Søvn:

Mange tar dette for å få bedre søvn

Det er ikke sovemedisin, men et tilskudd. Hva tenker ekspertene?

SØVN: Mange med søvnproblemer ser etter løsninger - kan et kosttilskudd være til hjelp? FOTO: NTB
SØVN: Mange med søvnproblemer ser etter løsninger - kan et kosttilskudd være til hjelp? FOTO: NTB Vis mer
Publisert

Vi får aldri nok av gode søvntips - og det er vi nok ikke alene om! Det florerer av gode (og mindre gode) råd for søvn i sosiale medier, og i det siste har vi bitt oss merke i én trend:

Magnesiumtilskudd.

Spesielt på TikTok er kosttilskuddet blitt svært populært, og flere brukere anbefaler det både for bedre tarmhelse, søvn og generell velvære - hashtaggen #Magnesium har hele 292 millioner visninger i appen.

Men, som KK har skrevet om før: Vi skal absolutt ta helsetips vi ser i sosiale medier med en klype salt, spesielt når de ikke kommer direkte fra kvalifisert helsepersonell.

Flere eksperter har også uttalt til KK at det generelt ikke er nødvendig å ta kosttilskudd dersom vi allerede har et allsidig og variert kosthold.

Men siden det er så mange som påstår at de sover bedre etter å ha tatt magnesiumtilskudd, ble vi nysgjerrige: Kan det ha noe for seg? Vi har spurt en søvnforsker og en ernæringsfysiolog.

Magnesium og søvn

Først og fremst: Hva er egentlig sammenhengen mellom magnesium og søvn?

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.