Møt KKs nye livsstilsendringsekspert:

- Mange gjør denne klassiske tabben når de vil ned i vekt

Andreas Lycke var fysioterapeuten og PT-en som ble lei av at så mange av kundene ikke klarte å legge om kursen - selv om de virkelig ville. Så fant han nøkkelen.

LIVSSTILSENDRING: Fysioterapeut, PT og sertifisert vanecoach Andreas Lycke har både gode og dårlige nyheter. Den dårlige først: - Det er ikke sånn at gode vaner går helt av seg selv, bare du har gjort de ofte nok. Den gode? Det hjelper å øve og repetere! Foto: Astrid Waller
LIVSSTILSENDRING: Fysioterapeut, PT og sertifisert vanecoach Andreas Lycke har både gode og dårlige nyheter. Den dårlige først: - Det er ikke sånn at gode vaner går helt av seg selv, bare du har gjort de ofte nok. Den gode? Det hjelper å øve og repetere! Foto: Astrid Waller Vis mer
Publisert

- Jeg var oppriktig drevet av ønsket om å hjelpe andre, sier Andreas Lycke, mens retter litt på brillene og smiler vennlig.

Vi har tatt turen til Kolsås i Bærum på en snøfylt januardag, og nærmest brøytet oss fram til KKs nye livsstilsendringsekspert.

Lycke har fått oppgaven framover å svare på spørsmål fra lesere som ønsker hjelp og tips for å leve et litt sprekere og lettere liv - med mer overskudd og pepp.

- Sånn overordnet er nok dette øverst på lista hos de fleste som tar kontakt med meg, sier Lycke.

Han estimerer at han har mellom 1000 og 1300 samtaler i året, enten på nett eller ansikt-til-ansikt med både menn og kvinner, men absolutt fleste av sistnevnte kategori, som ønsker å endre vaner.

Hvordan ble dette jobben hans?

- Jeg er utdannet fysioterapeut, og i mange år jobbet jeg i treningsbransjen, forteller han.

Med tilleggsutdannelse som PT og ernæringsveileder så han etter hvert som årene gikk et tydelig mønster: Mange kunder møtte opp med friskt mot i januar klar for et sprekere liv, men en påfallende stor andel var borte igjen før påske.

- Det handlet ikke om at ikke var motiverte eller at det ikke var viktig nok for dem å komme form, sier Lycke.

Han opplevde tvert i mot at dette var noe de hadde et sterkt ønske om å få til.

Og satt litt på spissen så han at én type tankesett gikk igjen: Mange tenkte at ved å ønske noe sterkt, ville viljestyrken følge med på lasset. Og når målet «et nytt og sprekere liv» en gang i litt nær framtid ble nådd, så mange for seg at de aldri ville kjenne på manglende motivasjon, søtsug eller lengte etter sofaen igjen - for da hadde man jo endelig blitt en ny og forbedret versjon av seg selv! For godt.

- Sånn fungerer det ikke. Ikke for meg heller, sier Lycke.

Selv ikke han løper opp Kolsåstoppen i ren lykkerus fra første skritt ut døra. Særlig ikke i snøføyka.

DØRSTOKKMILA: Kanskje enda verre å forsere enn å gjennomføre den velkjent KK-mila? Vel, Andreas Lycke innrømmer at heller ikke han, som jobber med livsstilsendring til daglig, alltid er toppmotivert før en økt. - Da lener jeg meg på rutinen, sier han og smiler. Foto: Astrid Waller
DØRSTOKKMILA: Kanskje enda verre å forsere enn å gjennomføre den velkjent KK-mila? Vel, Andreas Lycke innrømmer at heller ikke han, som jobber med livsstilsendring til daglig, alltid er toppmotivert før en økt. - Da lener jeg meg på rutinen, sier han og smiler. Foto: Astrid Waller Vis mer

Knakk vaneendringskoden

- Jeg fikk lyst å utvide verktøykassen min for å kunne tilby bedre hjelp, forteller Lycke som i dag er sertifisert vanecoach og adferdsendringsekspert og hovedsakelig jobber med en-til-en konsultasjoner og med nettkurs, i tillegg til foredrag for andre helsearbeidere.

- I dag vet jeg jo at dette i stor grad handlet om at mange manglet noen gode strategier for alle de dagene hvor det rett og slett ikke fristet å dra på trening eller spise en stor porsjon grønnsaker til middagen, forklarer Lycke og ler litt.

For de dagene kommer. For oss alle. Selv om det er lett å glemme i startfasen, hvor vi ser for oss at nettopp denne gangen skal vi klare å ikke snoke i godteskuffen på en onsdag og i stedet komme oss på en beinhard styrketrening på Sats.

Hvor vanskelig kan det egentlig være?

- Det er et et litt todelt svar på det. For jo, det er fullt mulig å endre kurs. Men det mange erfarer er at de har hatt gjentatte forsøk der de ikke har fått til det de har ønsket, påpeker Lycke og forklarer hva som ofte er årsaken til det:

- Litt overordnet kan vi si at mange sitter og venter på en slags bølge av motivasjon som de kaster seg på, eller at de kjenner på en sterk følelse av at «noe» må skje. Ofte vil man at endringer skal skje på flere områder i livet samtidig, forklarer Lycke.

En typisk situasjon er at vi setter i gang med både kostholdsendringer, treningsplaner og planer om å legge oss tidligere hver eneste kveld. Og null alkohol!

- Mange gjør den tabben at de tenker at det å gå ned i vekt bare handler om å si nei til mest mulig. Både mat, drikke og kanskje også sosiale treff.

Ifølge Lycke er dette en feilslutning.

Et blaff av motivasjon

- Det som skjer er at pågangsmotet dabber av, kanskje bare etter noen dager, i det man opplever motstand eller gjør noe man ikke hadde planlagt.

- Da kommer følelsen av at man ikke fikk det til, og da kan det ofte være «det samme» med hele opplegget. Man tenker at alt er ødelagt, framfor at man skal tilbake til planen, forklarer han.

Lycke understreker at han møter mange ulike problemstillinger hos de han jobber med.

HEKTISK HVERDAGSLIV: - Jeg vet selv hvor hektisk hverdagen kan være med barn, partner og full jobb, sier Lycke som selv innrømmer at det å legge vekk mobilen ofte nok er noe han er opptatt av i eget liv - og må øve på. Foto: Astrid Waller
HEKTISK HVERDAGSLIV: - Jeg vet selv hvor hektisk hverdagen kan være med barn, partner og full jobb, sier Lycke som selv innrømmer at det å legge vekk mobilen ofte nok er noe han er opptatt av i eget liv - og må øve på. Foto: Astrid Waller Vis mer

- Mat brukt som lindring mot stress og vanskelige følelser, er ikke uvanlig. Da må må man jobbe aktivt med med de mønstrene, ved blant annet å øve på å nyte det man spiser, forklarer han.

Han understreker at hva vi spiser, når og i hvilke mengder handler om mer enn kunnskap og viljestyrke.

- Husk at det sterke krefter som drar oss ned i sofaen eller mot kjøleskapet, sier Lycke og minner om at vi mennesker ikke har måttet tvinge oss til hverken måtehold i matveien eller trening fra tidenes morgen.

I tusenvis av år var vi i aktivitet rett og slett for å overleve, på leting og jakt etter mat, og hvilte så mye vi kunne i mellom. Det er kun i svært kort tid at maten har vært tilgjengelig på den måten der er nå, uten at vi trenger å gjøre noe annet å taste på mobilen for å få den på døra.

- Verden har endret seg. Biologien og ikke minst hjernen vår har ikke gjort det, påpeker Lycke og understreker at dette bør tas med i betraktning dersom planen er for eksempel å gå ned noe i vekt og komme i gang med gode treningsrutiner.

Og har du mange forsøk bak deg, uten å få de resultatene du hadde håpet på? Vel, da har du ifølge Lycke verdifull erfaring du kan bruke.

- Veldig få lykkes på første forsøk, og i grunn sitter du på masse kunnskap om hva som ikke fungerte for deg. Det som er dumt er å forsøke om og om igjen med de samme strategiene som ikke har fungert, mener Lycke.

Kanskje kjenner du deg allerede igjen? Gjentatte forsøk på et litt lettere og sprekere liv der motivasjonen er på topp, men bare for en kort periode? Svak viljestyrke har du kanskje tenkt. Ifølge Lycke er viljestyrke oppskrytt. Han vil heller at vi skal jobbe på lag med svakhetene våre - slik at vi i stedet legger realistiske, gjennomførbare planer hvor sjansen for å lykkes er langt større.

Og tusenkronersspørsmålet blir da: Hvordan i all verden gjør vi det?!

- Vel, det handler i stor grad om å benytte seg av tre nøkler for endring, sier Lycke og påpeker at disse nøklene er gyldige for alle, men at utfordringene for den enkelte kan variere.

Mange ulike historier - mange likheter

Noen strever med søtsug på kveldene, andre har en tendens til å spise for store måltider. Noen strever med å takke nei til fristelser, andre har problemer med å planlegge måltider. Mange har litt av alt, og ønsket om å være mer aktiv og oppleve økt energinivå, går igjen hos flertallet.

Så hva er disse nøklene for noe?

- Den første nøkkelen handler om å lage en spesifikk plan for hva du skal gjøre i de situasjonene du ønsker å endre. Altså at du har tatt beslutninger på forhånd. Det å se for deg hva du skal gjøre, framfor hva du ikke skal gjøre, er et viktig grep for å lettere lykkes med det du har bestemt deg for, forklarer Lycke. Han påpeker at det å lage «små filmer» i hodet, der du gjør det du ønsker og som gjør deg fornøyd, er nyttig.

I grunn dette som toppidrettsutøvere driver med når de snakker om visualisering, for eksempel alpinisten som går gjennom løypa i hodet og ser seg selv på seierspallen etter.

- Å fortelle deg selv hva du ikke skal gjøre gir deg ikke noe informasjon om hva du skal gjøre i stedet. «I dag skal jeg på fest og skal kose meg med drikke tre glass vin» er mye mer nyttig å si til seg selv enn «I dag skal jeg ikke drikke mer enn tre glass vin og ikke spise potetgull», forteller Lycke. Det handler om at det første eksempelet gir deg konkrete bilder i hodet om hva du skal gjøre, og det andre gir deg bare beskjed om hva du skal unngå - ikke hva du skal gjøre i stedet.

Den andre nøkkelen er å endre omgivelsene slik at det er lettere å ta gode valg, og vanskeligere å ta dårlige. Dette er effektivt for å lykkes med målet du har satt deg. Dette kan for eksempel være å putte godteriet du har i kjøkkenskapet i boden, eller faktisk i garasjen, sier Lycke og ler.

Joda, veien er definitivt lenger over en holkebelagt gårdsplass enn bort til kjøkkenskapet, når søtsuget inntreffer en sen kveld midt i uka.

HOLDER KONTAKTEN: Mange oppfølgingsamtaler foregår over nett. Lycke mener den personlige oppfølgingen er avgjørende for mange. Foto: Astrid Waller
HOLDER KONTAKTEN: Mange oppfølgingsamtaler foregår over nett. Lycke mener den personlige oppfølgingen er avgjørende for mange. Foto: Astrid Waller Vis mer

Å sørge for at kjøleskapet inneholder det du trenger, at treningsklærne er nyvaska og tilgjengelig handler også om å gjøre veien til det gode valget litt enklere.

- Den tredje nøkkelen handler om å skalere målet, noe som kanskje særlig er nyttig når det gjelder trening, sier Lycke.

Dette handler om at dersom ønsket ditt er å jogge førti minutter tre ganger i uka, så er det gunstig å kunne skalere ned det målet til for eksempel femten minutter på dager hvor du er ekstra sliten eller har dårlig tid.

- Kontinuitet er viktig for å få nye vaner, påpeker Lycke.

- Å trene ti minutter framfor å droppe økta helt, er lurt for vanens skyld, og for å unngå det ugunstige av-og-på-mønsteret.

Lycke benytter anledningen til å avlive en seiglivet myte:

- Det er dessverre ikke så enkelt som at gode vaner går helt av seg selv, bare du har repetert dem ofte nok. Det er alltid et valg. Du kan i prinsippet alltid velge noe annet. Men vi kan komme til at punkt der det å trene to ganger i uka blir en del av normalen. Og at dersom du avviker fra normalen på et tidspunkt, vil det føles lettere å vende tilbake, framfor å tenke at du har «falt av» eller at noe er ødelagt. forklarer han engasjert.

Det er heller ikke sånn at han selv er toppmotivert foran hver eneste treningsøkt.

Umiddelbar belønningsfølelse er viktig

- Men jeg vet av erfaring at jeg kommer til kjenne på mestringsfølelse underveis, også gleder jeg meg til den umiddelbare godfølelsen etter økta, forklarer han.

Han understreker viktigheten av å lære å kjenne etter at hva som kan gi belønningsfølelse etter bare en liten treningsøkt. Å tenke at vi må gjennom trene hundre av dem, før vi ser noe resultat holde gjør det vanskelig å holde motivasjonen oppe i hverdagen.

Apropos hverdag!

Lycke utfordrer gjerne de han hjelper med endringer til å tenke litt annerledes her.

- Det er flest hverdager, sier mange. Vel, min erfaring er at det ikke er så mange hverdager som folk tror. I hvert fall ikke dager som er helt like og forutsigbare, sier Lycke og ramser opp to og en halv dag helg hver uke, ferier, sykdom, syke barn og en rekke andre uforutsette hendelser gjennom et år.

- Skal du legge om livsstilen din er du avhengig av å ha en plan som fungerer også for disse dagene sier Lycke. Og da er det viktig å være klar over hvorfor vaneendring kan oppleves som krevende, sånn at du kan slutte å være så innmari selvkritisk, forklarer han.

Altså at det ikke er du som er usedvanlig svak, det vår menneskelige natur som strever i et nytt habitat fylt av smågodt og rulletrapper. Blant annet.

Og nettopp dette ønsker Lycke å hjelpe KK-leserne med. Men også mye mer:

- Jeg har lyst å lære bort hvordan man kan ta bedre vare seg selv og bli mer fornøyd med livet, og også rydde opp i en god del forvirring, myter og misforståelser om hva som er viktig for å få en god helse, sier Lycke.

Som hva da for eksempel?

- Som blant annet at det å legge om kostholdet utelukkende handler om å si nei til veldig mange typer mat, når det i mange tilfeller vil handle om øve på mengde og det å nyte det man spiser, sier Lycke og smiler.

- Selv ligger det ikke min natur å være fornøyd etter tre sjokoladebiter, så dette øver jeg faktisk på selv!

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer