klærne mine. Jeg elsker spesielt oransje og turkise farger.

– Jeg elsker også dans. Jeg danser når jeg føler for det. Jeg utfører de små koreografiene mine etter humøret mitt. Men piano er min viktigste lidenskap. Å spille piano tillot meg å klare alle stormene i livet mitt. Så snart jeg står opp, går jeg til pianoet mitt - vennen min, universet mitt.

5. «Jeg har alltid latt meg selv bli imponert over naturens underverk»

– Hver dag er ny - og jeg blir alltid forbløffet av naturens skjønnhet. Jeg bor i en leilighet i 14. etasje ved bredden av Seinen, og jeg har en vakker utsikt over hustakene i Paris, elven Seinen, skyene, soloppgangene og solnedgangene. Jeg vet hvor heldig jeg er som er frisk, og jeg nyter hvert øyeblikk.

6. «Jeg har et aktivt sosialt liv»

– Jeg elsker møter, å få besøk, ha samtaler med venner og å være med sønnen min.

7. «Jeg holder kroppen min fleksibel»

– Det er viktig for meg at kroppen min holder seg fleksibel, spesielt skuldrene, albuene, håndleddene og fingrene. En liten gummiball hjelper meg med å opprettholde fingrenes fleksibilitet. Jeg tøyer også fingrene og bøyer dem over kanten på et bord, for eksempel. Dette er daglige øvelser jeg har gjort i flere tiår.

8. «Jeg har en rutinemessig livsstil»

– Jeg våkner rundt klokken 8 hver morgen. Som oftest er kveldene rolige. Jeg spiser ikke frokost - jeg drikker bare en kopp kaffe. Etter en dusj skynder jeg meg til pianoet. Klokken ett spiser jeg lunsj.

Colette elsker rødvin, ost og mørk sjokolade.

– Jeg spiser lite fordi jeg ikke har en stor appetitt, men det jeg spiser er balansert. Jeg tar en liten blund etter lunsj, og så spiller jeg piano igjen. Og noen ettermiddager får jeg besøk av venner. På kvelden legger jeg meg ganske tidlig, rundt ni eller ti. Jeg pleide å se mye på TV, men mindre nå i det siste. Merkelig nok elsker jeg å se på fotball.

Slik kan du leve lenger

De færreste av oss er nok like heldige som Colette, men det er en rekke ting vi kan gjøre for å forlenge vår tid her på jorda.

Det har KK skrevet flere artikler om tidligere, for dette temaet er det nemlig gjort mye forskning på.

En god nyhet er nemlig at genene våre ikke spiller en like stor rolle som vi tidligere har trodd - det viser seg at hvordan vi lever livene våre er den viktigste faktoren for å leve lenge.

– Vi vet at genene våre har en viss betydning, cirka 25 prosent, men vi kan faktisk også påvirke genene våre ved å gjøre gode valg i hverdagen, har lege og forfatter av boken «Lev til du blir 100 - 7 nøkler til et langt og godt liv», Ole Petter Hjelle, tidligere uttalt til KK.

LANGT OG LYKKELIG LIV: Det er flere ting som spiller inn - gode livsstilsvalg har mye å si for hvor lenge vi lever. FOTO: NTB
LANGT OG LYKKELIG LIV: Det er flere ting som spiller inn - gode livsstilsvalg har mye å si for hvor lenge vi lever. FOTO: NTB Vis mer

Vi lister opp Hjelles 7 nøkler til å få et langt og godt liv:

1. Påvirk genene dine: Ved å ta gode livsstilsvalg kan du endre måten genene dine uttrykkes på, slik at du reduserer risikoen for sykdom og øker sannsynligheten for et langt og friskt liv.

2. Vær fysisk aktiv: Finn en aktivitet du liker og sett i gang. Det er mindre som skal til enn det du tror. All aktivitet monner og jo mer du beveger deg, jo større helsegevinst får du. Og husk: Det er aldri for sent å begynne et aktiv liv.

3. Spis deg frisk: Et klassisk middelhavskosthold med mye frukt og grønt, fiber, fet fisk og de gode fettsyrene (som omega-3) er en viktig grunn til at innbyggerne i «Blue Zones» lever lenger enn noen andre. Prøv det du også, og se hvilke betydelige helsegevinster det gir deg.

4. Få nok søvn: Ved å få nok søvn vil du styrke så godt som alle kroppens (og hjernens) funksjoner og betydelig redusere risikoen for å bli syk. Sett søvn høyt opp på prioriteringslisten din og legg forholdene til rette for at du skal få de nødvendige åtte timene på øyet hver natt.

5. Ikke røyk: Klarer du å stumpe røyken vil du få en formidabel helsegevinst, både umiddelbart og på lang sikt. For hver sigarett du ikke tar forteller forskningen oss at livet ditt vil forlenges med fem–syv minutter.

6. Vaksiner deg: Følger du helsemyndighetenes vaksinasjonsråd vil du beskytte deg selv og alle rundt deg for alvorlige sykdommer. Samtidig er du med på å utrydde sykdommer som tar millioner av menneskeliv hvert år. Er det noe å lure på?

7. Invester i sosiale relasjoner: Den beste investeringen du kan gjøre for å få et langt og godt liv er å skape og vedlikeholde gode relasjoner til menneskene rundt deg.

Dette kostholdet kan forlenge levetiden din

I en artikkel som denne, er det naturlig at vi må innom kosthold og aktivitet. For som ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky påpeker når vi spør henne om hvor viktig kostholdet er for å leve et langt og friskt liv:

– Aldring er en naturlig prosess, men mange sider ved vårt moderne liv får ekstra fart på aldringen. Dette gjør mange av oss gamle før tiden.

– Den gode nyheten er: Riktig kost og passelig med mosjon bremser prosessen.

ERNÆRINGSFYSIOLOG: Gunn Helene Arsky. FOTO: Veronica van Groningen
ERNÆRINGSFYSIOLOG: Gunn Helene Arsky. FOTO: Veronica van Groningen Vis mer

Og når du inkluderer de mest foryngende ingrediensene i kosten din, vil du kunne utsette den naturlige aldringen med flere år, understreker hun.

– Ved å inkludere et bredt utvalg av anti-aldringsmatvarer i kosten din, vil du kunne hjelpe kroppen din til å danne nye, sterke og friske celler og bekjempe de nedbrytende prosessene som til enhver tid pågår i kroppen, sier Arsky, og trekker frem de blå sonene, som KK har skrevet om før:

– Noen steder i verden lever folk lenger enn andre, og det er visse trekk som kjennetegner dem.

De spesielle matvarene som er viktige i blå soner varierer fra kultur til kultur. Men essensen er: Spis 95 prosent plantemat.

– Særlig grønnsaker, bær, bønner, linser, frukt, frø og nøtter. Helkorn er også ok. Det sikrer vitaminer, mineraler, fiber og rikelig med antioksidanter som holder sykdom borte. Du får også sunt plantefett og stoffer som regulerer kolesterolet og letter overgangsplager. Du unngår også skadelige stoffer fra kjøtt, forklarer Arsky.

I de blå sonene drikker de kaffe til frokost, te til ettermiddags, litt vin til middag og vann hele dagen.

– Kaffe, te og rødvin er gode kilder til ulike antioksidanter som holder oss friske og unge. Null brus! Og ikke overdriv alkoholinntaket. Bytt til litt rødvin om du allerede drikker alkohol, men ikke start å drikke dersom du i utgangspunktet ikke drikker.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer