Mage

Mageøvelsene du kan gjøre stående

Er du lei av å ta sit-ups i en evighet?

KOM DEG OPP FRA GULVET: Når du tar sit-ups bruker du ikke kjernemuskulaturen. Disse fire øvelsene kan du gjøre stående mens du bruker både kjernemuskultauren og magemusklene.  Foto: June Witzøe
KOM DEG OPP FRA GULVET: Når du tar sit-ups bruker du ikke kjernemuskulaturen. Disse fire øvelsene kan du gjøre stående mens du bruker både kjernemuskultauren og magemusklene. Foto: June Witzøe Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Bruker du uendelig mange timer på gulvet med sit-ups hver uke uten effekt?De fleste kvinner drømmer om en flat og veltrent mage, men det kan være lettere sagt enn gjort. Tradisjonelle sit-ups (der du hever hode, mage og rygg) er langt fra den mest effektive metoden for å trene magen.Det beste for å stramme opp magen er å gjøre øvelser som trener kjernemuskelaturen, skriver WomensHealth.com (Ekstern lenke).Disse øvelesene trener magemusklene og kjernemuskelaturen mens du står.LES OGSÅ: Ikke hold pusten når du gjør sit-upsDerfor funker øvelseneVed vanlig sit-ups bruker du kun de overfladiske musklene i magen, og kjernemuskulaturen som går dypere i magen og midjen blir utelatt.Disse mageøvelsene som du kan gjøre stående utarbeidet av den personlige treneren Bernardo Coppola, som er trener for flere kjendiser i Los Angeles. Øvelsen gjør at du trener alle musklene uten at du trenger å ligge på gulvet å gjøre uendelig med sit-ups. I tillegg kan det spare nakken din for unødvendig belasting. Føg antall repitisjoner som er beskrevet i øvelsene, og gjenta et sett tre til fire runder med 30 sekunders pause. Gjenta alle øvelsene to til tre ganger i uken, gjerne i kombinasjon med en økt kondisjonstrening.Et sett består av Gjenta øvelsene tre til fire runder med øvelsene med 30 sekunders pause i mellom. For de beste resultatene bør du gjøre dem to til tre ganger i uken.LES OGSÅ: Fire myter om magetreningSidebøy med manualerHold et par manualer i hendene og stå oppreist med beina litt fra hverandre mens armene ligger rett ned langs sidene av kroppen. Finn den riktige vekten på manualene, og ikke vær redd for litt motstand. Uten at du vrir overkroppen skal du lene den mot mot venstre side så langt du kan, slik at vekten senker seg mot kneet ditt. Stå der et lite øyeblikk før du sakt går opp i stående stilling igjen. Gjør det samme på høyre side og repeter ti ganger. Diagonalt med manualerHold en manual i begge hender over din høyre skulder, og strekk ut det venstre benet slik at bare tåen når ned i gulvet. Hold denne diagonale linjen mens du i én bevegelse drar armene ned og det venstre beinet opp slik at de møtes ved brystet. Gjør det samme om igjen ti ganger før du bytter over til motsatt bein, og gjentar ti ganer igjen. LES OGSÅ: Dette er viktig når du trener i varmenRotering med manualerStå med beina slik at det er et lite mellomrom mellom dem. Bruk begge hendene til å holde en manual rett foran brystet med strake armer. Beveg manualen sakte mot din venstre side slik at også overkroppen blir med. Pass på at du ikke vrir overkroppen mer enn det du er komfortabel med, for å unngå skader. Hold denne posisjonene et øyeblikk før du roterer tilbake, helt til den høyre siden. Dette er én repitisjon. Fortsett med ti repitisjoner. Knebøy med manualerStå med beina slik at det cirka en halvmeters mellom dem. Bøy knærne og hold en manual i begge hender slik at den ligger rett utenfor det venstre kneet ditt. Fortsett å holde armene rett og sving manualen diagonalt opp over høyre skulder mens du retter ut beina dine.Gå tilbake til startpunktet igjen, og repeter på samme side ti ganger før du bytter side. LES OGSÅ: 1,7 millioner trener mindre i ferien

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer