LEKKASJE? Å lekke litt når du gjør noe anstrengende som å trene, nyse, hoste eller le er nok langt mer vanlig enn du tror.  Foto: Shutterstock / A. and I. Kruk
LEKKASJE? Å lekke litt når du gjør noe anstrengende som å trene, nyse, hoste eller le er nok langt mer vanlig enn du tror. Foto: Shutterstock / A. and I. KrukVis mer

Urininkontinens

«Lekker» det når du løper?

Urininkontinens er vanligere enn du tror, og svært mange norske kvinner sliter med dette.

«Jeg lo så jeg nesten tissa på meg» er et velkjent uttrykk som mange av oss bruker, men det er ikke bare et uttrykk – det har mye rot i virkeligheten. Å lekke litt i blant er nok mer vanlig enn du tror. 

Kanskje skjer det når du nyser og hoster, kanskje når du ler eller blir skremt, eller kanskje det skjer når du er på trening og løper, hopper eller anstrenger deg på andre måter. For noen kan det også oppstå bare fordi de er tissatrengt.

Ifølge Siri Harket er dette slett ikke uvanlig. Hun er uroterapeut ved Barnepoliklinikken på Ullevål universitetssykehus og sykepleier med spesialkompetanse innen dysfunksjoner i de nedre urinveier.

– Når man lekker i slike situasjoner så skyldes det som regel anstrengelsesinkontinens, også kalt stressinkontinens, sier hun til KK.no.

LES OGSÅ: Gjør du denne tørketabben?

Skyldes ofte slappe muskler

Stressinkontinens er altså lekkasje av urin i forbindelse med aktiviteter som øker trykket inne i bukhulen. Som regel er det snakk om at man lekker noen dråper, men det kan også forekomme litt større uhell.

– Det kommer av at trykket i urinrøret avtar med alderen fordi man får mindre østrogen i kroppen, og kvinner som har født kan få dårligere lukkemuskel og slappere muskulatur i bekkenbunnen, forklarer Harket. 

VANLIG PROBLEM: Inkontinens kan ha mange årsaker, og det regnes at mellom 20 til 30 prosent av kvinner sliter med det. Foto: Shutterstock / GongTo
VANLIG PROBLEM: Inkontinens kan ha mange årsaker, og det regnes at mellom 20 til 30 prosent av kvinner sliter med det. Foto: Shutterstock / GongTo Vis mer

Også uroterapeut og kurs- og informasjonsadministrator i Nasjonal Kompetansetjeneste for inkontinens og bekkenbunnssykdom (KIB) ved Universitetssykehuset Nord-Norge, Hilde Tollefsen, forteller at dette er en vanlig plage som kan oppstå i forbindelse med graviditet og fødsel, men det er ikke den eneste grunnen.

– Inkontinens kan ha mange årsaker. I noen tilfeller kan det for eksempel skyldes sykdom, medikamenter, en overaktiv blære eller skader etter operasjoner, sier hun til KK.no.

LES OGSÅ: Derfor bør du følge med på urinen

Svært vanlig, men svært pinlig

Å tisse på seg er noe vi alle synes er flaut, og selv å bare lekke «litt» kan oppleves som svært flaut å snakke om. Men bare fordi det er pinlig betyr det ikke at det er få som plages med det.

– Studier og undersøkelser viser at forekomsten varierer veldig i ulike grupper, så i det store bildet kan det strekke seg fra 15 til 50 prosent av alle damer. Men når det er sagt så regnes det at mellom 20 til 30 prosent av kvinner har det, forklarer Tollefsen.

Dette vil altså si at tre av ti kvinner opplever å lekke urin. Og jo eldre vi blir, jo mer vanlig blir det. Godt over halvparten av alle sykehjemsbeboere sliter med inkontinens.

– Det gjelder altså  mange, og likevel er det fortsatt et tabubelagt tema som er vanskelig å snakke om. Det er også flere av de som sliter med urinlekkasje som også kan slite med avføringslekkasje, og det er nok enda vanskeligere å snakke om, forteller hun.

LES OGSÅ: Så lenge bør du vente med treningen etter fødselen

KNIPEØVELSER: Heldigvis er det ikke alltid nødvending med inngrep for å bli kvitt plagen. Bekkenbunnstrening er et av de viktigste tiltakene for å bli kvitt problemet. Foto: Shutterstock / visivastudio
KNIPEØVELSER: Heldigvis er det ikke alltid nødvending med inngrep for å bli kvitt plagen. Bekkenbunnstrening er et av de viktigste tiltakene for å bli kvitt problemet. Foto: Shutterstock / visivastudio Vis mer

Bekkenbunnstrening er svært viktig

Ifølge Tollefsen er det svært mange som opplever at problemet bagatelliseres når de tar det opp med lege eller helsepersonell, noe som er veldig synd for det finnes faktisk hjelp å få. Og man må ikke alltid gå drastisk til verks.

– Konservative tiltak kan være til god hjelp. Det er altså behandling som ikke innebærer inngrep, og kan for eksempel være blæretrening, bekkenbunnstrening, elektrostimulering og livsstilsendringer, forklarer hun.

Og både Harket og Tollefsen er samstemte om at det aller viktigste tiltaket er å sette i gang med bekkenbunnstrening.

– Bekkenbunnstrening er sentralt for å forebygge lekkasje, og er til god hjelp for mange. Det gir deg mer kontroll over musklene i området, og det har også blitt vist at det kan roe ned blæra ved sterk vannlatingstrang, sier Tollefsen.

Det finnes mange tips på nettet om hvordan du kan trene bekkenbunnsmuskulaturen, og du finner masse kvalitetssikret informasjon på kompetanseportalen sine nettsider. Det er heller ikke dumt å henvende seg til fastlegen som kan gi deg råd og hjelp, og eventuelt henvise deg videre til spesialisthelsetjenesten.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: