Energimangel

Lise trodde hun var deprimert - blodprøven sa noe helt annet

- Det var utrolig skummelt.

ENERGIMANGEL: Til tross for at Lise er mye ute på tur, har hun flere ganger blitt utrolig slapp og sliten. FOTO: Privat
ENERGIMANGEL: Til tross for at Lise er mye ute på tur, har hun flere ganger blitt utrolig slapp og sliten. FOTO: Privat Vis mer
Publisert

– På det aller verste ble tankene mørkere og mørkere - det var lenge etter energien gikk tom. Dagene føltes lengre og lengre, og jeg klarte ikke å finne glede i noe som helst.

Det forteller Lise Landberg til KK.no om vinteren for noen år siden.

Etter mye om og men dro Lise til legen og fikk tatt blodprøver.

– Da prøvene kom tilbake lå det en resept på vitamin D, den sterkeste en får.

– Bitene falt på plass

I starten kjente Lise at hun ikke brydde seg om å ta vitamin D-tilskuddet. Energien og motivasjonen var på bunn.

– Legekontoret ringte faktisk flere ganger fordi jeg ikke hadde hentet det, og de sa jeg måtte hente og begynne på det. Da jeg endelig fortalte gubben at jeg hadde vitamin D-mangel, falt bitene litt på plass for han også, som selvfølgelig hadde merket en stor forskjell på meg, og at det gikk bare én vei - nedover, forteller Lise.

Da hun endelig dro til apoteket, lurte den ansatte der på om Lise ikke hadde merket noen symptomer på D-vitaminmangel.

– Jeg måtte spørre om hva jeg liksom skulle merke. Hun så helt sjokkert ut da hun skjønte at jeg hadde vippet over til punktet hvor en ikke lenger kan innse at det er noe galt. Jeg fikk veldig god veiledning av hun som sto der. Akkurat der og da hadde jeg null tro på det hun bablet om, forteller Lise, og fortsetter:

– Men det var absolutt ikke babling, langt derifra.

For da Lise fikk begynt på tilskuddet, kom energien og livsgleden tilbake. Det tok noen uker, forteller hun, og hun påpeker at det er viktig å være klar over at det kan ta litt tid før bedringen kommer.

– Ufattelig viktig å sjekke det

Til tross for at Lise er mye ute og går tur, får hun lett mangel på vitamin D. Flere ganger har hun måtte ta tilskudd for å få nivåene tilbake til normalen, og nå kan Lise kjenne igjen symptomene når de kommer. Det første som forsvinner er energien.

– Går energien nedover og jeg merker at jeg ikke er slik jeg var bare for en stund siden, så drar jeg og sjekker.

– Jeg har lært at det er ufattelig viktig å sjekke og faktisk gjøre noe med det. For det var en mørk mørk plass jeg kom til, en utrolig skummel plass.

Andre ganger, når vitamin D-nivåene har vært nogenlunde lave igjen, har Lise begynt å spise en boks makrell i tomat flere ganger i uka, enten på brødskive eller knekkebrød.

– Og ekstra lett melk. Dette, kombinert med masse turer, fikk nivåene tilbake til normalen, men da var de ikke farlig lave.

Det er et viktig tema, mener Lise. Hun ønsker at flere er obs på at vitaminmangelen kan være årsaken til nedstemthet og tiltaksløshet i vintermånedene.

– Jeg håper at det er en sjel eller flere der ute som kjenner seg igjen og tenker at dette er som å lese om seg selv, og endelig få et svar. Jeg vet virkelig hva det kan gjøre med en, og jeg unner ingen å ha det slik.

Kan bidra til utvikling av vinterdepresjon

Mørketida er tøff for flere av oss. De kalde dagene og tidlige kveldene føles tunge for mange, og det er ikke uvanlig å være litt mer sliten og nedfor nå på vinteren.

Spesialrådgiver og psykolog Lene Søvold, som leder utviklingen av Aleris’ mentale helsetilbud, svarer bekreftende på at de ser en økning i antall henvendelser relatert til psykiske helseutfordringer i høst og vintermånedene.

– Vi har blant annet sett en økning i henvendelser fra unge voksne med depresjonsrelatert problematikk.

Flere har lagt merke til detaljen i «The Crown». Video: Se og Hør, «The Crown»/Netflix, NTB. Reporter: Caroline Vagle. Vis mer
PSYKOLOG: Lene Søvold ved Aleris
PSYKOLOG: Lene Søvold ved Aleris Vis mer

For noen kan symptomer på vinterdepresjon ha en sammenheng med lavt nivå av vitamin D.

– Det er kjent at vitamin D-mangel kan føre til energimangel og trøtthet, forteller psykiater i Aleris, Sofia Naqvi, til KK.

Hun forklarer at manglende vitamin D kombinert med mørketid kan være noen av faktorene som bidrar til utvikling av vinterdepresjon.

– Tilskudd av vitamin D er dermed viktig å prioritere i vinterhalvåret ettersom det kan bedre energinivået og minske noen av depressive symptomene.

PSYKIATER: Sofia Naqvi ved Aleris
PSYKIATER: Sofia Naqvi ved Aleris Vis mer

Vanskelig å spise tilstrekkelig med D-vitamin

KK har tidligere skrevet at det kan være vanskelig å spise tilstrekkelig med vitamin D. Ifølge Christina Kjeserud, klinisk ernæringsfysiolog hos Nemus Lillestrøm og Kløfta, er det nemlig svært få matvarer som inneholder vitamin D.

Dette gjør det derfor ekstra vanskelig for oss nordboere å få i oss nok i den årstiden vi nå er inne i.

– Hovedkilder i kosten er fisk og egg; 100 gram laks inneholder cirka 8 mikrogram, mens ett egg inneholder cirka 1,4 mikrogram. I Norge har vi også tilsatt vitamin D i ekstra lettmelk og i noen smør- og margarintyper, men denne mengden er stort sett ikke nok til å få dekket det daglig behovet. En desiliter melk inneholder cirka 0,4 mikrogram, så du må innta store mengder for å få dekket det daglige behovet på 10 mikrogram, sa Kjeserud til KK.no.

Fordi vi har et så varierende inntak av vitamin D og siden solen ikke er en god nok kilde gjennom høsten og vinteren, vil mange ifølge Kjeserud ha nytte av vitamin D-tilskudd som tran eller omega 3-kapsler. Dersom du hver dag inntar en teskje tran (som tilsvarer cirka fem milliliter), vil du få dekket dagsbehovet.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet