LØPER FEIL: Mange nordmenn løper feil når det først begynner. Særlig det å løpe for fort eller for hardt - som igjen påvirker stegene dine, kan bli skadelig for beina.  Foto: Adidas Nordics
LØPER FEIL: Mange nordmenn løper feil når det først begynner. Særlig det å løpe for fort eller for hardt - som igjen påvirker stegene dine, kan bli skadelig for beina. Foto: Adidas NordicsVis mer

Løping

Mange gjør dette feil!

- Ikke så rart at de får vondt når de løper, sier løpeekspert.

KK.NO:  Løping er i vinden som aldri før, og flere legger gjerne inn flere løpeturer, eller tredemøllaøkter i uka. 

Men få tenker derimot på hvordan man faktisk skal legge opp en løpetur i forhold til sin fysiske form. Det kan føre til feil belastning, og ha et ugunstig utfall for senere løpeturer.

LES OGSÅ: Vær obs på dette om du liker å løpe! 

Dette gjør mange feil

LØPEEKSPERT: Hanne jobber som løpeekspert for Adidas Group Norge, og varierer alltid løpeøktene sine.
LØPEEKSPERT: Hanne jobber som løpeekspert for Adidas Group Norge, og varierer alltid løpeøktene sine. Vis mer

- Veldig mange løper ofte for hardt eller for fort i begynnelsen. Da man blir fort sliten og greier ikke alltid å holde steget så godt.

- En konsekvens blir ofte at steget blir litt for langt og man får mer belastning på knær og fremside lår. Dette gjør det da vanskeligere å løpe fort når man er sliten, sier Hanne Lyngstad, som tidligere har vært toppidrettsutøver innen løping og nå jobber som Tech Rep og løpeekspert for Adidas.

Hun legger vekt på at man bør tenke på lengden på en løpetur da mange ofte legger ut på lange turer i begynnelsen.

- Det fører ofte til at man blir mer sliten og orker færre turer i uken. Og gnisten slukner.

Varierer løpeøktene 

SLITEN: Sliten etter en tøff løpetur? Det er ikke sikkert at det kun er kondisen det står på. Foto: Fotolia
SLITEN: Sliten etter en tøff løpetur? Det er ikke sikkert at det kun er kondisen det står på. Foto: Fotolia Vis mer

Hanne varierer ofte løpingen sin og legger opp til både langkjøringer og intervaller.

Her er Hannes eksempel på en intervalløkt:

Oppvarming: Rolig jogg i 10 min.

Ute: 4x80m stigningsløp, dvs fartsøkning  hvor du går rolig tilbake. På tredemølle: 45 sekunder på, 15 sekunder av mølla. Gjenta dette 10 ganger før du tar en pause på 75 sekunder. Gjenta så  10 ganger til. Bruk 5 minutter på å trappe ned med en lett jogg.

Man skal løpe de 10 første i en god fart som tilsvarer ca 10km-fart for deg.

For eksempel: Løper du 10km på 45min så tilsvarer det 4.30-fart per kilometer. Her er det lov å øke farten litt etter litt. Man skal ikke bli pinnestiv i beina. Men føle at man kunne ha løpt noen flere intervall etter de 20.

Her er Hannes eksempel på en langkjøring:

Hvis du ønsker å løpe en tur som skal vare i cirka 60-90 minutter , pleier jeg å løpe den i omtrent samme fart hele veien.

Man varierer selvsagt litt der det er bakker, men stort sett skal det gå så rolig at man kan snakke venninnen din samtidig.

Ta gjerne med drikke. Det vil gi ekstra energi mot slutten av turen. Man kan bli litt stum i beina, men man skal ikke være andpusten på langtur!

VARIER LØPEØKTENE: En variasjon med både intervaller og langkjøringer er det beste.  Foto: All Over Press
VARIER LØPEØKTENE: En variasjon med både intervaller og langkjøringer er det beste. Foto: All Over Press Vis mer

Slik skal foten lande

Å få inn riktig løpeteknikk fra starten av en løpetur har mye å si. Hanne peker på fem ting som alle bør huske på.

  • Fot under hofta. Tenk at foten alltid skal lande under hoften din!
  • Avslappede armer. De skal pendle naturlig med steget ditt.
  • Pust godt.
  • Senk skuldrene.
  • Hev blikket fremover. Da får man automatisk en god holdning.

 

Vil DU bli bedre til å løpe i fantastiske forhold?

Mars 2015 arrangerer KK i samarbeid Aller Travel en reise til Sør-Afrika sammen med Hanne Lyngstad, og nå kan du bli med!

Start dagen med en løpetur i Stellenbosh, etterfulgt av en hyggelig lunsj på en vingård. Kombiner aktivitet med hyggelige opplevelser!

Les mer her!

STELLENBOSH: Bli med KK og Hanne Lyngstad på en uforglemmelig løpereise til Sør-Afrika! Foto: Fotolia
STELLENBOSH: Bli med KK og Hanne Lyngstad på en uforglemmelig løpereise til Sør-Afrika! Foto: Fotolia Vis mer

Vi gjør oppmerksom på at Aller Media eier Aller Travel. 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: