KONDISJONSTRENING: Mange kvinner tror at løping er den beste måten å få drømmekroppen på. Det stemmer ikke, skal vi tro treningsekspertene.  Foto: Scanpix
KONDISJONSTRENING: Mange kvinner tror at løping er den beste måten å få drømmekroppen på. Det stemmer ikke, skal vi tro treningsekspertene. Foto: Scanpix
Hvor Ofte Bør Jeg Løpe

- Mange kvinner trener for mye kondisjon

Ikke glem styrketrening og sunt kosthold, jenter!

Selv om mange kvinner har kastet seg over styrketreningstrenden som har herjet de siste årene, er det fortsatt for mange kvinner der ute som trener for mye kardio og kondisjon, mener både treningsekspert Helle Bornstein - gründer av Smart Trening, samt Hollywood-trener Cornelis Elander.

- Etter snart 15 år i bransjen har jeg sett at det kvinner gjerne ønsker seg er strammere mage og rumpe, og generelt en fastere kropp. Da hjelper det svært lite å kun trene kardio hver dag. Det er gjerne en kombinasjon av riktig styrketrening og kosthold som hovedsakelig vil få en i mål. Ved siden av en kortere og mer effektiv form for kardiotrening, sier Elander til KK.no.

Bornstein hevder at det er tre ting som er viktig kombinere:

- Jeg må si meg enig med Cornelis med tanke på at mange kvinner overvurderer kondisjonstreningen, og rett og slett løper av seg det de faktisk ønsker seg: en sterk og stram kropp. Når du trener «smart» kombinerer du styrke, bevegelighet og kondisjonstrening i én økt, sier Bornstein. Hun har utviklet treningskonseptet «Smart Trening».

- Det er individuelt hva som er for mye

Marie Louise Liane, som er personlig trener og ernæringsfysiolog i treningskjeden SATS ELIXIA, sier til KK.no at hun anbefaler de som løper mye å legge til styrke i treningsplanen også - men at hvor mye kondisjonstrening som er for mye er individuelt.

- Da vil du forebygge skader, styrke kroppen og kroppsholdningen, og løpssteget vil bli bedre. Påstanden om at for mange kvinner trener for mye kondisjon blir etter min mening synsing av egen erfaring eller mening. Det kommer helt an på treningsmålet som skal oppnås. 

EKSPERTENE: Helle Bornstein, Cornelis Elander og Marie Louise Liane har alle tre gjort levebrød ut av trening. Foto: Rolf Ørjan Høgset (av Bornstein) og privat
EKSPERTENE: Helle Bornstein, Cornelis Elander og Marie Louise Liane har alle tre gjort levebrød ut av trening. Foto: Rolf Ørjan Høgset (av Bornstein) og privat Vis mer

- Gjør styrkedelen før kondisjonsøkten

Hun påpeker at dersom man skal løpe halvmaraton, gå på ski eller utføre andre type kondisjonsrettede idretter, er det viktig å nettopp bedre kondisjonen, og at fokuset må ligge nettopp der. 

- For å oppnå et optimalt resultatet er det absolutt å anbefale en kombinasjon av kondisjon og styrke. Er man usikker på hvordan det kan gjøres kan man kontakte en personlig trener på ditt treningssenter, men skal du bli god i løping eller langrenn må du også drive spesifikt med den idretten, hevder Liane.

Helle Bornstein anbefaler at du gjør styrkedelen før kondisjonsøkten på treningsstudioet, dersom det er styrke og kondisjon som står på treningsplanen:

- Jeg tror at mye av grunnen til at kondisjonstreningen kommer først er at mange varmer opp kroppen med et kondisjonsapparat, og tenker: «det er like greit å ta kondisjonsøkten i samme slengen». Jeg tror kvinner lett kunne fått en mer effektiv økt ved å ha en annen form for oppvarming enn tredemølla - som for eksempel med et hoppetau eller funksjonelle styrkeøvelser.

GIR ENERGI: Løpetrenden har tatt av blant det norske folk, og det er jo kanskje ikke så rart - for det er mye som skal til for å slå en deilig løpeøkt i naturskjønne omgivelser. Foto: NTB Scanpix
GIR ENERGI: Løpetrenden har tatt av blant det norske folk, og det er jo kanskje ikke så rart - for det er mye som skal til for å slå en deilig løpeøkt i naturskjønne omgivelser. Foto: NTB Scanpix Vis mer

KK.no har tidligere skrevet saker om hvor ofte du bør legge på mer vekt under styrkeøvelsene, hvilke fire øvelser du bør gjøre før styrketreningen og feilene mange gjør under løpetreningen. God trening!

Til forsiden