Psykologi:

Lykkeligere på en uke

Hvis du vil finne ut hva som gjør deg lykkelig – og bli lykkeligere – bør du prøve det som kalles nudging, mener atferdspsykolog Annemette Staal.

Lykkeligere på en uke
Publisert

Annemette Staal (31) er atferdspsykolog, utdannet fra Aarhus Universitet. Hun er også prosjekt­leder ved danske Alkohol & Samfund, og hun har skrevet boken «Valdemar elsker broccoli», som handler om hvordan vi kan bruke såkalt nudging til å få en bedre hverdag – med passe mye sex, pluss på kontoen og glade barn som spiser grønnsaker i stedet for godteri.

Begrepet «nudging» betyr for øvrig å dytte, å puffe, og det ble for alvor kjent for tolv år siden, da det dukket opp i en amerikansk bok ved samme navn.

– Mange kjenner kanskje til dette begrepet, men da mest som en måte å få folk til å slutte å røyke og drikke eller for å avlære en avhengighet slik som overspising. Mange reagerer negativt når jeg presenterer dem for tanken om at man også kan nudge i sitt privatliv og i forholdet til kjæresten og barna. «Det er å ta det litt for langt. Det er jo manipulerende», og det vil man jo nødig være overfor sine barn og sin partner … Men det morsomme er at vi allerede gjør det, bare ubevisst. Da jeg skrev boken, inviterte jeg en gruppe venninner og serverte dem øl og chips og sa: «Fortell meg, hva gjør dere for å få det som dere vil i parforholdet deres?» Og det var selvfølgelig flere av dem som hadde noen triks. En fortalte at hun ­alltid gikk til sengs uten truse når hun ville ligge med ­kjæresten sin. «Det virker hver gang», som hun sa.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer