Nedstemt i julen:

Mange rammes av nedstemthet i juletiden

- Hele juletiden blir som et forstørrelsesglass, sier eksperten.

NEDSTEMT: Hvis du er lykkelig og har det bra, blir du ofte lykkeligere i høytiden. Hvis du derimot er nedstemt og lei deg, blir du gjerne enda mer nedstemt i høytiden. FOTO: NTB
NEDSTEMT: Hvis du er lykkelig og har det bra, blir du ofte lykkeligere i høytiden. Hvis du derimot er nedstemt og lei deg, blir du gjerne enda mer nedstemt i høytiden. FOTO: NTB Vis mer
Publisert

Juletiden nærmer seg, og butikkene er allerede i full gang med julelys, julebrus, pepperkaker og julegavetips. Noen ganger kan det føles som om juletiden varer fra begynnelsen av november til langt ut i januar.

Er du én av dem som jubler over julebord, julelunsj, julegløgg og julegrøt, og som teller ned dagene til du kan åpne den første luken i adventskalenderen? Eller er du én av dem som gruer seg til alt oppstyret?

Høytiden skal være en tid for ro, glede, god mat og kvalitetstid med familie og venner, men dessverre er det ikke slik for alle.

For mange kan denne tiden bli veldig vond og vanskelig, spesielt hvis du er ensom, trist, har dårlig råd eller sliter med andre sider av livet.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Blir som et forstørrelsesglass

- Hva er grunnen til at noen føler seg nedstemt i julen?

- Mange erfarer og forteller at følelser forsterkes. Hele juletiden blir som et forstørrelsesglass der folk som er glad fra før blir lettere til sinns, mens energien forsvinner og nedstemtheten forsterkes hos andre. Ulikhetene blir ekstra synlige og kan kjennes belastende.

Det sier Tove Gundersen, som er generalsekretær for Rådet for psykisk helse til KK.

Familie og vennskap pleies ofte i julen, men det er ikke alle som har et nettverk. En rekke mennesker har dårlig råd og store økonomiske bekymringer, andre har ingen å feire jul med. Dette er realiteten også i et rikt Norge.

- Ensomheten blir tydeligere og vi blir minnet om ulike sider ved livet, for eksempel hvem vi savner som av ulike grunner ikke lenger er i livene våre. Savn og sorg forsterkes, forklarer Gundersen.

Det er normalt med ettertanke og savn i en tid der det for mange er mer ro til å tenke.

- En del gruer seg veldig til jul fordi de ikke har noen gode erfaringer fra tidligere. Mange rapporterer om alt for mye alkohol og festing. Vi må minnes om at rus forsterker alle følelser, også håpløshet, sier hun.

SØK HJELP: Totalt rammes omtrent 150 000 i Norge hvert år av depresjon, ifølge Rådet for psykisk helse. Dersom du har eller tror du har en depresjon, er det mange ulike instanser du kan kontakte. FOTO: NTB
SØK HJELP: Totalt rammes omtrent 150 000 i Norge hvert år av depresjon, ifølge Rådet for psykisk helse. Dersom du har eller tror du har en depresjon, er det mange ulike instanser du kan kontakte. FOTO: NTB Vis mer

Rammer veldig mange

Sorg og nedstemthet rammes alle av i løpet av livet. Depresjon er noe annet, det kjennetegnes ved sterk og vedvarende nedstemthet og energitap som går utover fungeringen i hverdagen.

- Det er når nedstemtheten endrer livskvaliteten vår og funksjonsnivået blir dårligere over tid at vi bør snakke med noen, sier Gundersen.

Totalt rammes omtrent 150 000 i Norge hvert år av depresjon, ifølge Rådet for psykisk helse. Dersom du har eller tror du har en depresjon, er det mange ulike instanser du kan kontakte. Se liste nederst i artikkelen.

Vi påvirkes av julestress

Det er mange grunner til at jul og høytider kan påvirke og forsterke nedstemthet og depresjon.

- Vi går mot veldig mørke tider. Det er jo i julen at solen snur, så det er den mørkeste tiden i hele året. Mange opplever høst- og vinterdepresjon, som også kan forverres av alt stresset rundt juletiden.

Det sier Thomas Winther, som er familieterapeut og sexolog ved Curasenteret, til KK.

Før jul er det mye som skal gjøres; gaver skal handles inn, huset skal vaskes og det er mye stress og press. Det er også en del som gruer seg til familien skal samles i høytiden.

- Det kan være noe i familien som er vanskelig når alle samles, noen som alltid krangler, drikker eller som ikke går overens. For veldig mange handler julen om stress og press, det ligger forventninger om hvordan det skal bli og det er lett å bli skuffet, forklarer Winther.

VONDE ERFARINGER: - En del gruer seg veldig til jul fordi de ikke har noen gode erfaringer fra tidligere. Mange rapporterer om alt for mye alkohol og festing. Vi må minnes om at rus forsterker alle følelser, også håpløshet, sier Gundersen. FOTO: NTB
VONDE ERFARINGER: - En del gruer seg veldig til jul fordi de ikke har noen gode erfaringer fra tidligere. Mange rapporterer om alt for mye alkohol og festing. Vi må minnes om at rus forsterker alle følelser, også håpløshet, sier Gundersen. FOTO: NTB Vis mer

2 gode råd mot nedstemthet i julen

For å unngå nedstemthet i tiden frem mot jul, kan det lurt å følge disse rådene:

1. Ha en plan

- Det er klokt å lage en plan for de dagene du erfaringsmessig vet blir utfordrende. Det å ta et aktivt grep hjelper ofte i seg selv, og gjør tiden mer forutsigbar og trygg, sier Gundersen.

Det kan også være nyttig å ha en plan for søvn og tankekverning. Dersom du sover dårlig og mister energi, vil tendensen til grubling øke. Det kan igjen forsterke symptomer på depresjon.

- Å lære deg å bli oppmerksom på negative tanker vil kunne føre til at du unngår at den ene negative tanken river med seg den neste, sier Gundersen.

2. Behold deler av hverdagsrutinene også i høytider

- Det vi vet hjelper er å komme seg opp, kle seg, dusje og gå ut en tur i frisk luft. Menneskelig kontakt er viktig, opplev at andre ikke gir deg opp, selv om du kanskje har gitt deg opp selv, råder Gundersen.

Hun understreker at mange blir friske etter å ha hatt depresjoner og psykiske lidelser, og derfor er det veldig viktig ikke å gi opp. Det er alltid et håp og muligheter for endring. Dessuten kan man leve svært gode liv selv om man er blant de som opplever gjentatte depresjoner.

Bland deg inn i andres liv

For deg som kjenner til noen som strever er medmenneskelighet og det å bry seg det aller viktigste du kan gjøre.

- Det er viktig at folk blander seg inn i hverandres liv. Jeg mener omgivelsene bør være mye mer direkte når de ser at mennesker forandrer seg og ikke har det bra, sier Gundersen.

Det er ikke nok å si at man er der, eller at den som strever kan ta kontakt hvis det er noe. Man må være aktivt oppsøkende.

- Dessuten trenger vi ikke nødvendigvis snakke så mye sammen, så lenge vi møtes. Det å lytte og være til stede er for mange en god lindrende hjelp, sier hun.

MØRK TID: - Vi går mot veldig mørke tider. Det er jo i julen at solen snur, så det er den mørkeste tiden i hele året, sier eksperten. FOTO: NTB
MØRK TID: - Vi går mot veldig mørke tider. Det er jo i julen at solen snur, så det er den mørkeste tiden i hele året, sier eksperten. FOTO: NTB Vis mer

Viktig å søke hjelp

Forandrer du deg over tid og får problemer som ikke blir bedre, er det viktig at du agerer slik du ville ha gjort hvis det var snakk om fysiske plager.

- Dersom du ikke blir frisk av en forkjølelse etter noen uker, går du til legen. Slik bør det være med psykiske plager og lidelser også, sier Gundersen.

En del unngår å be om hjelp fordi de ikke tror de har alvorlige nok problemer, men da kan problemene bli mye større. Er du i tvil, be om hjelp og spør om råd.

- Primært er det fastlegen du bør oppsøke som igjen kan henvise til spesialisthelsetjenesten. Det finnes en rekke hjelpetelefoner, chattetjenester og kurs du kan melde seg på. Mange kommuner arrangerer kurs i depresjonsmestring, uten at du trenger henvisning fra lege. De aller fleste poliklinikker har tilbud om det samme, forklarer hun.

Jo tidligere du får hjelp, jo større er sannsynligheten for å få det mye bedre. Hvilken hjelp folk trenger er avhengig av hvor alvorlig depresjonen er, samt hvilke årsaker som ligger bak.

– Generelt anbefaler vi å snakke med noen, være åpen og fortelle om hvordan du har det. Del det du tenker på med en venn eller andre. Ved mildere depresjoner kan dette, gjerne kombinert med fysisk aktivitet, være nok til å komme over depresjonen. Fysisk aktivitet fungerer også svært godt forebyggende mot depresjoner, sier hun.

Hvis depresjonen vedvarer og er alvorlig, kan du ta kontakt med:

  • Mental Helses hjelpetelefon, gratis døgnåpne telefontjeneste for alle som trenger noen å snakke med. Du kan være anonym og de har taushetsplikt. Ring 116 123.
  • Fastlegen.
  • Privatpraktiserende psykolog.
  • Er faren akutt, ring 113.
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer