MIGRENE: Når et migreneanfall først er i gang er det lite annet å gjøre enn å komme seg under dyna, i mørket. FOTO: NTB Scanpix
MIGRENE: Når et migreneanfall først er i gang er det lite annet å gjøre enn å komme seg under dyna, i mørket. FOTO: NTB Scanpix
Migrene:

Mange blir kvitt migrenen etter overgansalderen

Det er en sammenheng mellom kjønnshormonet østrogen og migrene. Den gode nyheten er at mange blir bedre med årene.

Migrene er en av de vanligste hodepinesykdommene. De som plages mest er kvinner i fruktbar alder, og en del får migrene utelukkende i forbindelse med mensen - det som kalles menstruell migrene.

- Det ser ut til at det er fallet i østrogen som kan trigge migrene, så mange får det særlig i tidsrommet to dager før til rundt to dager etter første blødningsdag. Når du får mensen har du et kraftig fall i østrogen og det er to og en halv ganger mer migrene rundt menstruasjonen, forteller spesialist i nevrologi, Julie Sønnervik, som driver hodepineklinikken Hodeverket.

Det er altså ikke hvorvidt nivået av østrogen er høyt eller lavt som er viktig men hormonsvingningene.

- I svangerskapet har du et høyt nivå av østrogen, men det er stabilt, og mange er helt migrenefrie under siste halvdel av svangerskapet, forklarer Sønnervik.

Det betyr også at mange som sliter med migrene vil kunne merke bedring, eller til og med bli kvitt migrenen, etter overgangsalderen. Et lite skår i gleden er at det vil være uregelmessigheter i hormonnivåene i årene rundt overgangsalderen og noen plages ekstra mye da.

- Vi ser en voldsom forskjell her. Opp mot to tredjedeler blir bedre av migrenen etter overgangsalderen. Da blir østrogennivået lavt, men det er stabilt, sier Sønnervik.

LES OGSÅ: For mange er det godt nytt å komme i overgangsalderen

Store forskjeller mellom aldersgrupper

Migrene er en betennelsessykdom i hjernen. Tidligere mente man det var en vaskulær sykdom og at mekanismene bak var at blodårene i hjernen utvidet seg. Dette vet man nå at er feil, og forhåpentligvis betyr også den nye kunnskapen bedre medisiner mot migrene, påpeker Mattias Linde, professor i nevromedisin ved NTNU.

- Hodepine er den vanligste sykdommen i verden og migrene er den nest vanligste hodepinetypen, forteller han.

Hver åttende voksne person har migrene, men blant kvinner mellom 20 og 50 har mer enn hver femte hodepinesykdommen.

- Det er en nærmest dramatisk forskjell mellom aldersgruppene, sier Linde.

Årsakene er man ikke helt sikker på, men man vet om flere faktorer som har betydning. Man vet blant annet at det er genetiske faktorer som spiller inn og at mennesker med migrene ofte har nære slektninger som har samme hodepinesykdom.

- De genetiske faktorene er ikke tilstrekkelige – du må være eksponert for noe. En ting vi vet mye om er hodetraumer, forteller Linde.

Det ser også ut til å ha betydning hvor høyt over havet du befinner deg. Forekomsten av migrene er nemlig lavere jo lavere du holder til.

LES OGSÅ: - Dessverre er det fortsatt mange som bruker mer smertestillende enn anbefalt

Stress, mensen og alkohol kan være triggere

I tillegg er det triggere som kan være med på å avgjøre hvor plagsom migrenen er. Å finne triggerne sine kan være vanskelig, påpeker Linde, og det er heller ikke helt klart hva som kan trigge migrene.

- Men det det er rapportert mye om er stress, avslapping etter stress, menstruasjonen, alkohol, søvnmangel, forteller han.

Det er også sett en liten økning i forekomsten over tid, noe Linde forteller kan ha sammenheng med at vi stresser mer.

LES OGSÅ: - Når stresshormonene går opp, påvirker de over 300 steder i kroppen

Trening og rytme kan forebygge

Når det gjelder mat som kan trigge eller forebygge migrene er det også sparsomt med dokumentasjon.

- Det vi vet er at kondisjonstrening hjelper. Vi vet ikke akkurat hvorfor det er sånn, men vi vet det er sånn og det er sannsynligvis mange ting som har betydning, forteller Linde.

Mens trening virker forebyggende mot migrene er det imidlertid også vist at hard trening kan utløse migreneanfall hos noen.

Ellers er et godt forebyggende råd å leve et så regelmessig liv som mulig.

- Det er jo veldig vanskelig, men prøv å unngå for store kontraster mellom stress og avslapping, mellom å ikke spise og å spise mye og så videre.

Samtidig er det viktig å ikke overdrive og tilpasse hele livet, for da kan det bli like plagsomt som sykdommen, sier Linde.

FOREBYGGENDE: Trening kan virke forebyggende mot migrene. FOTO: NTB Scanpix
FOREBYGGENDE: Trening kan virke forebyggende mot migrene. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Opplys om migrene ved p-pillebruk

Har du migrene med aura er det ekstra viktig at legen får vite det om du skal begynne på eller går på p-piller, forteller Linde. Migrene med aura øker nemlig risikoen for blodpropp i hjernen.

- Det er ikke en stor risiko, men p-piller øker også risikoen for hjerneslag, og du får da en enda større effekt, Linde.

Ved menstruell migrene har du ikke aura, og går du likevel på p-piller, kan du samtidig kunne forebygge anfallene ved å hoppe over menstruasjonen noen måneder av gangen.

- Da har du altså ikke mensen og du får heller ikke migrene. For noen kan det være gunstigere å gå på minipiller, og hormonspiralen er også sett å være gunstig mot migrene, forteller Sønnervik.

Du bør altså uansett fortelle legen din om du har migrene, både ved bruk av hormonell prevensjon og annen hormonbehandling, for eksempel mot overgangsplager, mener Sønnervik.

- Det er også viktig å følge med på om prevensjonen du går på gjør deg bedre eller dårligere, påpeker hun.

Det er mulig å forebygge anfall under mens med medisiner etter avtale med lege, om du har regelmessig mens, og starter opp før den kommer. Det kan også være lurt å leve et «migrenevennlig» liv rett før menstruasjonen.

- Det er lurt å ikke være sent ute, drikke mye vin, eller sove lite akkurat i den tiden. Migrenesykdom liker rytme.

LES OGSÅ: Derfor tenker du annerledes når du har mensen

LES OGSÅ: Dette er den vanligste årsaken til hodepine om morgenen

Til forsiden