SPISE SENT PÅ KVELDEN: Stemmer myten om at du legger raskere på deg når du spiser sent på kvelden? FOTO: NTB Scanpix
SPISE SENT PÅ KVELDEN: Stemmer myten om at du legger raskere på deg når du spiser sent på kvelden? FOTO: NTB ScanpixVis mer

Spise sent på kvelden:

Legger du på deg av å spise sent på kvelden?

Vi har svaret!

Vi har vel alle en eller annen gang fått høre at en ikke bør spise så mye på kvelden - for alt du spiser etter kl. 18, legger du på deg mye raskere av. Men er det sant? Bør du faktisk la være å spise på kvelden, eller er det rett og slett bare tullball?

Vi har fått svaret, og det er ganske enkelt: Nei, du blir ikke tjukk av å spise på kvelden!

LES OGSÅ: Derfor bør du spise kveldsmat

- Det er nok i all hovedsak en myte at man ikke bør spise etter et spesielt klokkeslett på kvelden. Det finnes ingen «offisielle» anbefalinger om at du ikke bør spise etter et bestemt tidspunkt, verken med tanke på vektreduksjon eller for befolkningen generelt. Det er heller ikke noe vitenskapelig dokumentasjon på et slikt bestemt tidspunkt som jeg kjenner til, sier Jannicke Borch Myhre, kostholdsforsker ved Universitetet i Oslo, og får støtte av personlig trener og ernæringsfysiolog Beate Rosvoll Eidissen:

- Det er nok i all hovedsak en myte at man ikke bør spise etter et spesielt klokkeslett på kvelden.

- Liten sannhet i myten

Likevel forteller Rosvoll Eidissen at det ikke er en «fullverdig» myte, da det er sant at det ikke er så bra å spise for mye rett før sengetid.

LES OGSÅ: Blir du sulten før sengetid?

EKSPERT: personlig trener og ernæringsfysiolog Beate Rosvoll Eidissen forteller at fordøyelsen vår går saktere om natten og at det derfor ikke er lurt å spise rett før man skal legge seg. Foto: Privat
EKSPERT: personlig trener og ernæringsfysiolog Beate Rosvoll Eidissen forteller at fordøyelsen vår går saktere om natten og at det derfor ikke er lurt å spise rett før man skal legge seg. Foto: Privat Vis mer

- Det er en liten sannhet i denne myten. Det er anbefalt å spise siste måltid en-to timer før leggetid og gjerne ikke spise så veldig mye, sier Rosvoll Eidissen og legger til:

- Grunnen er at fordøyelsen vår settes ned om natten, og det vil ta lenger tid å fordøye maten. I tillegg kan et tungt måltid før sengetid gi dårligere søvn fordi at kroppen må jobbe såpass mye med å fordøye.

Og som du kanskje vet, kan dårlig søvn over lengre tid føre til vektøkning. Dette kan du lese mer om her!

Også Mette Svendsen, klinisk ernæringsfysiolog ved OUS, forteller at et for stort matinntak rett før leggetid kan påvirke søvnen.

- Det er viktig å bevare en god søvnrytme for å kunne fungere i hverdagen, så et matinntak om kvelden bør ikke gå utover den. Det kan man unngå ved å spise et par timer før leggetid.

Kan det ha noen andre konsekvenser å slutte å spise etter et visst klokkeslett?

- Nei, så lenge næringsinntaket tidligere på dagen har vært tilstrekkelig vil det ikke ha noen store konsekvenser å ikke spise etter et visst klokkeslett. Men det man vet er at studier har vist at det kan være lettere å gjennomføre en energiredusert diett når energiinntaket om kvelden er mindre enn til frokost, sier Svendsen og forklarer:

- Det er fordi det kan virke som at maten er mindre tilfredsstillende om kvelden, og at vi derfor spiser mer for å bli fornøyd, enn fordi vi er sultne.

LES OGSÅ: Spise du sent i går?

Det totale kaloriinntaket er avgjørende

Rosvoll Eidissen forklarer at det heller ikke har noen spesielle konsekvenser for vekten å slutte å spise etter et spesielt klokkeslett på kvelden, men at det er det totale matinntaket og forbruket i løpet av hele dagen som spiller størst rolle.

- Det som avgjør om man går ned i vekt eller ikke er inntak av kalorier og forbruk av energi, ikke når på dagen du spiser maten. Kroppen «gjør opp» regnskapet over tid, så man kan trygt spise på kvelden uten å være redd for å legge på seg, sier Rosvoll og får medhold av Borch Myhre:

- Det vil være det totale energiinntaket i løpet av dagen, over lengre tid, som bestemmer om man går ned i vekt eller ikke, sier hun og legger til:

- Det er imidlertid et par studier som tyder på at det kan være positivt for vekt, HDL-kolesterol og insulinsensitivitet å ha en høyere andel av energiinntaket tidlig på dagen fremfor sent på dagen, men det er for tidlig å si noe sikkert om denne eventuelle effekten.

Til tross for at det er det totale kaloriinntaket som er avgjørende om man går opp eller ned i vekt (vet du forresten hvor mye du kan spise på en dag?), og ikke om man spiser sent, er det ifølge Borch Myhre noen grupper i befolkningen som uansett burde spise kveldsmat.

- Det kan være særlig viktig med et kveldsmåltid for for eksempel beboere på sykehjem med fare for underernæring. For personer som trener på kveldstid vil det jo også være gunstig å innta et måltid etter trening med tanke på restitusjon.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: