BLI EN JOGGER: - Selv om joggeskoene er nye og været nydelig, er det ikke lurt for en nybegynner å legge ut på en lang og hard joggetur- FOTO: Astrid Waller
BLI EN JOGGER: - Selv om joggeskoene er nye og været nydelig, er det ikke lurt for en nybegynner å legge ut på en lang og hard joggetur- FOTO: Astrid WallerVis mer

Kom i form med løping

Løpetips etter vinterdvalen

Kjenner du følelsen: Du har tatt det med ro hele vinteren, men føler plutselig at du kan løpe fem kilometer i ett strekk, fordi det er vår og du har kjøpt nye joggesko?

Mange som begynner å trene, har lyst til å starte med jogge- eller løpeturer. Helt naturlig – da det er fristende å komme seg ut, og kjempegodt for både utholdenhet, kondisjon, oksygenopptak, lykkefølelse, mestring, generell form, egentid, personlig image med mer. Ikke la noen stoppe deg i løpedrømmen, eller i å oppnå målet ditt. Men la oss guide deg litt på veien, slik at løping kan bli noe du elsker, hele året.

LES OGSÅ: Etter bare ti minutter gir løping en positiv helseeffekt

Tips for nybegynnere:

  • Begynn i det små! Det er en klassisk nybegynnerfeil å gå ut for hardt. Da kommer skadene og løpedrømmen må raskt legges på hylla
  • Gå, jogg og løp ettersom hva du orker, og følg gjerne et treningsprogram som er laget for nye løpere.
  • Tren styrke på beina. Styrke i legger og lår er med på å forebygge skader. · Varier treningsunderlaget og løypa, slik at du ikke blir lei før du har fått dreisen.
  • Gjør treningen hyggelig, med for eksempel musikk eller podcast på øret eller en løpekompis ved siden av. Og ikke bli så sliten at du mister lysten til å ta turen neste gang.

LES OGSÅ: Slik kommer du i gang med uteløpingen

UTELØPING: Å løpe ute åpner for naturopplevelser og trivsel. FOTO: Scanpix
UTELØPING: Å løpe ute åpner for naturopplevelser og trivsel. FOTO: Scanpix Vis mer

Tips til deg som er over den første kneika

  • En god løpeteknikk er viktig, for å slippe unødvendig slitasje og skader, i tillegg til at det både blir mer behagelig og gøy for deg når du løper «riktig».
  • Hold overkroppen rett, skyv hoftene frem og hold blikket fremover. Det gir en god holdning.
  • Slapp av i skuldrene. De skal verken være bøyd fremover eller heist opp mot ørene.
  • Ikke løft føttene for mye for hvert skritt.
  • Oppgrader programmet ditt, slik at du utvikler deg videre. Prøv gjerne intervalltreninger, og sett deg et nytt mål! Det er du klar for nå.
  • La løpingen bli en vane, en del av din livsstil. Tenk på det som like fast som at du pusser tennene hver kveld.

Bli bedre og bedre: Variasjon, vedlikehold og push deg selv!

  • Tren variert. Både kroppen og kondisjonen din blir raskere bedre hvis du utfordrer deg selv på ulike måter fysisk. Du kan for eksempel veksle mellom kortere løpeturer på 20 minutter og lengre på 45-460 minutter.
  • Legg inn en fast intervalltrening, hvor du skifter mellom rolig tempo og maksimalt høygir. Vil du bli raskere så må du pushe deg selv til å holde økt fart over i en viss tid.
  • Tren styrke ved siden av. Dette vil være med på å gjøre deg sterkere, raskere og minske risikoen for skader betraktelig.
  • Gode styrkeøvelser for løpere er utfall for å styrke bein og kjernemuskulatur, opp og ned på tå hev for å styrke leggmusklene og planken for å trene hele kjernen.
  • Suppler gjerne med annen trening. Det er bra for videre utvikling, og det er mindre sjanse for at du går lei fordi du har «holdt på med den løpinga så lenge»...
  • Sett deg et mål – som å melde deg på et løp eller sette opp en distanse/tid du skal klare innen en viss dato. Yes, you can!
  • Bli med en nybegynner på joggetur – da får du en skikkelig opptur på hvor god løpeform du er kommet i. Men gjør det av kun godhet – og se om du ikke kan inspirere en ny løper på veien også.

LES OGSÅ: Tre morsomme løpeøkter du kan gjøre ute eller på mølla

Strekketips

Etter en løpetur er det lurt å strekke ut leggene, for å forebygge belastningsskader. Stå på et trappetrinn med hælen utenfor eller press foten opp mot en vegg, slik at du kjenner at det strekker i leggmuskelen. Legg gjerne inn mer stretching av resten av kroppen også, hvis du har tid! Det kommer du ikke til å angre på.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: