MAGETRENING: Mange har stort fokus på magetrening under treningsøkten. Det er vel og bra, men det kan raskt bli for mye. Foto: guerrieroale - Fotolia
MAGETRENING: Mange har stort fokus på magetrening under treningsøkten. Det er vel og bra, men det kan raskt bli for mye. Foto: guerrieroale - Fotolia Vis mer

Trening

Magetrening: tre ganger i uken er maks

Trener du magemusklene for ofte, så kan det ha en negativ effekt.

Publisert

Tar du situps til krampen tar deg?

Med en flat og veltrent mage for øye, er det mange som har stort fokus på magetrening og inkluderer en rekke mageøvelser i hver eneste treningsøkt. 

Det er imidlertid ikke slik at uendelig med mageøvelser er det som skal til for å sikre deg «drømmemagen». Faktisk kan det hende at du trener magemusklene for mye.

LES OGSÅ: Trener du styrke og kondisjon på samme dag?

Overdreven trening kan påvirke hofter og rygg

EKSPERTEN: Anne Marte Sneve er KKs nye treningsekspert.  Foto: Charlotte Wiig
EKSPERTEN: Anne Marte Sneve er KKs nye treningsekspert. Foto: Charlotte Wiig Vis mer

- Magen er som musklene i resten av kroppen, også disse kan bli overtrent, forteller Anne Marte Sneve, som er KKs nye treningsekspert, samt personlig trener, forfatter og motivator på AnneMarte.no.

Derfor bør du ikke trene magemusklene hver dag, men sette av tid til restitusjon.

- Når vi trener påfører vi musklene en midlertidig overbelastning som gir et signal om at de må vokse seg sterkere. Dette skjer under restitusjonen, som foregår 24-48 timer etter økten. For å få bedre effekt bør du unngå overbelastning og la muskelen hvile i denne perioden.

I tillegg til at overdreven trening av magemusklene vil redusere effekten av øvelsene, forklarer Sneve at magetrening – spesielt situps, også kan ha en innvirkning på andre områder av kroppen, deriblant hofte og rygg.

Situps påvirker blant annet hofteleddsbøyerne, som hos mange er velutviklet fra før.

Ytterligere trening av disse - eventuelt overbelastning, kan derfor bidra til å skape skjevhet i kroppen – som hos enkelte fører til smerter i ryggen.

Men hvor mye er egentlig for mye magetrening?

IKKE OVERDRIV: Det kan faktisk bli for mye magetrening, og en av øvelsene som du spesielt bør være obs på er situps.  Foto: FOTOLIA
IKKE OVERDRIV: Det kan faktisk bli for mye magetrening, og en av øvelsene som du spesielt bør være obs på er situps. Foto: FOTOLIA Vis mer

- Magetrening hver dag er for mye. Eller hvis du tar 100 repetisjoner på en gang, forklarer Sneve.

LES OGSÅ: Slik bør du trene i 30-, 40- og 50-årene

Du trener magemusklene hele tiden

Så, 100 repetisjoner er for mye, og du skal heller ikke trene magemusklene hver dag. Dersom du nå blir usikker på mengden, finnes det heldigvis noen gode råd.

- Jeg vil anbefale magetrening maksimalt tre ganger i uken, og det bør hvert fall være en dag hvile mellom hver økt. Husk at magemusklene er med i alle øvelser vi gjør når vi trener styrke og kondisjon – de er rett og slett aktive hele tiden, sier Sneve.

Når det kommer til valg av mageøvelser, anbefaler hun at du styrer unna de klassiske situps-øvelsene, og heller setter fokus på kjernemuskulaturen.

- Mange får ofte raskere vondt i nakken, eller blir slitne i hofteleddsbøyeren, før de kjenner det i magen av situps. Mitt tips er å tenke kjernemuskulatur – det vil si alle musklene som sammen danner muskelbeltet rundt midjen og ryggen din.

- Vi har både skrå og indre magemuskler, samt en muskel helt innerst som fungerer som et indre korsett, forklarer den personlige treneren.

KJERNEMUSKULATUR: Fremfor øvelser som fokuserer på enkelte magemuskler, er det bedre å trene kjernemuskulatur som også er svært bra for ryggen din.  Foto: Jasminko Ibrakovic - Fotolia
KJERNEMUSKULATUR: Fremfor øvelser som fokuserer på enkelte magemuskler, er det bedre å trene kjernemuskulatur som også er svært bra for ryggen din. Foto: Jasminko Ibrakovic - Fotolia Vis mer

Disse musklene sammen med de dype ryggmusklene er selve kjernen og kraftsenteret i kroppen, og det er svært viktig å bygge opp disse for å unngå skader.

LES OGSÅ: Strammere armer på 3 uker

Uendelig med situps gir deg ikke flat mage

Det er også viktig å merke seg at magetrening alene ikke er nok til å gi den flate magen du drømmer om.

- Grunnen er at vi ikke kan forbrenne fett lokalt. Overskuddsfettet på kroppen vår legger seg mellom muskler og hud – noe som betyr at mange faktisk har en godt utviklet sixpack i det skjulte. Flat mage handler derfor mer om å redusere overskuddsfettet som ligger over musklene våre, sier Sneve.

Dette er også bakgrunnen for begrepet «abs are made in the kitchen».

Ettersom den veltrente magen din bare vil komme frem dersom du blir kvitt overskuddsfettet, handler en veltrent mage nemlig også mye om hva du spiser.

Det beste er imidlertid kombinasjonen av både gode mageøvelser med fokus på kjernemuskulatur, kondisjonstrening og et sunt kosthold.

Og når det gjelder hvilke mageøvelser du bør satse på, har Sneve noen gode tips til øvelser – faktisk også en du kan gjøre stående. 

SIDEPLANKE: Her viser treningsekspert Jill Jahrmann hvordan du gjør sideplanken.
SIDEPLANKE: Her viser treningsekspert Jill Jahrmann hvordan du gjør sideplanken. Vis mer

- Ved å trene flere mage-/kjerneøvelser som trener magen i ulike retninger, er du sikret en helhetlig magetrening som også forebygger smerter i ryggen.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer