Løpe i minusgrader:

Løpe ute i kulden? Få med deg disse tipsene!

- Det er veldig stor forskjell å løpe i minus fem kontra minus 12, sier eksperten.

LØPE I MINUSGRADER: Løper du ofte ute om vinteren? Få med deg ekspertenes råd. FOTO: NTB
LØPE I MINUSGRADER: Løper du ofte ute om vinteren? Få med deg ekspertenes råd. FOTO: NTB Vis mer
Publisert

Er du glad i å løpe, men flytter deg inn når vinteren kommer? Vel, da er du ikke alene. Undertegnende er en av dem. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har tenkt «i dag skal jeg få til en liten løpetur ute i frisk luft», men så stopper det med tanken og jeg drar heller på et treningssenter.

Det beste med løping er at det kan gjøres hele året, hvor som helst. Løping er jo faktisk en av de beste treningsformene som finnes. Det å løpe ute - også om vinteren - er bra for oss. Ikke bare får vi løpt i et annet terreng, vi får også dagslys og frisk luft som er ekstra viktig i denne mørketida.

- Stor forskjell å løpe i minus fem kontra minus 12

Men er det det noe forskjell på å løpe ute i fem minusgrader og 12 minusgrader? Denne diskusjonen dukket opp i KK-redaksjonen, og skal vi tro løpeekspert og instruktør ved Sats, Stig Unhammer, er det noen ting vi bør være obs på når vi skal løpe ute i mange minusgrader.

- Det å løpe utendørs på vinteren oppleves veldig forskjellig fra person til person. Noen fryser lettere, noen har kanskje ikke så god råd til å kjøpe dyrt og varmt tøy, mens andre reagerer mer på kald luft i lungene. Men ved å løpe ute får man frisk luft, som er veldig bra for oss, og man kan utforske området man løper i, sier han til KK og legger til:

- Det er veldig stor forskjell å løpe i minus fem kontra minus 12. De fleste kan løpe i vanlig tempo og puste tilnærmet normalt i minus 5. Men når temperaturen kryper en del nedover, vil mange oppleve ubehag med pusten hvis man løper i samme tempo. Derfor vil jeg anbefale å ta det roligere og ikke presse pusten så mye ved lave temperaturer (hvis man ikke har trent i slike temperaturer før og er vant med dette).

KKs treningsekspert, Christian Torp, er enig med Unhammer, og forteller at sunne og friske mennesker kan fint bevege seg ute i både 15 og 25 minusgrader, men at man må ta noen hensyn:

- Når det blir kaldere enn 15 minusgrader bør all aktivitet foregå relativt rolig, slik at man unngår kraftig innånding. Luftveiene er sårbare og derfor må man ta det litt roligere når det er kaldt, for å unngå en ekstrem avkjøling av luftveiene, som kan føre til både kuldeastma og anstrengelsesastma. Slimhinnene i luftveiene kan fort bli irriterte når man trener i veldig kald luft, som kan lettere føre til infeksjoner, sier han og legger til:

- Du bør derfor droppe hard trening når det blir for kaldt, for ikke å skåne lungene. Dersom det blåser kan også høyere temperaturer føles ekstra kalde.

EKSPERTEN SVARER: Løpeekspert og instruktør ved Sats, Stig Unhammer. FOTO: Privat
EKSPERTEN SVARER: Løpeekspert og instruktør ved Sats, Stig Unhammer. FOTO: Privat Vis mer

Bør være obs ved 15 til 20 minusgrader

Så finnes det en temperatur hvor man faktisk bør holde seg inne og ikke legge ut på en løpetur? Ifølge Olav Kåre Refvem, spesialist i lungesykdommer og medisinsk faglig rådgiver i LHL, bør man passe ekstra på hvis det blir veldig kaldt.

- Det er bare fordeler ved å trene og bevege seg utendørs, men pass på hvis det er veldig kaldt. Friske mennesker kan trene i kaldt luft, så lenge det ikke blir intenst og langvarig, har han uttalt til Lommelegen.

- Mange tenker at minus 10 grader er maks for det som føles greit. Ved 15 til 20 minusgrader vil det være for ubehagelig for de fleste å kjøre hardt på. Jeg anbefaler ikke intens trening for vanlige mosjonister ved så lav temperatur, selv om de er helt friske.

Fordelene med å løpe ute

Selv om det ofte kan friste å løpe innendørs på en tredemølle, vil det ikke si at du ikke kan løpe ute, selv om gradestokken viser minus. Ifølge tidligere friidrettsutøver Ingrid Kristiansen går du nemlig glipp av flere aspekter ved løpetreningen som du kun får ved utendørsløping.

- Du må bruke stegene på en annen måte, du har naturlige variasjoner i underlaget, du får frisk luft – og avhengig av når på dagen du løper – dagslys. I tillegg ser jeg ofte at folk som løper inne havner i konkurranse med mølla eller den som løper ved siden av deg. Det har jeg sett mange ganger, har hun tidligere forklart til KK.

Christian Torp er enig med Kristiansen og påpeker fordelene ved å legge løpeturen ut:

- Løping inne om vinteren er en fin erstatning hvis været, føret og forholdene gjør at det er vanskelig og løpe ute. Men det er noen fordeler med å fortsatt løpe ute om vinteren. Det gir deg en mulighet til å nyte kald og frisk luft som man vet er viktig, og er en enkel måte å få luftet hodet litt, ettersom vi stort sett holder oss inne når det blir kaldt og mørkt. Når man løper inne mister man også mye av den funksjonelle løpe treningen man får av å løpe ute i ulendt terreng, sier Christian Torp.

- Bør vi begrense lengden på turen noe?

- De første joggeturene på vinteren kan gå saktere enn de pleier ettersom kroppen din må bli vant til kulden, og det kan være snø og is på veien. Ikke planlegg å sette en personlig rekord eller logge mest mulig kilometer de første gangene du jogger ute om vinteren. Det er derimot ingen begrensning på hvor langt man kan løpe, så lenge man ikke pusher lungene for mye, og føler at kroppstemperaturen er på et behagelig nivå, avslutter Torp.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer