Overgangsalder

Lene var 49 år og følte seg gammel

Så bestemte hun seg for å investere 100.000 kroner i egen helse.

Lene Berg bestemte seg for å bruke personlig trener Stian for å komme i form. Hun trengte drahjelp. FOTO: Anders Rox Friberg
Lene Berg bestemte seg for å bruke personlig trener Stian for å komme i form. Hun trengte drahjelp. FOTO: Anders Rox Friberg Vis mer
Publisert

Lene Berg (50) begynte et nytt liv da hun flyttet fra Oppegård til Drøbak i fjor. Hun var lei av å føle seg tung og nedstemt. Alt var et ork. Selv om hun bare var 49 år, følte hun seg forbigått av de yngre på jobb, hun hadde mistet gnisten.

At den veltrente samboeren foreslo trening for Lene også, virket mot sin hensikt. Hun hadde piggene ute og var fast bestemt på at ingen skulle fortelle henne hva hun skulle gjøre.

Lene hadde gått opp og ned i vekt store deler av livet, og sukkertrollet hadde makten. Da de flyttet til et nytt sted, bestemte Lene seg: Hun ville bli sjef i sitt eget liv. Hun fortalte det til en god venninne, som anbefalte sin nevø på treningssenter i Drøbak. Lene kontaktet denne karen, Stian Kovalseth (35), og det var match med en gang.

Siden har centimeterne minsket, vekten gått nedover og formen og humøret oppover. Dessuten har Lene blitt kjent med mange hyggelige mennesker hun ellers aldri hadde møtt.

Trente mye som ung

– Jeg danset aktiv selskapsdans som ung, og da ble det mye trening, forteller Lene.

– Jeg har også trent vannaerobic i mange år, og jeg er instruktør en gang i uken. Dansingen ga jeg meg med for mange år siden, og siden har det blitt av og på trening for meg. Vannaerobic er kjempegøy, men én økt i uken er for lite. Det optimale for meg er tre.

Da Lene først hadde bestemt seg for en livsstilsendring, valgte hun å gjøre det skikkelig. Hun var dønn ærlig om hvordan hun hadde det både psykisk og fysisk når hun snakket med Stian. Han har lang erfaring, og Lene opplevde at han leste henne godt. Stian forsto ting hun selv hadde vanskelig for å sette ord på.

– Jeg tenkte det ville gjøre vondt å utlevere meg så til de grader til et fremmed menneske, men Stians holdning ufarliggjorde alt.

Ingenting var tabu å snakke om. Lene la alt på bordet. Hun fortalte om hvordan hun sammenlignet seg med yngre kvinner og falt gjennom, også på jobben, hvordan samboeren maste på at hun burde trene, hvordan nedstemtheten gjorde dagene hennes triste og at hun var så glemsom at hun av og til var redd hun hadde fått Alzheimer. Hun fortalte om urinlekkasje, overvekt og at hun følte seg utilpass.

Stian ble verken sjokkert eller overrasket. Han hadde hørt alt sammen før. Han hadde en helt klar løsning:

– Vi skal styrke deg med trening, vekten tar du med mat. Så var Lene i gang.

Stian ble verken sjokkert eller overrasket da Lene fortalte om plagene sine. Han hadde hørt alt sammen før - fra andre. FOTO: Anders Rox Friberg
Stian ble verken sjokkert eller overrasket da Lene fortalte om plagene sine. Han hadde hørt alt sammen før - fra andre. FOTO: Anders Rox Friberg Vis mer

Investerte 100 000 kr i egen helse

Lene hadde bestemt seg for å bruke 100 000 kroner for å bli den beste utgaven av seg selv som 50 åring. Det er den mest fornuftige investeringen hun har gjort. Hun trente med Stian tre dager i uken, og det første hun merket var at humøret steg flere hakk.

– Vi ler og tøyser mye, og jeg gleder meg til hver trening, sier Lene.

Hun hadde gjort en avtale med seg selv, og den aktet hun å holde. For å øke forpliktelsen, opprettet Lene kontoen «Fra feit til fit» på Instagram. Slik kunne andre også følge utviklingen hennes, og Lene har fått mange heiarop underveis.

– Nå har et trøblete kne gjort at jeg ikke har kunnet trene like mye som før, og det merker jeg veldig godt. Men som vanlig er Stian løsningsorientert, og nå fokuserer vi på overkropp, sier Lene.

At Stian gjorde ting så enkelt som mulig for Lene, betydde mye for gjennomføringen. Hans proffe og varme tilnærming gjorde det lett å være åpen, og kommunikasjonen har vært supergod hele veien. Stian anbefalte Lene å tenke over hva hun spiste før trening, og hun merket forskjell. Med fokus på proteiner og mat som kylling, fisk, magert kjøtt og grønnsaker, forsvant også sukkeravhengigheten, som Lene forgjeves hadde kjempet mot i mange år. Sjokoladen fristet ikke lenger.

– Selv om jeg har betalt mye for å ha personlig trener et helt år, har jeg brukt mindre på mat. Tidligere kjøpte jeg mye tullete mat, særlig for å tilfredsstille sukkertrollet. Det har jeg sluttet med.

Lene har gått inn 100 centimeter, det vil si én meter, totalt på kroppen, og det synes. Selv om hun fremdeles ikke liker å se bilder av seg selv, får hun mange positive tilbakemeldinger.

Men vekt er ikke det viktigste, det er formen, helsa og trivselen, rett og slett livskvaliteten. Og den har endret seg drastisk i positiv retning etter at Lene bestemte seg for å ta grep om egen helse.

Målebånd fremfor vekt

Idrettsfysiolog Stian Kovalseth har nesten sju års utdanningen innen trening. Han har jobbet fulltid som personlig trener de siste fem årene.

– Uansett alder og kjønn, handler det om å skape gode rutiner, sier Stian.

– Når du har avtalt trening til faste tider tre dager per uke, skal det mye til for å skofte en trening. Har du ingen plan derimot, sklir treningen lettere ut.

Stian forklarer at det ikke finnes noe superprogram, hardt arbeid er det eneste som funker. Han bruker tid på å bli kjent med kundene sine, deres utfordringer og styrker, og legger vekt på hva de liker å gjøre. Da blir treningen mer lystbetont. Det er viktig med god kjemi mellom kunde og PT, alt trenger ikke å være så himla seriøst, det er lov å ha det gøy selv om man trener hardt.

– Jeg jobber hele tiden mye mentalt, for å bygge opp kundens selvbilde. Er målet vektnedgang, kommer jeg med kostholdsråd, men jobben gjøres på kjøkkenet, sier Stian, som sørger for at kundene trener både kondisjon og styrke.

Han driver nå sin egen PT gym.

– Muskler veier mer enn fett, og det å gå på vekten hver dag kan virke demotiverende. Derfor slår jeg heller et slag for målebåndet. At Lene har minsket en hel meter når vi legger sammen alle målene, er helt rått. Dette kan andre også oppnå, hvis de investerer i trening over tid og har en god porsjon viljestyrke.

For lite kunnskap om overgangsalderen

Lene forteller sin historie for å sette fokus på overgangsalderen, som hun tror mange vet alt for lite om. Vi kan lese om plager som hetetokter, men hvor står det om glemsomhet og mørke, triste dager? Vektøkning og smerter i muskler og ledd?

– Plagene rammer alle kvinner i større eller mindre grad. Og de blir lettere å takle når vi vet hva de skyldes, sier Lene.

– Det er ofte mye som hender når vi er rundt 50 år. Foreldrene går kanskje bort, vi kan begynne å miste venner, ja livet skjer. Og når plagene med overgangsalderen kommer i tillegg, uten at vi egentlig vet hva det er, kan fortvilelsen bli stor. Med mer og lett tilgjengelig informasjon, kan situasjonen bli enklere både for kvinnen og hennes nærmeste.

- Jeg må akseptere at selv om jeg fortsatt er 18 år i hodet, klarer ikke kroppen på 50 år å henge helt med. FOTO: Anders Rox Friberg
- Jeg må akseptere at selv om jeg fortsatt er 18 år i hodet, klarer ikke kroppen på 50 år å henge helt med. FOTO: Anders Rox Friberg Vis mer

Lene innrømmer at hun som 49 åring trodde 50 års dagen ville være starten på slutten. I stedet har hele livet endret seg til det bedre. Hun stortrives på jobb igjen, og livsgleden blomstrer.

– Samboeren min er kjempefornøyd. Han har backet meg opp og vært en stor støtte hele veien. Og det beste er at han også har fått en ny kamerat i Stian, sier Lene og ler. Humoren og humøret er på plass igjen.

– Jeg er 50 år og livet smiler. Det siste året har vist meg at det er fullt mulig å snu en negativ trend. Men det gjeldet å ha de rette folkene med seg på laget. Dessuten å akseptere at selv om jeg fortsatt er 18 år i hodet, klarer ikke kroppen på 50 år å henge helt med.

Snakk med partneren, venninner og legen

– Overgangsalderen inntreffer i gjennomsnitt ved 51 års alder. Tidlig overgangsalder, før 45 år, inntreffer hos 10 prosent, sier Liv Bente Romundstad.

Hun er gynekolog ved Spiren Fertilitetsklinikk og forsker ved Folkehelseinstituttet.

– Plagene mange kvinner opplever skyldes redusert produksjon av østrogen fra eggstokkene. Dette skjer på grunn av at eggstokkreservene gradvis ebber ut.

Liv Bente Romundstad sier at det er store individuelle variasjoner fra kvinne til kvinne når det gjelder hva hun kan gjøre for å forebygge plager ved overgangsalderen. Generelt gjelder de vanlige livsstilsrådene som innebærer kosthold og trening. Gode rutiner med nok søvn, redusere stress og gode valg i hverdagen med tanke på mat og mosjon.

Gynekologen sier videre at du kan ta noen grep når overgangsalderen er et faktum. Ta vare på deg selv, disponere dagen slik at du har tid til både trening og hvile. Hverdagsstress bidrar for endel kvinner til å gjøre overgangsalderen tyngre.

– Videre råder jeg kvinner med plager som kan skyldes overgangsalder til å ta en prat med både partner og venninner, dette kan bidra til økt forståelse. Samme rådet gjelder i forhold legen. Det er verken flaut eller uvanlig. Temaet er sensitivt og for mange vanskelig å snakke om, men husk at legen din kan mye om dette og kan hjelpe deg over til neste fase på best mulig måte, sier Liv Bente Romundstad.

Hun forklarer at legen, gjennom samtale med kvinnen og en gynekologisk undersøkelse, vil gi en samlet vurdering basert på symptomer, plager og funn. Noen kvinner trenger kun lokalbehandling med østrogener for å bedre tørre og såre slimhinner, mens andre trenger østrogentabletter eller plaster i en periode.

Legen vil vurdere fordeler mot risikofaktorer og tilpasse behandling til den enkelte kvinnen. Dersom din fastlege synes det er vanskelig å komme med råd i forhold til valg av type behandling kan en gynekolog hjelpe.

De vanligste plagene på overgangsalder:

  • Hetetokter
  • Humørsvingninger
  • Forstyrret nattesøvn
  • Nedsatt sexlyst
  • Vektøkning
  • Tørre slimhinner og urinveisinfeksjoner er en vanlig plage som oppstår hos mange 2-3 år etter at overgangsalderen er inntruffet.
  • Det er store individuelle forskjeller på hvilke symptomer som gir mest plager og hvor lenge symptomene varer.
  • Noen kvinner opplever nedsatt evne til å konsentrere seg og redusert hukommelse.
  • Smerter i muskler og ledd kan også debutere i forbindelse med overgangsalder men dette gjelder ikke så mange.

Kilde: Liv Bente Romundstad

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer