SUNNERE SNACKS: Snacks som selges i helsekostbutikker, som for eksempel sjokolade og potetgull, markedsføres ofte som sunnere alternativer, men er det egentlig det? Foto: Shutterstock / stockcreations
SUNNERE SNACKS: Snacks som selges i helsekostbutikker, som for eksempel sjokolade og potetgull, markedsføres ofte som sunnere alternativer, men er det egentlig det? Foto: Shutterstock / stockcreations Vis mer

Sunnere Snacks

Lar du deg lure av denne snacksen?

«Sunnere» snacks kan inneholde svært mange kalorier.

Publisert

Mindre fett, helt uten sukker, tilsatt melkesyrebakterier, glutenfritt og økologisk – da må det jo være sunt, eller hva?

Snacks som selges i helsekostbutikker, som for eksempel sjokolade og potetgull, markedsføres ofte som sunnere alternativer enn de tilsvarende produkter man få kjøpt i matbutikken. Spørsmålet er om dette virkelig er tilfellet, eller om vi bare lar oss lure?

– Sunnhetsstempelet får de gjerne fordi de er glutenfrie, økologiske, veganske, uten tilsetningsstoffer og så videre, sier Karoline Steenbuch Lied, som er fagansvarlig for kosthold og ernæring i Grete Roede AS, og legger til: 

– Men dette behøver ikke å bety at de har et lavt innhold av for eksempel kalorier og salt, og at man kan spise store mengder av produktet. 

For selv om man spiser «sunnere» alternativer, betyr ikke det at man kan innta mer – noe mange har lett for å gjøre, og da går «vinninga fort opp i spinninga».

LES OGSÅ: 7 matbytter du gjør lurt i

Nesten like mange kalorier

Sjokolade er noe mange er glad i, men som med alt annet så kan det bli for mye av det gode. Sjokolade inneholder både fett og sukker og bidrar derfor med mange kalorier, og sjokoladevarianter som påstås å være sunnere har ikke nødvendigvis færre kalorier. 

Til og med sukkerfri sjokolade kan inneholde svært mange kalorier, og ofte mer fett enn vanlig sjokolade.

– Helsekost-sjokolade inneholder bortimot samme kaloriinnhold som «vanlig» sjokolade man får i butikken, Steenbuch Lied. 

Men noen sjokolader, som for eksempel Ombar råsjokolade inneholder også melkesyrekulturer som skal være bra for magen. Dette er derimot noe eksperten mener man heller bør få i seg gjennom magrere produkter, som for eksempel Biola.

Klinisk ernæringsfysiolog ved Universitetssykehuset i Oslo, Mette Svendsen, er helt enig.

– Både antioksidanter, mineraler og melkesyrebakterier kan vi få i oss ved å spise andre mer næringsrike matvarer, sier hun og gjør samtidig oppmerksom på at sjokolade som ifølge innholdfortegnelsen har mer sukker enn kakao, heller ikke er å foretrekke framfor andre. 

– Sjokoladen er søtet med kokosblomstsukker, men dette sukkeret er ikke sunnere enn annet hvitt eller brunt sukker, legger hun til.

KALORIRIKT: Såkalt sunnere sjokolade kan fint inneholde minst like mange kalorier som vanlig sjokolade. Foto: Shutterstock / JaroPienza
KALORIRIKT: Såkalt sunnere sjokolade kan fint inneholde minst like mange kalorier som vanlig sjokolade. Foto: Shutterstock / JaroPienza Vis mer

LES OGSÅ: Er produkter med mindre fett egentlig sunnere?

Inneholder mye fett

Salt snacks er også noe du finner i svært mange «sunnere» varianter. I dagligvarebutikkene dukker det stadig opp flere typer potetgull som skal ha mindre fett og dermed være sunnere, men også disse inneholder mange kalorier.

I helsekosten finnes det også noen spennende varianter som du kanskje ikke har prøvd før, Cocosa kokosnøttchips er et slikt eksempel. Men Svendsen minner om at kokosnøtt ikke har de samme fordelene som andre nøtter.

– Det er god vitenskapelig dokumentasjon på at usaltede nøtter som hasselnøtter, valnøtter, mandler og pistasjnøtter kan redusere risiko for hjerte- og karsykdom, diabetes, senke kolesterolet og blodtrykk. Men den samme dokumentasjonen gjelder ikke for kokosnøtt eller kokosfett, sier hun.

Steenbuch Lied påpeker også at denne chipsen inneholder langt mer mettet fett og salt enn en vanlig potetgullpose. 

– Helsekost-chipsen er et «renere» produkt bestående av kokosnøtt (derfor mye fett) kokosblomstsukker og krydder, men inneholder altså en god del mer kalorier enn en vanlig potetgullpose, forklarer hun.

KOKOS: Kokos inneholder mye fett, så kokosnøttchips inneholder altså en god del mer kalorier enn en vanlig potetgullpose. Foto: Shutterstock / Brent Hofacker
KOKOS: Kokos inneholder mye fett, så kokosnøttchips inneholder altså en god del mer kalorier enn en vanlig potetgullpose. Foto: Shutterstock / Brent Hofacker Vis mer

LES OGSÅ: Så mye sunt fett kan du spise hver dag

Gode alternativer til tradisjonell snacks

Det er Midsona Norge AS som er leverandør av både Ombar råsjokolade og Cocosa kokosnøttchips, og PR- og kommunikasjonsansvarlig Marthe Kaasa Færø forteller at det ikke er uvanlig at sjokolade inneholder mer sukker enn kakao.

– I Ombar er det benyttet kokosblomstsukker, som er naturlig, uraffinert og økologisk. Ombar-sjokoladene er også kilde til to mineraler, magnesium og mangan, forteller hun. 

Også Cocosa chips sier hun at har flere positive egenskaper som man gjerne ikke finner i vanlig chips. 

– Det er et økologisk alternativ helt uten tilsetningsstoffer. Cocosa chips er også rik på fiber og er glutenfritt, sier Færø.

LES OGSÅ: Snacks med litt bedre samvittighet

Grønnsakschips er et fint alternativ

Det er imidlertid ikke alt ernæringsfysiologene er skeptiske til, et produkt som de begge ser ut til å like er grønnsakschipsen Raw Crispie Veggiesnacks. 

– Den inneholder kun tørkede grønnsaker, og inneholder både lite fett og salt. En pose av denne kan fungere som et fint mellommåltid en gang i blant, sier Steenbuch Lied.

Også Svendsen peker på dette som et spennende produkt, og påpeker at ifølge matforskningsinstituttet NOFIMA vil tørkeprosessen bevare mange av næringsstoffene i grønnsakene, men noen vitaminer tapes ved lagring. 

– Det inneholder lite kalorier og kan være et supplement for å variere grønnsaksinntaket hvis det viser seg at næringsstoffinnholdet beholdes slik som beskrevet i tørkeprosessen, sier hun og legger til: 

– Jeg vil tro at produktet ikke gir like stor grad av metthet som 250 gram grønnsaker, men som et knasende supplement kan det være et alternativ når det ikke er fristende eller mulig å ha med salat på fjelltur eller liknende.

Når det er sagt så MÅ du ikke til helsekosten for å få tak i grønnsakschips, det kan du også enkelt lage selv av for eksempel grønnkål, gulrot, søtpotet eller spinat.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer