KK.NO TESTER: Her er undertegnede journalist i full gang med test av TRX Suspension Training på Krønsj. Kjempegøy, men beinhardt - som dere ser av det svette uttrykket.  Foto: Per Ervland
KK.NO TESTER: Her er undertegnede journalist i full gang med test av TRX Suspension Training på Krønsj. Kjempegøy, men beinhardt - som dere ser av det svette uttrykket. Foto: Per Ervland Vis mer

Treningskonsept

Lei vanlig styrketrening? Prøv TRX!

Slyngetrening er kjempegøy, annerledes og gir garantert effekt.

Trener du på SATS eller Elixia har du garantert lagt merke til dem – disse fancy svart-gule gummirepene som er festet til tak eller apparater, og som folk til stadighet henger og slenger i.

Ja, slyngetrening, eller TRX Suspension Training – som det egentlig heter, er kommet for å bli, og det har allerede rukket å bli et av de mest populære nye konseptene både når det gjelder gruppetrening og individuell trening.






LES OGSÅ: Brenn fett i 24 timer etter trening

BRUKER HELE KROPPEN: Du får brukt absolutt hele kroppen i løpet av TRX-timen - både armer, bein, skuldre, rygg og mage. Det er også mye balanse og fleksibilitet involvert. på bildet ser du Christina Støle Therkildsen som underviser oss.  Foto: Per Ervland
BRUKER HELE KROPPEN: Du får brukt absolutt hele kroppen i løpet av TRX-timen - både armer, bein, skuldre, rygg og mage. Det er også mye balanse og fleksibilitet involvert. på bildet ser du Christina Støle Therkildsen som underviser oss. Foto: Per Ervland Vis mer

Trener styrke og kondisjon med kroppsvekt

Først og fremt kan det være greit å få klargjort hva TRX egentlig er, for dersom noen av dere er som meg, så har dere helt sikkert lurt på hva disse sirkuslignende repene egentlig kan og skal benyttes til.

TRX er enkelt beskrevet et apparat (du kan kjøpe og bruke det hjemme også) som består av to slynger (gummirep) som er festet til taket (eller et apparat som kan fraktes med deg), og som du kan benytte til å gjøre ulike styrke- og kondisjonsøvelser ved bruk av egen kroppsvekt og gravitasjon.

Lengden kan enkelt justeres, slik at du kan gjøre øvelser stående, liggende og sittende i ulike positurer. Du kan også variere vanskelighetsgrad ut fra eget ønske, og dermed skal apparatet kunne brukes av alle – uansett fysisk form og alder.






LES OGSÅ: Denne styrketreningen fungerer best

KAN TRENES NÅ: Blant de større treningskjedene tilbys TRX Suspension Training på Elixia, Spenst og Family Sports Club (gruppetimer og personlig trening) og SATS står også på trappene. Utvalgte SATS-sentre har personlig trening med TRX. Mer info finner du på sentrenes hjemmesider.   Foto: Per Ervland
KAN TRENES NÅ: Blant de større treningskjedene tilbys TRX Suspension Training på Elixia, Spenst og Family Sports Club (gruppetimer og personlig trening) og SATS står også på trappene. Utvalgte SATS-sentre har personlig trening med TRX. Mer info finner du på sentrenes hjemmesider. Foto: Per Ervland Vis mer

Flere treningsformer i ett

Christina Støle Therkildsen er gründer og eier av Krønsj (ekstern lenke), som blant annet holder instruktørkurs i TRX Suspension Training. Og KK.no fikk nylig være med og teste konseptet da et slikt kurs ble avholdt.

Ifølge Therkildsen er TRX et treningsverktøy fordi du kan få trent gjennom hele kroppen i løpet av én økt.

- TRX Suspension Training er rett og slett styrketrening, kjernemuskulaturtrening, stabilitetstrening, balansetrening, kondisjonstrening og fleksibilitetstrening – alt i ett, med slynger, forklarer hun til KK.no:

- Du bruker kroppens egen vekt som utgangspunkt og du kan gjøre øvelsene tyngre eller lettere ved å justere vinkelen på kroppen og lengden på slyngene i forhold til gulvet. TRX-en er festet i taket og kroppen din er i kontakt med gulvet. Deretter gjør vi øvelser som trener hele kroppen, avhengig av hvordan du står og hvordan du beveger deg i forhold til TRX-en.






LES OGSÅ: Slik når du kondistoppen

Enkelt å bruke

Konseptet skal også være såpass enkelt at alle kan delta og få treningsutbytte – uavhengig om man trener alene eller på en time.

- Dette er trening som passer for alle. Det er svært enkle grep som gjør øvelsene lettere eller tyngre, og når du skjønner det prinsippet – hvilket går ganske fort, kan du justere det helt ned til nybegynnernivå. Du må altså ikke være på et bestemt nivå for å gå på timen, og kan jobbe helt ut fra ditt nivå.

Se flere bilder fra testen av TRX Suspension Training nedenfor:
(Artikkel fortsetter under bildene)


INSTRUKTØREN: Christina Støle Therkildsen er gründer og eier av Krønsj, som blant annet driver med kurs og opplæring i TRX Suspension Training. Foto: Per Ervland
MORSOMT: TRX er definitivt et morsomt og variert alternativ til annen styrke- og bevegelighetstrening, og jeg kan love deg at du merker det godt i muskler og ledd etter en slik time. Foto: Per Ervland
KJENN ETTER I KROPPEN: Du merker det fort dersom du gjør en øvelse feil, eller belaster feil kroppsdel. Merker du at kroppen "henger og slenger" litt i slyngen, er det et dårlig signal. Da bør du få litt veiledning av instruktøren. Foto: Per Ervland
MYE KJERNE: Du jobber mye med kjernemuskulaturen i en TRX-time, rett og slett for å klare å holde kroppen stabil og i balanse. Foto: Per Ervland
MASSE ULIKE ØVELSER: TRX-en gjør det mulig å gjennomføre hundrevis av funksjonelle treningsøvelser som bygger styrke, fleksibilitet, balanse og utholdenhet. Foto: Per Ervland
EGEN KROPPSVEKT: I timen bruker du gravitasjon og din egen kroppsvekt for å skape motstand - noe som gir deg muligheten til å justere vanskelighetsgraden, uansett fysisk form og egne målsetninger. Foto: Per Ervland





LES OGSÅ: Disse mageøvelsene fungerer best

- Dette er supereffektivt

De fleste av oss opptatt av effekt når vi trener, og for noen kan det kanskje høres usannsynlig ut at man skal bli i bedre form, både styrke- og kondisjonsmessig, ved å henge opp ned i gummirep.

Ifølge Therkildsen er det imidlertid nettopp dét TRX-en gjør. I tillegg er det mindre risiko for belastningsskader, da du kun bruker egen kroppsvekt og gravitasjon.

- Jeg vil si at i forhold til å få med deg flere typer trening inn i samme treningsøkt, så er dette supereffektivt. Du trener kjernemuskulatur gjennom hele timen, fordi du må jobbe med stabilitet (rygg og mage) hele veien. I tillegg er det masse stabilitet på skulder – som er et område mange mennesker, uavhengig av form, trenger å trene mer, sier Therkildsen:

- Du trener også mange av de store muskelgruppene eksplosivt og hardt nok til at du får kondisjonseffekt. På grunnlag av disse tingene er dette veldig effektivt – du får trent utrolig mye forskjellig i løpet av én og samme økt.

Hvorfor vil du anbefale TRX?

- Jeg vil anbefale det fordi det er veldig morsomt, effektivt og du får resultater. I tillegg kan du overføre denne treningen til absolutt alt. Uansett hva slags målsetting du har med treningen din, så er dette basistrening – altså kjernemuskulatur og styrketrening, som må være på plass dersom du ønsker å videreutvikle deg.

Se KK.no teste TRX Suspension Training på Krønsj nedenfor:
(vurdering og terningkast kommer under video)

[obj:media:10680]



LES OGSÅ: Slik kan du enkelt doble treningsøkten

KK.no TESTER



Utgangspunkt:
Slyngetrening er noe jeg har hørt ganske mye om, og som jeg har vært veldig spent på å prøve ut lenge. Ikke bare fordi jeg synes det ser morsomt og akrobatisk ut, men også fordi det sies at det skal være supereffektiv trening, og at du skal kunne få god kondisjonseffekt, i tillegg til den mer naturlige styrkeeffekten. Siden apparatene de har på sentrene ser ganske avanserte ut var jeg også spent på hvor vanskelig det ville være, og om jeg ville knote mye og dermed kaste bort mye av treningseffekten på surring. Ikke minst var jeg spent på hvordan dette ville fungere som gruppekonsept, og om det kom til å bli mange som surret seg inn i hverandre, forvirring angående repene og så videre.

Totalinntrykk:
I løpet av de siste 12 månedene har jeg testet mange forskjellige treningskonsepter deriblant Poledancing, Pilates Reformer og 500 Kcal. Noe av det har vært bra, annet har vært kjempebra. TRX bør definitivt settes på sistnevnte liste. Ikke bare er dette beintøff styrketrening, men siden det varieres mellom ulike øvelser (stående, liggende, mage, armer, bein) i et ganske raskt tempo, rekker du også å få opp pulsen. Nå vil jeg likevel si at dette er mest styrke- og funksjonalitetstrening, da det går veldig mye på de store muskelgruppene i bein og armer, samt kjernemuskulatur (mage, rygg) og nakke/skulder. Jeg tror imidlertid at det kan være en mer skånsom form for styrketrening for mange, da det er lettere å kjenne etter om du gjør øvelser feil (det merker du fort ved at du «henger og slenger» i slyngene). I tillegg er det en fordel at det er såpass enkelt og kjapt å bruke TRX-en, og at man kan variere vanskelighetsgrad ut fra eget nivå. Dette betyr altså at du ikke trenger å være redd for å delta på en time med «toppidrettsutøvere», da du justerer TRX-en helt ut fra eget nivå, slik at du uansett kan gjennomføre alle øvelsene på lik linje med de andre. Når det gjelder dette med TRX som gruppetime, så gikk det også utrolig bra, da det er god avstand mellom hver deltager, og alle får sitt sett med TRX-slynger som de holder koll på. Her er det imidlertid ekstra viktig med en god og kunnskapsrik instruktør som forklarer øvelsene nøye underveis, ellers kan det fort bli mye kluss og surr, som tar vekk effektiviteten av timen

Treningseffekt:
Jeg har jo aldri trent slyngetrening før, og som følge av det var jeg stiv som en stokk i flere dager etterpå, og særlig armer og mage var såre. Dette tar jo jeg som et tegn på at jeg gjorde noe riktig, og jeg må ærlig innrømme at jeg ble både svett og ekstremt sliten underveis i timen. For min del synes jeg ikke dette var spesielt effektivt sånn rent kondisjonsmessig, men det hadde jeg heller ikke regnet med at det skulle være. Slyngetrening handler om styrke, balanse og bevegelighet, og det som er bra med konseptet er at det ikke er statisk, repeterende eller kjedelig, slik en del annen styrketrening fort kan bli. Tempoet går fort, det er mye variasjon, i tillegg er det morsomt å trene med noe annet enn apparater, vektstang og manualer. I tillegg får du trent mye kjernemuskulatur, som er noe av det viktigste å bygge opp, siden det er det vi benytter oss mye av i hverdagen. For deg som liker å variere styrketreningen, og som ønsker en mer markert og veltonet kropp (ikke svær og bøff) tror jeg også dette kan være et perfekt konsept. Det er mye fokus på lange, seige øvelser som tar godt, og dersom du trener TRX relativt ofte er jeg ganske sikker på at du vil merke en rask effekt.

Hvem passer det for:
Som Therkildsen sier, så er faktisk dette et konsept som passer for alle – uansett alder og fysisk form. Fordi det er så enkelt å stille inn TRX-en, og du kun bruker egen kroppsvekt og gravitasjon, er det nærmest umulig å ikke få det til, og du vil merke det fort dersom du gjør noe feil. Jeg tror dette er et konsept som passer best for personer som liker variert styrke – og bevegelighetstrening, og som vil bygge opp kroppen sin til å bli sterk, markert og mer funksjonell i hverdagen. Dette er ikke en time for deg som er ute etter en ren kondisjonsøkt, og det er heller ikke et konsept for deg som ønsker å bli «veldig svær/bøff». Drømmer du imidlertid om en mer velmarkert og tonet kropp, tror jeg dette kan være et lurt konsept å teste. I tillegg er det veldig morsomt, og helt annerledes enn annen styrketrening.

kkkkkk (6/6)

LES OGSÅ: Treningssmerter du ikke bør ignorere

Mer info



Kunne du tenkt deg å teste TRX?




Her til lands er det kun Gymline AS som selger TRX-er, mens ulike selskap og sentre (deriblant Krønsj) holder kurs i selve treningskonseptet (personlig trening og gruppetrening).

Foreløpig tilbyr Elixia, Spenst og Family Sports Club (utvalgte sentre) gruppetrening og personlig trening med TRX, men ifølge Ida Pèrez i Gymline AS står også SATS på trappene til å rulle ut TRX i såkalt «small group training» (utvalgte SATS-sentre har personlig trening med TRX).

Se illustrasjonsvideo fra Elixias gruppetime med TRX nedenfor:


I tillegg til de større treningskjedene, er det også mange enkeltstående sentre som kjører TRX Suspension Training, både som gruppetrening og personlig trening.

For mer info kan du gå inn på Trxtraining.no, Gymline.no (selger også TRX til privat bruk) eller Krønsj.no (ekstern lenker).

LES OGSÅ: Les dette før du melder deg inn på treningssenter

Flere treningstester

Interessert i gruppetrening og nye, spennende treningskonsepter? Følg med på KK.no!

Vi har testet flere av de hotteste treningsnyhetene denne sesongen, og nye artikler og vurderinger kommer fortløpende.

Tidligere har vi testet følgende konsepter:

• Chairtease - Nike Blast
• PowerStep - SATS
• Powerstrip - Nike Blast
• Shape - SATS convention
• Zumba - Treningshuset
• Parkour - SATS convention
• Boot Camp - Fitness.xpress
• RåSterk – Treningshuset
• Waterball - Elixia
• SH’BAM – SATS
• FightCircuit - SATS
• IntervallFlex - Friskis&Svettis
• Budokon - Elixia
• Nike Get Fit - SATS
• Burlesque - Elixia
• Cardio Step Interval - Elixia
• Catslide - NIH Fitness Convention
• Pilates Reformer – Pilates Room
• CrossFit – NIH Fitness Convention
• Poledancing – Sometimes poledancing studio
• Kinesis – StudioDay
• ViPR – SATS
• 500 Kcal – Elixia

LES OGSÅ: Slik får du mest ut av treningen




Ja, absolutt. Det ser veldig spennende ut!
 
(99%)
Nei, dette er ikke noe for meg
 
(1%)
Nja, vet ikke helt
 
(0%)
SLIK SER DET UT: TRX-en består av to gummislynger/rep med håndtak som er festet i taket, eller til et apparat, og du kan variere lengde på slyngene/repene til de ulike øvelsene.  Foto: Per Ervland
SLIK SER DET UT: TRX-en består av to gummislynger/rep med håndtak som er festet i taket, eller til et apparat, og du kan variere lengde på slyngene/repene til de ulike øvelsene. Foto: Per Ervland Vis mer

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: