Proteinpulver I Mat

Lite vits med proteinpulver i maten

Det er kun de færreste av oss som har behov for og nyter godt av ekstra proteininntak.

HAR DU PROTEINPULVER I DISSE? Internett bugner over av oppskrifter på proteinpannekaker, men trenger vi å tilsette ekstra proteiner i maten vi spiser?  Foto: (c) Stefanie Baum/Westend61/Corbis/All Over Press
HAR DU PROTEINPULVER I DISSE? Internett bugner over av oppskrifter på proteinpannekaker, men trenger vi å tilsette ekstra proteiner i maten vi spiser? Foto: (c) Stefanie Baum/Westend61/Corbis/All Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Nettet bugner over av oppskrifter på pannekaker, brød og smoothies der du skal tilsette proteinpulver. Og kanskje er du bitt av basillen du og? 

Ja, det har nesten blitt en ny mattrend å ha ekstra protein i rettene man lager, og særlig de som trener mye ser ut til å være fan av dette. 

Men, er det egentlig noe poeng i å ha proteinpulver i pannekakene eller smoothien, eller er det rett og slett bortkastede penger og ekstra kalorier/energi kroppen ikke trenger?

Maten gir (som regel) nok protein

Klinisk ernæringsfysiolog Egil Bjørgen, som også er utdannet idrettspedagog, personlig trener og treningsveileder, tror mange blir forvirret rundt hvor mye proteiner man egentlig trenger. Dette på grunn av dårlige kilder, og medienes fokus på proteiner for de som trener mye.

I tillegg tror han mange tyr til proteinpulver for å regulere appetitten, men metthetsfølelsen pulveret gir får du av vanlig proteinrik mat også.

- Generelt sett kan man trygt si at de som trener får dekket sitt proteinbehov uten større problem om man spiser balansert. Man optimaliserer effekten dersom man i tillegg inkluderer gode proteinkilder i hvert måltid, sier han til KK.no. 

Ifølge Bjørgen finnes det ingen dokumentasjon på at det å tilsette ekstra proteiner i maten i form av pulver vil øke effekten av styrketreningen, om du har et balansert kosthold ellers. 

LES OGSÅ: Bytter ut proteinshake med brystmelk

TRENGER DU EKSTRA PROTEINER? Trenings- og kostholdsekspertene Tore Vik og Egil Bjørgen er enige om kun de aller færreste av oss har noe bruk for proteiner i pulverform.  Foto: Scanpix
TRENGER DU EKSTRA PROTEINER? Trenings- og kostholdsekspertene Tore Vik og Egil Bjørgen er enige om kun de aller færreste av oss har noe bruk for proteiner i pulverform. Foto: Scanpix Vis mer

Behovet avtar ved trening

Det er selvsagt riktig at når du trener trenger du mer proteiner, men visste du at økt proteininntak er viktigst når du først begynner å trene?

Etter hvert vil nemlig musklene dine venne seg til belastningen ved trening, og du trenger du ikke like mye lenger, forklarer Bjørgen. 

Dessuten er det jo logisk nok slik at når du trener mye vil du også spise mer, og holder du deg til et variert og sunt kosthold, vil du ikke trenge ekstra proteintilskudd.

- Det er altså ikke behov for å tilsette proteinpulver i pannekaker med tanke på å få dekket sitt proteinbehov, sier han. 

Bjørgen presiserer også at proteinpulveret du kjøper ofte inneholder mye protein, men lite andre næringsstoffer, som du ville fått i deg om du heller passet på å inkludere naturlige proteinkilder i et vanlig kosthold. 

LES OGSÅ: Fem knallgode middager med egg

Lettvint med pulver

Tore Vik, som er trenings- og kostholdsekspert, er enig med Bjørgen i at den beste måten å få i seg proteiner på, er gjennom et sunt og variert kosthold, uten ekstra tilsatt proteinpulver. 

- Jeg mener at de aller fleste ikke trenger proteinpulver. Det holder med sunn mat, forklarer han. 

Han tror proteinpulver-trenden i stor grad kommer av at det kan være lettvint å ty til pulver for å få i seg nok, men presiserer at det er svært få av oss som trenger ekstra protein. 

- Man sier gjerne at ti til 20 prosent av energiinntaket ditt, eller 1,2 - 1,7 gram per kilo kroppsvekt, skal komme fra proteiner, og de aller fleste nordmenn holder seg innenfor det. Trener du veldig mye kan du øke litt, men da er det snakk om å øke litt, og ikke hysterisk, presiserer han. 

Viktigere faktorer er det å få nok hvile, restitusjon og vann etter trening. Dette vil i større grad bidra til bedre form og økt muskelmasse.

Noen trenger mer protein

<strong>BEDRE MED VARIERT KOST:</strong> - Prøv å spise litt protein til hvert måltid, og vær bevisst, er Tore Viks råd.  Foto: Scanpix
BEDRE MED VARIERT KOST: - Prøv å spise litt protein til hvert måltid, og vær bevisst, er Tore Viks råd. Foto: Scanpix Vis mer

Er du vegeterianer derimot, kan det være lurt å være ekstra nøye med proteininntaket.  

- Det kan også være lurt for vegetarianere eller folk som ikke er så glad i kjøtt å tilsette litt proteinpulver for å sørge for å få i seg nok, men ellers klarer de fleste seg med vanlig sunn mat, forteller han. 

En proteinshake er også en grei løsning om du ikke orker å spise frokost, eller om det er vanskelig å få i seg en brødskive rett etter trening.

For mye kan føre til vektøkning

Ifølge Vik kan et for høyt inntak av proteiner gjøre at du føler deg oppblåst, i tillegg til at du faktisk kan gå opp i vekt. 

Hva et for høyt inntak er, er vanskelig å svare på, men både Bjørgen og Vik gir et estimert behov på opptil 1,7 gram proteiner per kilo kroppsvekt. Trener du ikke trenger du rundt 0,8 gram per kilo kroppsvekt. Kvinner trenger rundt 15 prosent mindre enn menn, mens ungdom i vekst trenger mer enn voksne. 

- Et daglig proteininntak under 2 gram per kilo kroppsvekt hos friske mennesker gir neppe noen bivirkninger, mener Bjørgen. 

For å sette det i perspektiv, ser du noen matvarer som inneholder protein her:

  • Ett glass melk – uavhengig av melketype (2 dl) eller to skiver ost (20 g) bidrar med 6-7 g protein.
  • Én skive brød (40 g) bidrar med 3-4 g protein.
  • En porsjon torsk (200 g) bidrar med 36 g protein
     

Han forteller at man vet lite om effekten av å spise større mengder enn dette over lang tid, men at for mye proteiner blant annet kan føre til benskjørhet. 

- Et høyt proteininntak kan øke utskillelse av kalsium gjennom urin, noe som kan påvirke utøvere i risiko for beinskjørhet. Dette gjelder spesielt kvinnelige utøvere med et restriktivt matinntak og som i tillegg ikke menstruerer, forteller han. 

Mer info om proteiner og trening får du her!

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer