Rollefiguren Charlotte York Goldenblatt i serien Sex og singelliv, spilt av Kristen Landen Davis, er en ivrig jogger. Foto: All Over Press
Rollefiguren Charlotte York Goldenblatt i serien Sex og singelliv, spilt av Kristen Landen Davis, er en ivrig jogger. Foto: All Over Press Vis mer

Medisin

Løpetips for kalde dager

Dvask og blakk? Her er løsningen.

Publisert
En løpetur i det kalde, men friske været er fantastisk medisin mot vinterdepresjoner og gir kroppen din den lille oppstrammeren den trenger etter julens fråtserier.

  • Få med kroppen ut
  • Smart knep for økt treningslyst
  • Unngå å bli vinterfeit

  • Her er alt du trenger å vite, skriver Msnbc.com:

    1. Unngå frostskader

    På virkelig kalde dager, se til å beskytte både fingre, tær, ører og nese. Dersom huden blir blek og hard, da kan du ha fått en frostskade og da bør du komme deg inn så raskt som bare mulig og få varmen i deg. Kontakt lege dersom dette likevel vedvarer.

    2. Hold vinden ute

    Dersom vinden er sterk og trenger gjennom yttertøyet ditt fjerner den det beskyttende laget med varm luft rundt deg. Invester derfor i en vindtett ytterjakke, og hvis flere minusgrader: vurder en løpetur på tredemøllen i stedet.

    3. Beskytt hender og føtter

    Så mye som 30 prosent av kroppsvarmen forsvinner faktisk ut gjennom disse kroppsdelene. På milde dager, bruk vanter, dette for å holde hendene tørre. Og på kalde dager, bruk votter så fingrene dine kan dele kroppsvarme i mellom seg. Når det gjelder føttene, ha en tynn innersokk som sitter godt på foten under ullsokkene og se til at tærne kan bevege seg inni skoen.

    4. Lag på lag

    Innerst mot huden bør du ha på deg et plagg i et tynt syntetisk stoff som leder svetten bort fra kroppen, i motsetning til det bomull gjør. Utenpå denne, gå for noe i nylon som puster og beskytter mot vind og vær. Er det veldig kaldt ute og du trenger et mellomlag, velg microfleece for ekstra isolasjon i kulda.

    5. Pass på helsa

    Kald luft kan trigge brystsmerter eller ast,aanfall hos enkelte. Ta en prat med legen din dersom du har noen bekymringer i så måte.

    6. Less is more

    Kanskje like viktig som det å kle seg godt er det å ikke kle seg for varmt. Alt med måte, for husk at du får varmen i deg når du begynner å løpe. En god tommelfingerregel er: Kle deg som om det var 20 grader varmere ute enn det er.

    7. Ikke glem hodet

    Om lag 40 prosent av kroppsvarmen forsvinner ut dersom du ikke bruker lue. Jo mer varme du har i kroppen, jo jevnere varm bllir du fordi denne blir sirkulert rundt i hele kroppen din. Er det virkelig kaldt, ha et skjerf over nedre del av ansiktet og munnen for å varme luften du puster inn og beskytte fjeset ditt.

    8. Bruk solbriller

    Det høres kanskje litt rart ut, men dersom du løper på dagtid og sola skinner, befinner deg i fjellet eller det bare er veldig skarpt lys ute, pass på øynene dine. Når sola reflekteres i snøen og tilbake på deg kan du i verste fall bli snøblind.

    9. Ikke gå i vått tøy

    Dersom du blir våt av regn, snø eller du svetter lenge i kald luft, da kan du oppleve at kroppstemperaturen din faller. DA snakker man om hypotermi eller nedkjøling og det vil si at kjernetemperaturen i kroppen din synker under 35 grader. Ergo: gå ikke rundt i vått tøy, og er skaden alt skjedd – søk medisinsk hjelp øyeblikkelig.

  • Grad 1: 32-35°C
  • Grad 2: 26-32°C
  • Grad 3: < 26°C

    10. Drikk vann

    Tross det kalde været svetter du og mister væske på denne måten. I tillegg er kald luft «tørrere», noe som også er med på å forårsake dehydrering. Se til å drikke vann både før etter og underveis.

    11. Husk solkrem

    Som nevnt, så skinner sola om vinteren også. Beskytt ansiktet og leppene dine med solfaktor dersom du løper i solskkinn eller skarpt dagslys.

    12. Varm opp sakte

    Du har større risiko for å få en strekk i en muskel når du løper i kulda. Trikset er å varme opp sakte og forsiktig. Spar de tøffe sprintøktene til varmere dager.

    13. Vær synlig

    Det er best å unngå å løpe i komplett mørke, men dersom du endeer opp med å løpe sent på kvelden: brukl refleksvest eller tøy i lyse farger. Sistnevnte er spesielt viktig dersom du løper i snø.

    LES OGSÅ:
  • Bli en superjogger
  • Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer