SOFAEN MOT STRESS: Å ta seg en liten blund eller pustepause på sofaen kan være bra mot stress.  Foto: Shutterstock / Syda Productions
SOFAEN MOT STRESS: Å ta seg en liten blund eller pustepause på sofaen kan være bra mot stress. Foto: Shutterstock / Syda Productions
Stress

Ligg på sofaen - bli mindre stressa

Men da må du faktisk koble helt av - også når det kommer til internett.

De fleste av oss synes det er ganske deilig å legge seg på sofaen etter en aktiv dag med jobb, trening, henting og bringing, handling og hundrevis av andre større og mindre aktiviteter. Og, dersom du er en som stresser en del (også uten at du selv merker det) har tidligere forskning faktisk vist at nettopp dette - sofakosen - kan hjelpe. Helt sant!

Men - og dette er et viktig «men» - det hjelper kun om du klarer å koble helt av - altså, kutter mobil, internett, sosiale medier, alt av såkalt «forstyrrende» elementer. 

I en undersøkelse utført av organisasjonen Anxiety UK i 2012, svarte nemlig 51 prosent av deltagerne at det var kommunikasjonskanaler som Facebook og e-post som stresset dem mest og gjorde livene deres mer kompliserte. I tillegg svarte 45 prosent at de ble mer stresset dersom de ikke var tilgjengelige på disse kanalene. Og selv om hele 60 prosent mente at for å slappe helt av så hadde de behov for å koble av og ta pause fra teknologiske kommunikasjonskanaler, var det bare én av tre av disse 60 prosentene som faktisk klarte å gjøre det flere ganger om dagen, skriver Anxiety UK.

LES OGSÅ: Slik blir du mindre stresset 

Du bør logge helt av 

Er du skikkelig stresset (som igjen kan påvirke utseendet ditt og er svært helseskadelig) kan det altså være lurt å ta seg en timeout, og da er sofaen et perfekt sted. Men dersom du ikke klarer å ligge der uten å være tilgjengelig på sosiale medier, eller svare på tekstmeldinger og mobilsamtaler, er det ingen vits. 

Tenk deg selv: Antagelig har du brukt store deler av dagen foran pc-skjermen, svart på e-post, brukt internett og vært på Facebook. Det er ikke lurt å fortsette med det når du endelig har fri.

For å redusere stressnivået bør du logge helt av. Faktisk kan du godt se litt på tv, for tv-titting kan hjelpe deg å slappe av, noe som igjen kan styrke immunforsvaret ditt. Ja, faktisk! Men du bør ikke se mer enn én time hver dag.

Det aller beste er imidlertid å roe ned med å lese et blad eller en god bok, eller høre på musikk du liker. Noen finner det avstressende å strikke eller hekle, så det er også et godt tips.

Klarer du ikke slappe av nok til å ligge på sofaen? Trening kan også være kjempebra for å roe ned stressnivået ditt - sjekk hvordan her! For ikke å snakke om disse tre pusteøvelsene - virkelig verdt å prøve!

KK-coach Christine Otterstad har tidligere gitt oss disse 6 tipsene som også kan hjelpe deg med å stresse ned: 

1.  Kjenn etter hva kroppen din prøver å fortelle deg. Svetter du, er du stiv i nakken, har du en uro i kroppen? Identifiser hvor stresset sitter i kroppen, slik at du kan gjøre konkrete tiltak.

2. Kan du tenke annerledes? Ofte føler vi oss stresset bare vi tenker på stress. Stress er et negativt ladet ord som ofte utløser negative følelser i kroppen. «Omdøp» hele stresset. Tenk på stress på en annen måte. Hva med å tenke at du er ressurssterk eller får mye gjort? Tilnærmingen til selve stressopplevelsen er viktig. Du velger selv hvordan du vil oppleve verden – også stress.

3. Snakk rolig og behagelig til deg selv. Ofte snakker vi fort og hektisk når vi er stresset. Gjør det motsatte. Ro ned deg selv med stemmen din.

4. Pust er undervurdert! Pust dypt inn mens du teller til tre, og ut mens du gjør det samme. Rolig pust vil også roe ned kroppen.

5. Snakk med noen.  Å si ting høyt har overraskende stor effekt. Fortell til en god venn hvordan du har det. Sett ord på det, da vil du sannsynligvis få andre perspektiver på stresset ditt.

6. To do-lister.. Lag deg en liste over hva du MÅ gjøre og hva du strengt tatt kan kutte. Ofte oppdager vi at det er svært få ting vi MÅ her i livet. Listen vil også rydde opp i hodet ditt og gi deg litt mer struktur. Et ryddig hode er et roligere hode.

Til forsiden