DAGENS FØRSTE: Kan godt spises litt senere.  Foto: Scanpix
DAGENS FØRSTE: Kan godt spises litt senere. Foto: Scanpix
Frokost

Legger du fortere på deg av å droppe frokost?

Dette sier ekspertene.

Er det med deg som med så mange av oss at mat ikke er helt det du har i tankene idet du gnir søvnen ut av øynene til en ulende vekkerklokke? Frokosten er kjent som døgnets viktigste måltid, men nå har ekspertene gått bort fra at du ha i deg et måltid før du går ut døra. Faktisk kan du vente akkurat så lenge det passer deg.

- Om det er lurt å droppe frokost kommer veldig an på hvem du spør, for dette er veldig individuelt. Noen fungerer ikke uten mat på morgenen, mens andre ikke klarer tanken på mat så tidlig. Og begge deler er greit, forsikrer personlig trener og ernæringsfaglig rådgiver Beate Rosvoll.

- Før tenkte man gjerne at man måtte bryte fasten (break-fast) etter natten for å holde blodsukker og forbrenning bra. Nå vet vi at det i liten grad påvirker forbrenningen, og blodsukkeret holdes i sjakk via hormonet glukagon.

LES OGSÅ: Tips som hjelper deg å få fart på fordøyelsen

Ikke tving i deg mat

Birger Svihus, professor ved Norges Miljø- og Biovitenskapelige universitet er blant dem som har vært med på å drepe frokostmyten. I fjor gikk han ut og rådet de som ville bli kvitt julekiloene å droppe frokosten for å kutte ned på energiinntaket, om de likevel ikke var veldig sultne til frokost. 

Helsedirektoratet anbefaler imidlertid at du får i deg et glass jus, melk, lettyoghurt eller frukt om matlysten er laber.  

«De fleste trenger påfyll av energi om morgenen for at kroppen skal fungere. Det kan være vanskeligere å konsentrere seg, og både humør og arbeidslyst kan bli dårligere hvis du dropper frokosten», skriver de på sine nettsider.  

Føler du deg slapp er det altså lurt å fylle på litt, men Rosvoll råder til å finne den måltidsrytmen som passer deg best.  

- Det er mange som fungerer utmerket uten frokost, men som gjerne spiser ei stund etter de har stått opp slik at kroppen er mer mottakelig for mat, sier Rosvoll. 

Noe forskning tyder imidlertid på at det å spise frokost kan gjøre det enklere å holde vekta. 

- Grunnen kan være at de som dropper frokost kan få cravings etter mat rundt lunsjtider, og når kroppen vår er skikkelig sulten og kanskje attpåtil har lavt blodsukker vil man ha noe som gir rask energi, forklarer Rosvoll. 

Da er det fort gjort å ty til usunn mat med raske karbohydrater enn du ville gjort om du ikke var skrubbsulten og daff.  

- Man kan også oppleve at man spiser mye mer enn man egentlig har behov for, sier Rosvoll.

LES OGSÅ: Frokosten som lager seg selv

Ingen fysiologisk grunn til å spise frokost

Ernæringsfysiolog Silje Bjørnstad forteller i likhet med Rosvoll at det ikke finnes noen fysiologisk grunn til å skulle spise med en gang du har åpnet øynene om morgenen. 

- Om man spiser frokost klokka 7 eller klokka 10 så er frokosten dagens første måltid. Husk at «frokost» heter «breakfast» på engelsk og at det ganske enkelt betyr «å bryte fasten», sier hun. 

- Noen liker godt å spise mat rett etter at de har våknet, mens andre trives best med å få i seg frokosten 1-2 timer etter at de har stått opp. Det enkle svaret på «når det er riktig å spise frokost» vil altså være det som du trives best med og som passer best for deg og din kropp.

LES OGSÅ: Ett glass melk er alt som skal til 

Få i deg litt av alt

Hvor mye du skal spise, og hva, kommer an på hva du skal gjøre i løpet av dagen, men Bjørnstad anbefaler at vi får i oss både proteiner, karbohydrater og fett til alle måltider. 

- Hvor mye av hvert næringsstoff man bør spise vil da som nevnt være individuelt, men personlig vil jeg anbefale at man velger proteiner av høy kvalitet som for eksempel meieriprodukter, fisk, magre kjøttprodukter og/eller egg, langsomme karbohydrater fra grove brød- og kornvarer og sunt fett fra for eksempel nøtter, fet fisk og avokado.

- En god sammensetning av disse makronæringsstoffene kan da bidra til et mer stabilt blodsukker, lengre og bedre metthetsfølelse samt at energi- og konsentrasjonsnivået ikke faller kort tid etter at man har spist.

Diabetikere og unge bør spise frokost

Med andre ord, er det bare å finne ut av hva som fungerer best for deg. Blir du slapp, spiser mer enn du trenger, eller tyr lettere til godteskåla om du dropper frokosten, er det selvsagt ikke særlig lurt. Men er du ikke sulten til frokost og kan du droppe den uten at det påvirker resten av dagen, er det ikke noe særlig å tvinge i seg mat. 

- Tidligere ble det ofte sagt at mange kan ende opp med å spise mer senere på dagen hvis man kutter ut frokosten, men igjen så vil jeg påpeke at dette avhenger av hva man gjør i løpet av dagen, psykologiske faktorer - for eksempel er det mange som trøstespiser helt uavhengig om man har spist frokost eller ei, og som derfor får en del ekstrakalorier fra denne trøstematen - og ikke minst hvordan måltidene dine ellers er lagt opp.

Hun legger imidlertid til at diabetikere er tjent med å spise regelmessig, slik at man har en viss kontroll på blodsukkeret. I tillegg finnes flere studier som viser at barn og unge har godt av en ordentlig frokost for å holde konsentrasjonen oppe.  

LES OGSÅ: Baksten du kan spise hver dag

Ikke tren tungt på tom mage

Trening på tom mage har det også vært mye meninger rundt. En liten stund var det kjempelurt med tanke på forbrenning, senere var det det helt motsatte som gjaldt. Det enkle svaret er, igjen, kjenn på det selv. 

- Det er en del forskjellige meninger om det også. Selv trente jeg aldri tung styrketrening på tom mage, rett og slett fordi det krever så mye energi, sier Rosvoll. 
    
Kardio og yoga og lignende er det derimot greit å gjøre på tom mage, så fremt det kjennes bra ut. 

LES OGSÅ: Nå skal du spise frokost til middag

Til forsiden