Nøtter kan være et flott mellommåltid som inneholder mange viktige næringsstoffer. Men hvilke nøtter er de aller sunneste?  Foto: Shutterstock / Dionisvera
Nøtter kan være et flott mellommåltid som inneholder mange viktige næringsstoffer. Men hvilke nøtter er de aller sunneste? Foto: Shutterstock / Dionisvera Vis mer

Nøtter

Macadamia, cashew, pistasj og mandler - hvilke nøtter er sunnest?

Kutt ut saltede og ristede, råder eksperten.

Publisert
Sist oppdatert

At nøtter er bra for deg, kan fungere ypperlig som et mellommåltid når du er på farten, som tilbehør i maten eller helt enkelt når du er sugen på noe digg, er de fleste klar over. Studier viser også at du faktisk bør spise nøtter - hver eneste dag. Det kan nemlig redusere sjansen for flere alvorlige sykdommer, blant annet hjertesykdom og kreft. Nøtter inneholder også mye proteiner og fiber, og kan dermed hjelpe deg å kontrollere apetitten og blodsukkeret, noe som igjen kan gjøre det lettere å gå ned i vekt. 

De fleste ernæringseksperter anbefaler oss å få i oss nøtter, men fordi nøtter er svært kaloririkt, kan det være lurt å passe på mengden. Ifølge forskere er 30 gram, omtrent en håndfull, passe mengde hver dag. 

– Nøtter kan mette ganske godt, og fungerer derfor fint som et mellommåltid. Men dersom nøttene kommer i tillegg til alle dine andre måltider, så kan det gjøre utslag på vekta, har ernæringsfysiolog Kari Sellæg ved Norsk Idrettsmedisinsk Institutt (NIMI) tidligere forklart til KK.no. 

LES OGSÅ: Så mye nøtter kan du spise

Kutt ut salte og ristede nøtter 

De fleste av oss får i oss for mye salt fra før, og bør derfor ikke velge ferdig saltede nøtter. Selv om den største kilden til for høyt saltinntak er grovbrød, er også nøtter og annet salt snacks med på å gjøre at den totale summen er for høy. Det tar bare en halvtime før saltet svekker blodgjennomstrømmingen i kroppen din og det blir vanskeligere for kroppen å pumpe blodet rundt. 

Ristede nøtter er som oftest også ristet i olje, noe som gjør dem fetere enn de opprinnelig er. De kan også være ristet i den mye omdiskuterte palmeoljen, som inneholder mettede fettsyrer med negativ innvirkning på kolesterolnivået.

– Rå nøtter, som er usaltet, smaker mye i seg selv. Det ekstra saltet og det ekstra fettet er så unødvendig, har ernæringsfysiolog Tine Sundfør tidligere sagt til KK.no. 

Men hvilke nøtter er de aller sunneste? 

Kostholdsekspert Jeanette Roede har tidligere listet opp nøtter hun anbefaler for KK.no, men poengterer at du gjerne kan variere mellom ulike typer. 

Cashewnøtter

Cashewnøtter inneholder mye magnesium. 

Cashewnøtter er rike på magnesium.
Cashewnøtter er rike på magnesium. Vis mer

- Magnesium er nødvendig for proteinstoffskiftet, immunsystemet og beinvevet, og dessuten i mer enn 300 enzymer som inngår i energi- og hormonproduksjonen. Slike enzymer er viktig for dannelsen av hormonene østrogen og kalcitin som begge påvirker opptak og omsetning av kalsium og oppbygging av beinvevet, har ernæringsfysiolog og forskningssjef ved folkehelseinstituttet, Helle Margrete Meltzer, tidligere sagt til KK.no.

Cashewnøtter inneholder 583 kalorier per 100 gram nøtter, og er med det ikke blant de mest kaloririke nøttene. 

LES OGSÅ: Sett nøttene i kjøleskapet 

Valnøtter

Valnøtter inneholder mye umettet fett og omega 3-fettsyrer. 

Er du ikke så glad i fet fisk, kan valnøtter dermed være en god måte å få i seg mer omega 3 på. 

Omega 3 er viktig for å redusere risikoen av hjerte- og karsykdommer. Men det er også flere fordeler. 

Bjørn E. Bondevik, dermatolog ved Dr. Bondeviks Hudklinikk, har tidligere sagt til KK.no

– Et kosthold med omegafettsyrer er blant annet med på å forsinke aldringen av huden, og gjør at du tåler mer sol. 

Valnøtter gir 700 kalorier per 100 gram. 

LES OGSÅ: Syv valnøtter om dagen er alt du trenger

(Artikkelen fortsetter under) 

Hasselnøtter er nøttene med mest sunt fett.
Hasselnøtter er nøttene med mest sunt fett. Vis mer

Hasselnøtter

Hasselnøtter har en stor andel av umettet fett. Det er faktisk nøttetypen som inneholder mest sunt fett - 64 gram per 100 gram. 

Dessuten er hasselnøtter rike på vitamin E, folater og fiber. 

- Nordmenn spiser for lite fiber. Fiber kan forebygge diabetes, høyt kolesterol, hjertesykdom og overvekt, samt sørge for et sterkt immunforsvar. Men da må du få i deg nok av riktig type fiber, har lege og kostholdsguru Fedon Lindberg sagt til KK.no. 

100 gram hasselnøtter gir 652 kalorier. 

LES OGSÅ: Nøttene du bør være ekstra obs på

Pistasjnøtter

Pistasjnøtter er rike på kalium. Kalium er et mineral som er viktig for syrebase-balansen i kroppen og for at nerver, muskler og nyrer skal fungere normalt. 

100 gram pistasjnøtter gir deg 635 kalorier. 

LES OGSÅ: Spis to håndfuller pistasjnøtter om dagen

(Artikkelen fortsetter under) 

Du rådes til å spise to håndfuller pistasjnøtter om dagen.
Du rådes til å spise to håndfuller pistasjnøtter om dagen. Vis mer

Paranøtter 

Paranøtter har høyt innhold av selen, tiamin, magnesium og fosfor. 

Samtidig er det greit å ha i bakhodet at paranøtter er en av nøttetypene som inneholder mest fett og dermed også flest kalorier. 

100 gram paranøtter gir 685 kalorier. 

LES OGSÅ: Usikker på hvor mye nøtter du bør spise? 

Mandler

Mandler er en god kilde til B-vitaminer, magnesium, sink, fosfor, jern og vitamin E. 

Mandler er også nøttetypen diabetessykepleier og kostveileder ved Dr. Fedon Lindberg’s klinikk, Hege Hasler Barhaughøgda, trekker frem som det beste valget. 

– Jeg vil først og fremst trekke frem mandler som et svært godt valg. Mandlene har en fin sammensetning av næringsstoffer. De er rike på både fiber og proteiner, men inneholder lite karbohydrater og også færre kalorier. 

LES OGSÅ: Syv supergode ting du kan bruke nøtter til

 

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer