LAVKARBO: Har du byttet ut grovbrødet med egg og bacon? FOTO: NTB Scanpix
LAVKARBO: Har du byttet ut grovbrødet med egg og bacon? FOTO: NTB Scanpix
Lavkarbo:

Lavkarbo kan forkorte livet: Så mye karbohydrater skal du ha

Det er ikke bra å spise altfor mye, men heller ikke for lite karbohydrater er sunt, ifølge forskere.

Holder du deg så godt det går unna karbohydrater? Det er en stund siden den store lavkarbo-bølgen slo innover mot landet, men det er nok fremdeles en del som er litt ekstra forsiktig med karbohydratene. Tidligere skulle vi ikke spise fett – nå er det karbohydrater. Det stemmer at noen karbohydrater ikke er spesielt sunne, men det er forskjell på karbohydrater.

En ny studie har også funnet at det å spise svært lite karbohydrater kan øke risikoen for å dø tidlig. Amerikanske forskere har fulgt 15 000 mennesker gjennom 25 år. De fant at de som spiste mest og de som spiste minst karbohydrater var de som hadde størst risiko for tidligere død. Det å få mellom 50 og 55 prosent av energiinntaket sitt fra karbohydrater fant forskerne at var mest gunstig for helsen.

LES OGSÅ: Sannheten om bacon og lavkarbo

Stor forskjell på karbohydrater

Resultatene fra studien stemmer godt overens med norske myndigheters anbefalinger om at mellom 45 og 60 prosent av energiinntaket vårt bør komme fra karbohydrater.

- Resultatene overlapper med en annen stor studie som ble publisert i fjor, der forskerne studerte populasjoner fra mange forskjellige land i ulike deler av verden, sier Vegard Lysne, som er klinisk ernæringsfysiolog og stipendiat ved Universitetet i Bergen, til KK.

I PURE-studien så forskerne på kostholdet til 135 000 mennesker i 18 land. Også de fant at et høyt karbohydratinntak – et inntak på over 60 energiprosent – var assosiert med høyere dødelighet, mens de ikke fant noen sammenheng mellom et moderat karbohydratinntak og høyere dødelighet. Det var altså ikke slik at jo mindre karbohydrater jo bedre.

Forskerne i den nye studien fant altså en u-formet sammenheng, men det er ikke nødvendigvis karbohydratinntaket i seg selv som er avgjørende.

- Jeg vil understreke at man kan spise både lite og mye karbohydrater på gode og dårlige måter. Dette handler i stor grad om valg av matvarer og kvalitet på disse. Et høyt inntak av tilsatt sukker vil være ugunstig, mens et høyt inntak av frukt, grønnsaker, bær og grove kornprodukter vil kunne ha motsatt effekt, og det samme prinsippet gjelder ved et lavt inntak, sier Lysne.

- Generelt gjelder det at jo mindre man spiser av et energigivende næringsstoff, som fett, karbohydrat og protein, desto større krav stilles det til kvaliteten på matvarene man spiser.

LES OGSÅ: Dette er helt avgjørende om du skal ned i vekt

Hva bytter du ut karbohydratene med?

Det som skjer når vi kutter ut karbohydratene er ikke bare at vi kutter ut noen matvarer som kanskje også er gunstige for helsen, men også at vi må bytte disse matvarene ut med noe annet. Blir karbohydratene for eksempel byttet ut med rødt kjøtt og animalsk fett er det sannsynligvis lite gunstig.

- Denne studien viser at det er en sammenheng mellom et lavt karbohydratinntak og dødelighet, men den fastslår ikke om det skyldes karbohydratene i seg selv. De som spiste mindre karbohydrater spiste eksempelvis også mer fett og mettet fett, påpeker Erik Arnesen, som er doktorgradstipendiat ernæring og helsefaglig rådgiver i Landsforeningen for hjerte- og lungesyke.

Han mener det ikke er karbohydrater i seg selv som har størst betydning for resultatene i studien, men heller det at de som har et moderat inntak av karbohydrater gjerne også spiser mer frukt, grønnsaker, grove kornprodukter og belgvekster. Får du i deg mye karbohydrater i form av loff, hvit ris og hvit pasta er det derimot liten helsegevinst å hente.

Det var heller ikke alle lavkarbokosthold som var ugunstige. Hos de i studien som hadde et plantebasert lavkarbokosthold fant forskerne en lavere dødelighet.

- Det er derfor ikke prosentandelen karbohydrater i seg selv som er kritisk, men hvilke matvarer man spiser mye eller lite av, sier Arnesen.

LES OGSÅ: Hvilken helsefare utgjør egentlig rødt kjøtt?

FORSKJELL PÅ KARBOHYDRATER: Det er ikke nødvendigvis karbohydratinntaket i seg selv som er viktigst, men hvilke matvarer du velger. FOTO: NTB Scanpix
FORSKJELL PÅ KARBOHYDRATER: Det er ikke nødvendigvis karbohydratinntaket i seg selv som er viktigst, men hvilke matvarer du velger. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Velg matvarer av god kvalitet

Mange benytter seg av et lavkarbokosthold om de skal ned i vekt. Som med alle typer kosthold der kaloriinntaket reduseres kan et lavkarbokosthold være en effektiv måte å gå ned i vekt på.

- Den nye rapporten sier ingenting om dietter for vektnedgang, men det er ikke tvil om at en karbohydratredusert diett stort sett virker like bra som en fettredusert, mer karbohydratrikt diett. Dersom man har fedme eller risikofaktorer som for eksempel høyt blodtrykk eller insulinresistens vil vektnedgang i seg selv som regel være gunstig. Men man bør altså ikke glemme å inkludere sunne matvarer i dietten uansett om man går på en lavkarbo- eller høykarbo-diett, påpeker Arnesen.

Også Lysne påpeker at et lavkarbokosthold altså gjerne vil være en effektiv måte å gå ned i vekt på, men at uavhengig av om du velger lite fett eller lite karbohydrater er det viktig å velge matvarer av god kvalitet.

- Å redusere karbohydratinntaket er fortsatt en effektiv måte å gå ned i vekt på, for de som trives på denne typen kosthold. Men det er ikke mer effektivt enn andre tilnærminger, og det virker til syvende og sist på akkurat samme måte som alle andre dietter, ved å redusere det totale inntaket av energi slik at man får i seg mindre enn forbruket.

- Mitt råd til de som velger lavkarbo er å fokusere på kvaliteten på matvarene, og gjøre plass til masse grønnsaker og annen plantebasert mat. Den nye studien indikerte at lavkarbodietter basert på mye animalsk mat var assosiert med dårligere resultat enn de som var mer plantebasert, og det stemmer også godt overens med det øvrige kunnskapsgrunnlaget, sier han.

LES OGSÅ: Kan du trene deg ned i vekt?

LES OGSÅ: Bør du droppe diettene for godt?

Til forsiden