OVERSPISING: Sofa, mat og tv - det er ordentlig kveldskos. Men kanskje ikke så bra i lengden? Foto: Dean Drobot / Shutterstock / NTB scanpix
OVERSPISING: Sofa, mat og tv - det er ordentlig kveldskos. Men kanskje ikke så bra i lengden? Foto: Dean Drobot / Shutterstock / NTB scanpixVis mer

Spise Foran Tv

- Man mister fort kontroll på hvor mye man får i seg

Jo, man kan kose seg litt foran TV-en, problemet oppstår derimot når man glemmer å følge med på hvor mye man inntar, noe som kan føre til vektøkning.

Pizzaen ligger rykende varm foran deg, potetgullskålen er fylt opp med favorittchipsen og Netflixen står klar til å trykke «play». I kveld skal du kose deg. (Psst: Her er Netflix-seriene redaksjonen ikke kan få nok av).

Høres det ikke fantastisk ut? Det er jo unektelig deilig å sette seg foran TV-en med et måltid, og kanskje er det slik du liker å tilbringe de fleste kveldene dine. Enten det er middagen som nytes i sofaen, eller du bare «må ha noe å tygge på» mens du ser på TV. 

Men er det egentlig så bra for oss å spise foran skjermen? 

– Når man spiser foran TV-en kan man lett bli både fristet av det man ser på TV, hvis det for eksempel handler om mat og drikke, eller man kan bli distrahert slik at man spiser mer enn det som er nødvendig, sier Mette Svendsen, klinisk ernæringsfysiolog ved Oslo Universitetssykehus, til KK.no. 

LES OGSÅ: Ja, vi elsker søtt, salt og fett

Mister kontroll på inntaket

Selv om du nyter å spise foran TV-skjermen så betyr det ikke at du er så bevisst hva du spiser, eller hvor mye du spiser. Ifølge Karoline Steenbuch Lied, som er fagansvarlig for kosthold og ernæring i Grete Roede AS, er dette faktisk noe det til og med har blitt forsket på.

– Studier viser at vi spiser mer når vi spiser foran TV-en. Det er lettere å spise litt mer på autopilot, og man stopper ikke opp og kjenner etter om man er mett. Hånden går fra chipsskålen til munnen helt på automatikk, sier hun til KK.no.

LES OGSÅ: Treningen for deg som vil ned i vekt

SNACKS: Jo større skål, jo mer spiser du. Du gjør derfor lurt i å sørge for mindre porsjoner. Foto: Roman Samborskyi / Shutterstock / NTB scanpix
SNACKS: Jo større skål, jo mer spiser du. Du gjør derfor lurt i å sørge for mindre porsjoner. Foto: Roman Samborskyi / Shutterstock / NTB scanpix Vis mer

LES OGSÅ: Slik unngår du å overspise i sommer

Dessverre er det slik at TV-en påvirker vårt spisemønster. Det er fordi vi ikke er til stede når vi spiser, men vi har tankene et helt annet sted. 

– Da mister man fort kontroll på hvor mye man får i seg. I Grete Roede snakker vi mye om «mindfullness» og viktigheten av å være til stede når man spiser, nettopp for å unngå å få i seg for mye, men heller nyte den maten man spiser, forklarer hun. 

Noen av oss spiser kanskje de faste måltidene mens vi ser på film og serier, men for de fleste av oss kommer TV-spisingen oftest i tillegg til et dagsbehov og ikke som en del av. Og da kan det føre til vektøkning. 

– I tillegg er maten vi spiser foran TV-en ofte full av kalorier, og ikke så mange næringsstoffer. Det kan også gi vektøkning. Man kan selvsagt kose seg litt med en film eller serie, problemet oppstår når man glemmer å følge med på hvor mye man inntar, sier Steenbuch Lied. 

LES OGSÅ: Vi spiser snacks til milliarder

Ikke sett frem for mye mat

Hvis du har for vane å spise foran TV-skjermen kan det ofte ende med at du spiser for mye. Og når man regelmessig spiser større porsjoner enn man trenger kan det selvsagt føre til at du går opp i vekt. 

HYGGE: Man kan selvsagt spise foran tv-en av og til, men til vanlig er det best å nyte måltidene ved et spisebord sammen med familien. Foto: Rawpixel.com / Shutterstock / NTB scanpix
HYGGE: Man kan selvsagt spise foran tv-en av og til, men til vanlig er det best å nyte måltidene ved et spisebord sammen med familien. Foto: Rawpixel.com / Shutterstock / NTB scanpix Vis mer

– Dette kan man forhindre ved å lage akkurat den mengden som er passe, sier Svendsen og forklarer videre:

– Hvis man liker å spise foran TV-en, er det viktig at man ikke gjør det mulig å overspise. Du kan for eksempel lage den mengden som er passelig og sørge for at det som er tilgjengelig inneholder lite kalorier. Det vil for eksempel være frukt og grønnsaker som man kan knaske.   

Ikke fortvil, du behøver altså ikke kutte ut TV-spisingen helt og holdent, det mener også Steenbuch Lied. Det viktigste er at du er bevisst på det før du setter fram maten. (Psst: En livsstilsendring kan gjøre at du kan spise mer mat)

– Man kan selvsagt spise foran TV-en selv om man vil ned i vekt, men det burde skje i kontrollerte mengder. For eksempel ved at man setter fram en skål med noen få sjokoladebiter eller en liten neve nøtter. Og da er det selvsagt ikke lov å gå på kjøkkenet og fylle på med mer, understreker hun. 

Hennes råd er å fylle en skål med alle mulige grønnsaker og lage en kesamdipp, for dette kan man fråtse av med god samvittighet. 

– Men selve måltidene burde man nyte ved et spisebord sammen med familien. Å forflytte seg til TV-en, enten man er alene eller med andre, kan fort bli en dårlig uvane, sier Steenbuch Lied.

LES OGSÅ: - Spiser du så lite som mulig for å gå ned i vekt kan det i verste fall være helseskadelig

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: