MER MUSKLER: Ønsker du mer muskler? Da er kostholdet alfa omega! Foto: All Over Press
MER MUSKLER: Ønsker du mer muskler? Da er kostholdet alfa omega! Foto: All Over Press Vis mer

Muskelvekst

Lyst på definerte muskler?

Riktig kosthold har mye å si.

Publisert

Du løfter og løfter, men ser liten endring i musklene dine? Da kan det godt hende at du må ta et tak i kostholdet! 

Mange tror kanskje det holder å løfte tunge vekter for at musklene skal vokse, men dersom man skal oppleve en synlig endring, er det viktig at musklene dine får riktig mat! 

LES OGSÅ: Trener du styrke og kondisjon samme dag?

Animalske proteiner er best! 

- Proteiner er kroppens byggestein. For å oppnå mest mulig muskelvekst er det viktig at matvarene man velger har et rikelig innhold av protein av god kvalitet, sier personlig trener i Mykje Meir Raw, Chris Bernardo Spicer.

Han anbefaler følgende matvarer for muskelvekst:

GODE PROTEINER: Cottage cheese er en viktig og god kilde til proteiner.  Foto: Fotolia
GODE PROTEINER: Cottage cheese er en viktig og god kilde til proteiner. Foto: Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Derfor bør du spise egg!

- Animalske proteiner har en bedre kvalitet enn vegetabilske ettersom de inneholder alle de tyve aminosyrene, så velg aller helst animalske som kylling og egg framfor vegetabilske som bønner og linser. 

Du trenger ikke kosttilskudd

Å ta kosttilskudd for å bygge muskler er ikke et must, mener Bernardo Spicer.

Så lenge man får i seg rikelig med proteiner i kosten, skal det ikke være nødvendig å ta ekstra tilskudd. Man kan fint klare å dekke proteinbehovet med et variert norsk kosthold. 

- For oss som ikke er toppidrettsutøvere, holder det å fokusere på et sunt og variert kosthold. Norske idrettsutøvere anbefales derimot et daglig proteininntak på 1,2-2 gram per kg kroppsvekt, sier han. 

LES OGSÅ: SÅ mye protein kan du spise

SUNT OG VARIERT: Har du et sunt og variert kosthold trenger du nødvendigvis ikke å ta ekstra kosttilskudd, mener Spicer.  Foto: Fotolia
SUNT OG VARIERT: Har du et sunt og variert kosthold trenger du nødvendigvis ikke å ta ekstra kosttilskudd, mener Spicer. Foto: Fotolia Vis mer

Spis rett etter trening

Morgen, middag eller til kvelds? Har det noe å si når man spiser dersom man ønsker å øke muskelmasse?

- Kroppen klarer uansett ikke å ta til seg mer enn 25 gram protein av gangen, så om man spiser proteiner på morgenen eller kvelden har lite å si. Det som er viktig her, er at man må dekke sitt proteinbehov i løpet av dagen.

VIKTIG MED PROTEINER: Chris Bernardo Spicer påpeker at det er viktig med proteiner dersom man skal øke muskelmassen.  Foto: Fotolia
VIKTIG MED PROTEINER: Chris Bernardo Spicer påpeker at det er viktig med proteiner dersom man skal øke muskelmassen. Foto: Fotolia Vis mer

- Dette behovet vil jo øke i takt med kroppsvekt når man trener styrke, men ettersom kroppen er mest mottagelig for å ta opp næringsstoffer rett etter trening, så er det fint med et lite måltid innen en og en halv time etter trening, sier Spicer, og legger til at måltidet da bør bestå av matvarer med både karbohydrater og proteiner. 

Hva skal man spise for optimal muskelvekst før trening da?

- Glykogenlagrene bør være fulle, så for å kunne yte maks i løpet av treningsøkten bør du ha fått i deg rikelig med karbohydrater.

- To grove skiver med ost og kalkun, salat, tomat, agurk og paprika halvannen time før trening, eller kornblanding med frukt og melk, er et bra måltid!  Rett etter trening kan man ta seg en Litago og en banan, sier Spicer.

Les også: Dette bør du vite om musklene dine

Usunn mat hemmer muskelvekst

Skal musklene vokse, må man også legge bort snopet. I alle fall i hverdagen.

- Potetgull, sjokolade, kake osv er ikke gunstig. Søtsaker vil rett og slett gi deg et sug på mer søtt, sier Spicer. 

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer