Treningskonsept

Lei vanlig styrketrening? Prøv TRX!

Slyngetrening er kjempegøy, annerledes og gir garantert effekt.

KK.NO TESTER: Her er undertegnede journalist i full gang med test av TRX Suspension Training på Krønsj. Kjempegøy, men beinhardt - som dere ser av det svette uttrykket.  Foto: Per Ervland
KK.NO TESTER: Her er undertegnede journalist i full gang med test av TRX Suspension Training på Krønsj. Kjempegøy, men beinhardt - som dere ser av det svette uttrykket. Foto: Per Ervland Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Trener du på SATS eller Elixia har du garantert lagt merke til dem – disse fancy svart-gule gummirepene som er festet til tak eller apparater, og som folk til stadighet henger og slenger i. Ja, slyngetrening, eller TRX Suspension Training – som det egentlig heter, er kommet for å bli, og det har allerede rukket å bli et av de mest populære nye konseptene både når det gjelder gruppetrening og individuell trening. LES OGSÅ: Brenn fett i 24 timer etter trening

Trener styrke og kondisjon med kroppsvekt

Først og fremt kan det være greit å få klargjort hva TRX egentlig er, for dersom noen av dere er som meg, så har dere helt sikkert lurt på hva disse sirkuslignende repene egentlig kan og skal benyttes til. TRX er enkelt beskrevet et apparat (du kan kjøpe og bruke det hjemme også) som består av to slynger (gummirep) som er festet til taket (eller et apparat som kan fraktes med deg), og som du kan benytte til å gjøre ulike styrke- og kondisjonsøvelser ved bruk av egen kroppsvekt og gravitasjon. Lengden kan enkelt justeres, slik at du kan gjøre øvelser stående, liggende og sittende i ulike positurer. Du kan også variere vanskelighetsgrad ut fra eget ønske, og dermed skal apparatet kunne brukes av alle – uansett fysisk form og alder. LES OGSÅ: Denne styrketreningen fungerer best

Flere treningsformer i ett

Christina Støle Therkildsen er gründer og eier av Krønsj (ekstern lenke), som blant annet holder instruktørkurs i TRX Suspension Training. Og KK.no fikk nylig være med og teste konseptet da et slikt kurs ble avholdt. Ifølge Therkildsen er TRX et treningsverktøy fordi du kan få trent gjennom hele kroppen i løpet av én økt. - TRX Suspension Training er rett og slett styrketrening, kjernemuskulaturtrening, stabilitetstrening, balansetrening, kondisjonstrening og fleksibilitetstrening – alt i ett, med slynger, forklarer hun til KK.no: - Du bruker kroppens egen vekt som utgangspunkt og du kan gjøre øvelsene tyngre eller lettere ved å justere vinkelen på kroppen og lengden på slyngene i forhold til gulvet. TRX-en er festet i taket og kroppen din er i kontakt med gulvet. Deretter gjør vi øvelser som trener hele kroppen, avhengig av hvordan du står og hvordan du beveger deg i forhold til TRX-en.LES OGSÅ: Slik når du kondistoppen

Enkelt å bruke

Konseptet skal også være såpass enkelt at alle kan delta og få treningsutbytte – uavhengig om man trener alene eller på en time.- Dette er trening som passer for alle. Det er svært enkle grep som gjør øvelsene lettere eller tyngre, og når du skjønner det prinsippet – hvilket går ganske fort, kan du justere det helt ned til nybegynnernivå. Du må altså ikke være på et bestemt nivå for å gå på timen, og kan jobbe helt ut fra ditt nivå. Se flere bilder fra testen av TRX Suspension Training nedenfor: (Artikkel fortsetter under bildene)

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.