FETTFORBRENNING: Søvnmangel svekker impulskontrollen, så terskelen for å spise usunt blir lavere.

 FOTO: NTB Scanpix
FETTFORBRENNING: Søvnmangel svekker impulskontrollen, så terskelen for å spise usunt blir lavere. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Fettforbrenning:

- Lite søvn kan påvirke fettforbrenningen i stor grad

Underskudd på søvn kan gjøre det vanskelig å gå ned i vekt.

Det er lite som fungerer optimalt etter noen netter med lite søvn. Det blir vanskeligere å konsentrere seg, humøret blir dårligere og viljestyrken får seg en smell. Da kan det være ekstra lett å ty til lettvinte middager eller noen biter med sjokolade.

I tillegg påvirker selve søvnmangelen hormonene i kroppen, som igjen kan påvirke forbrenningen.

- Det er helt klart at lite søvn kan påvirke fettforbrenningen i stor grad, og søvn er viktig for å lykkes med vektnedgangen. Ofte opplever man en ulvehunger etter å ha sovet dårlig, og man får lyst på noe godt, sier Thea Helene D. Danielsen, som er utdannet sykepleier med fordypning i ernæring og som er kostholdscoach i Flexikost.

Søvnmangel svekker impulskontrollen, så terskelen for å spise usunt blir lavere.

- Ved lite søvn får man også en økning i de apetittregulerende hormonene, og man føler seg mye mer sulten. Det kan være en utfordring for de som jobber turnus eller som har nattevakter, forklarer Danielsen.

LES OGSÅ: Problemer med å sove?

Påvirker forbrenningen

Studier viser at det kun er fire netter med lite søvn som skal til for å påvirke insulinresistensen i cellene, som fører til økt apetitt.

- Indirekte påvirker det fettforbrenningen. Du restituerer når du sover, og søvnmangel vil øke stressresponsen i kroppen. Det vil igjen påvirke hormoner som kortisol, som kan påvirke fettforbrenningen. Det kan også gi direkte forstyrrelser i stoffskiftet vårt, sier Danielsen.

Styrketrening handler om å lage små skader i muskulaturen, nettopp fordi at kroppen skal tilpasse seg og bli sterkere til neste gang.

- Hvis du ikke får spist og hvilt nok, vil kroppen være i en konstant nedbrytende fase. Det øker også stressresponsen man har til kroppen, som vil påvirke fettforbrenningen, sier hun.

LES OGSÅ: 10 myter om fettforbrenning

LITE SØVN = ØKT APETITT: Studier viser at det kun er fire netter med lite søvn som skal til for å påvirke insulinresistensen i cellene, som fører til økt apetitt.

FOTO: NTB Scanpix
LITE SØVN = ØKT APETITT: Studier viser at det kun er fire netter med lite søvn som skal til for å påvirke insulinresistensen i cellene, som fører til økt apetitt. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Henger sammen med overvekt

- Det er mye som tyder på at for lite søvn kan forstyrre energiomsetningen i kroppen, men her er forskningen ikke helt entydig. I en mindre studie fant de at fettforbrenningen var høyere ved 8 ½ time søvn per natt sammenlignet med når de samme personene bare sov 5 ½ time.

Dette sier Kari H. Bugge, som er ernæringsfysiolog/fagsjef for Grete Roede AS, til KK.

Det ser ut til at både for lite og for mye søvn henger sammen med overvekt.

- Det er også studier som antyder at det kan være en sammenheng mellom lite søvn og risiko for diabetes. Selv om forskningen ikke er entydig hva gjelder sammenheng mellom vår metabolisme og søvn, så har vi mange godt dokumenterte grunner til å sikre oss nok søvn, sier hun.

LES OGSÅ: Treningen som forbrenner lenge etter økten er over

- Kroppen vil ha rask energi

Etter lite søvn føler du deg altså sultnere, og det blir vanskeligere å motstå en sjokolade eller noe godt. Søvn er altså viktig for å lykkes med å gå ned i vekt.

- Eller rettere sagt, for lite søvn kan virke negativt på vektreduksjonsprosessen. Forskning viser at mangel på søvn gir økt lyst på mat, og da særlig den søte og fete maten. Det kommer av en ubalanse i sult- og metthetshormonene, sier Bugge.

Samtidig vil trøttheten gjøre terskelen for fysisk aktivitet høyere.

- For mange vil mer våkentid være ensbetydende med mer tid til å «få lyst på noe» og til å spise, sier hun.

LES OGSÅ: Derfor sover du dårlig første natten hjemmefra

Delta i konkurranse:

Saker spesielt utvalgt for deg:

Mest populære saker: