Det er liten tvil om at det norske folket har fått øynene opp for at det finnes et hav av øl-varianter der ute. Fra å stort sett gjelde nettopp en pils, snakker vi nå om et vidt spekter av øl når vi inviterer ut på årets første «utepils».
- Vi ser helt klart at interessen for øl har økt de siste 15 til 20 årene, og ikke minst har nordmenn fått øynene opp for håndverksøl og de ulike ølstilene som finnes. Fra å være et land hvor pilsen har vært nærmest enerådende, prøver nordmenn seg nå på alt fra bitter IPA til frisk surøl, krydrede belgiske klosterøl og norsk tradisjonsbrygg med einer og arvegjæren kveik, forteller Trond Erling Pettersen, som er varefaglig rådgiver i Vinmonopolet.
LES OGSÅ: Får du prestasjonsangst når du må velge vin?
Solgte 2,7 liter øl 2017
Vi velger heller ikke bare mer variert i ølhyllene på Vinmonopolet, vi kjøper også langt mer. I 2017 solgte de hele 2,7 millioner liter øl, kontra 650 000 ved årtusenskiftet.
- Særlig fra 2010 og fram til i dag har salget virkelig økt. Vi ser også en stor økning i salget av ekte eplesider, og generelt i produkter med en «lysere og lettere» smaksprofil: Hvitvin, rosévin, musserende og perlende vin, alkoholfritt, øl og sider, forteller Pettersen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger