Barn med PT

Linnéa (12) har personlig trener

– Jeg likte ikke fotballtrening, men dette synes jeg er gøy, sier
12- åringen.

<strong>GLEDE:</strong> Linnéa liker ikke lagidrett, men med personlig trener har hun funnet treningsgleden. FOTO: Marianne Otterdahl-Jensen
GLEDE: Linnéa liker ikke lagidrett, men med personlig trener har hun funnet treningsgleden. FOTO: Marianne Otterdahl-Jensen Vis mer
Publisert

Linnéa Amalie Engen tilhører en sporty familie, der mamma Therese (39) og pappa Tom Engen (42) er opptatt av å leve sunt.

– Vi er ikke fanatiske, og skeier selvfølgelig ut innimellom, men fysisk aktivitet og et allsidig kosthold er viktig både for Therese og meg, sier Tom.

– Lillesøster Emilie Aurora (9) stortrives på fotballbanen, men lagidrett var ikke noe for Linnéa. Hun liker alpint og fjellturer, der hun kan konkurrere med seg selv og ikke sammenligne seg med andre. Derfor er trening med PT midt i blinken for henne.

LES OGSÅ: Selv 20 sekunder trening har effekt

Økning i barn og ungdom med PT

Lena Elisabeth Prestmarken (30) har alltid vært aktiv. Hun har selv hatt en livsstilsreise, der hun gikk ned 30 kilo og ble enda sterkere enn hun var. Hun tok utdanning som personlig trener for å lære mer om trening, og oppdaget at dette var midt i blinken for henne. Lena vokste opp på Hadeland, og har aldri hatt tilbud om personlig trener selv.

<strong>STYRKE:</strong> Å trene styrke for barn er ikke skadelig om det gjøres på riktig måte, mener Lena. FOTO: Marianne Otterdahl-Jensen
STYRKE: Å trene styrke for barn er ikke skadelig om det gjøres på riktig måte, mener Lena. FOTO: Marianne Otterdahl-Jensen Vis mer

– Med PT-utdannelsen og min livserfaring, skjønte jeg at jeg kunne hjelpe andre, og jeg elsker jobben min. Når kundene blir fornøyde med fremgangen og resultatene, blir jeg happy.

– De fleste PT-kundene mine er voksne, men vi ser en økning i antall barn og unge. Selv har jeg fire kunder under 15 år, og omtrent fem prosent av alle PT-kundene her på SATS Vinderen er unge.

Barna kan begynne med PT når de er 11 år, og når de fyller 15, kan ungdom bruke hele senteret på lik linje med voksne. Tom forteller at Lena er et svært godt forbilde for Linnéa. Hun er lyttende og støttende og har god kunnskap om barns fysiske og mentale helse. Når vi spør Linnéa om hun vil velge pappa eller Lena som trener, trenger hun ingen betenkningstid.

– Jeg velger Lena, sier Linnéa bestemt.

Skeptisk til trenden

– Treningssenterbransjen har vært i stor utvikling de siste årene og jeg forstår at en videre utvikling med å inkludere stadig yngre aldersgrupper er naturlig for bransjen. Samtidig synes jeg det er en skremmende trend da kulturen som i dag er tilknyttet treningssentrene ikke er tilpasset barn, sier Nina Sølvberg, som er doktorgradsstipendiat ved Norges Idrettshøgskole.

Hun synes det er vanskelig å sette en spesifikk aldersgrense for bruk av PT, men sier at treningen må gjenspeiles i det som er målet for barnet og hensikten med treningen.

En klar forutsetning er at den aktuelle PTen er sertifisert og faglig kvalifisert for å trene barn. Kunnskap om barns vekst og utvikling må være på plass. En som trener barn må også være bevisst på sin egen rolle, både som trener og privatperson.

Tilpasser øvelsene

Selv om Lena bygger Linnéas trening på øvelser voksne bruker, velger hun helt andre metoder og apparater. 12-åringen er cirka 145 cm høy og vokser fortsatt. Apparater tilpasset voksne egner seg ikke for henne.

– Når Linnéa tar knebøy, push-ups og markløft, legger jeg inn litt lek, sier Lena.

<strong>LEK:</strong> Lena forsikrer om at hun legger lek inn i treninga. FOTO: Marianne Otterdahl-Jensen
LEK: Lena forsikrer om at hun legger lek inn i treninga. FOTO: Marianne Otterdahl-Jensen Vis mer

– Det er viktig at barna synes treningen er morsom, ellers går de fort lei. Vi øver inn riktig teknikk med en gang, det vil Linnéa ha glede av resten av livet. For uansett hvilke aktiviteter hun kommer til å drive med, er tilpasset styrketrening skadeforebyggende.

Linnéa viser hvordan hun, tilsynelatende med letthet, hopper opp på en høy kasse, hopper ned på andre siden og går rett i push-up. Lena kommer med små korrigeringer og masse ros underveis.

– De er et godt team, sier Tom.

<strong>SPORTY FAMILIE:</strong> Hele Linnéas familie er sporty, men Linnéa - her sammen med far Tom - bestemmer selv om hun vil bruke personlig trener. FOTO: Marianne Otterdahl-Jensen
SPORTY FAMILIE: Hele Linnéas familie er sporty, men Linnéa - her sammen med far Tom - bestemmer selv om hun vil bruke personlig trener. FOTO: Marianne Otterdahl-Jensen Vis mer

– Hadde ikke Lenas personlighet passet så godt til Linnea, er det ikke sikkert hun hadde likt treningen. Nå gleder hun seg til hver torsdag. Da går hun rett fra skolen og på trening.

– Men noen ganger er jeg sulten og må spise resten av matpakken først, sier Linnéa.

Hun forteller at hun skal begynne i 7. klasse på Vinderen skole, og at hun går frem og tilbake til skolen hver dag. Det tar cirka 20 minutter hver vei. Lena oppmuntrer Linnéa til å fortsette å gå, sparke, løpe og leke, for å få allsidigheten inn i hverdagen.

– Heldigvis vet vi nå at styrketrening i ung alder ikke hemmer barnas vekst, men tvert imot gir mange fordeler, sier Lene.

Styrketrening for barn

Barn som trener styrke, blir ikke bare sterkere og sunnere, de kan også forebygge skader og gjøre det bedre i andre idretter. Andelen skader i denne gruppen er lavere enn i andre typiske barneidretter.

Men det må gjøres riktig. Barndommen kan være en mulighet for å bygge beinmasse og forbedre beinstrukturen ved å delta i vektbærende fysisk aktivitet. Kilde: NHI.no

Viktig med riktig fokus

Nina Sølvberg er redd for at barn som bruker PT som hovedaktivitet ikke får den grunnleggende motoriske utviklingen som er så viktig i ung alder, og som kommer med variert og allsidig aktivitet. Hun poengterer at barn ofte oppgir det å treffe venner som en viktig del av treningen.

Mange starter ifølge Sølvberg på treningssenter med et fokus på å endre på utseende, som for eksempel å bygge muskler, redusere fettprosent eller å få flat mage. Sølvberg er bekymret for at unge går inn i treningssenterbransjen med et slikt kroppsfokus.

– For barn og ungdom, i en allerede sårbar alder, kan en slik kultur skape uheldige holdninger til egen kropp, sier hun.

<strong>ALLSIDIG:</strong> Å trene variert er helt essensielt for barn. FOTO: Marianne Otterdahl-Jensen
ALLSIDIG: Å trene variert er helt essensielt for barn. FOTO: Marianne Otterdahl-Jensen Vis mer

Fysiske mål

– En del kunder, uansett alder, kommer hit med estetiske mål fremfor fysiske. Når det gjelder barn og trening, er stress, prestasjon og utseendet overhodet ikke et tema, sier Lena.

– Hos oss skal barna ha det gøy og få kjenne på sin egen positive mestring i det tempoet som passer den enkelte.

Hun forteller at ungdom ofte slutter med organisert lagidrett i 7.- 8. klasse. Mange føler at idretten blir mer seriøs og forpliktende, og ikke så morsom lenger. Da har de gjerne tre, fire år før de får lyst til å begynne å trene igjen, kanskje på treningssenter.

Men selv om de har lov til å trene alene på SATS fra de er 15 år, må ungdommen vite hva de driver med. Feil teknikk kan føre til belastningsskader og smerter som gjør at de ikke får riktig utbytte av treningen. De barna som har begynt med PT tidlig, har allerede riktig teknikk innøvd, noe som er en stor fordel.

– Noen foreldre velger å kjøpe en pakke med PT-timer til ungdommer som skal begynne på treningssenter. Slik kan de få den veiledningen de trenger, og som Linnéa allerede har inne. Prisen på PT-timer varierer. Man har alternativene 30 eller 60 minutter, med priser fra kr. 359,- per økt.

– Vi prøver å begrense tiden med skjermbruk hjemme, men det blir lett altfor mye. Derfor er det gull verdt at barna har en eller annen fast aktivitet å gå til. For Linnéa er PT-timene lystbetonte og frivillige. Hun kan slutte akkurat når hun vil, skyter Tom inn.

– Men jeg vil fortsette å trene med Lena, sier Linnéa bestemt.

Lena smiler og forteller at det er mange som også forbedrer gymkarakteren når de trener regelmessig med PT.

Foreldrenes eller barnas valg?

– Sosialt sett ser jeg også utfordringer ved at bruk av PT i ung alder kan utvikles til en kultur som handler mest om status i vennegjengen, og som mange familier ikke har økonomiske muligheter til å oppfylle. Man kan også stille spørsmål om det er barna selv som ønsker å trene med PT eller om er det er påvirket av foreldrenes ønsker, sier Nina Sølvberg.

Hun mener at for barn som ikke finner sin plass i organiserte idretter eller annen uorganisert aktivitet, eller de som har behov for spesifikk oppfølging, kan bruk av PT være et godt alternativ. Spesielt dersom inaktivitet/mangel på fysisk aktivitet er det andre alternativet.

– Foreldre bør snakke med barna om at trening i all hovedsak skal være lystbetont og utviklende. At man skal finne de aktivitetene som man selv liker, uansett hva andre sier. Indre motivasjon og positive erfaringer med aktivitet fra tidlig alder er viktig for å opprettholde en aktiv livsstil over tid.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer