ALKOHOL OG STRESS: Ny forskning antyder at å ty til alkohol når man er stresset kun gjør situasjonen verre. Foto: Shutterstock / VGstockstudio
ALKOHOL OG STRESS: Ny forskning antyder at å ty til alkohol når man er stresset kun gjør situasjonen verre. Foto: Shutterstock / VGstockstudioVis mer

Alkohol

Mange tyr til flaska under stress

Ny forskning antyder at alkohol under stress kun gjør vondt verre!

Det er ikke et nytt fenomen at mange kaster seg rundt flasken når stresset sniker seg på. For alle som har tatt seg et par glass vet at det uten tvil gjør en avslappet - i tillegg er det en fin måte å rømme vekk fra hverdagen. I det minste der og da.

Men er slik at alkohol faktisk stresser oss ned? Eller er det kun noe vi innbiller? Og hva er det ved alkoholen som eventuelt virker avslappende?

Vi har tatt en prat med ekspertene om hvorfor mange kaster seg over flaska i stressende situasjoner, og om det i det hele tatt er hvert det!

LES OGSÅ: - Jeg har aldri smakt alkohol før

- Stress endrer virkningen av alkoholen

For å kunne forstå hvorfor mange tyr til alkohol under stress, er det viktig å forstå alkoholens virkning på hjernen forteller Gudrun Høyseth, som er overlege på divisjon for rettsmedisinske fag ved Folkehelseinstituttet, til KK.no.

- Alkohol er et middel som fører til at kroppen slapper av, og det er ikke noe vi bare innbiller oss, sier Høyseth og utdyper:

- Fra naturens side har vi et svært godt forsvar for å bli stresset. Dette var viktig for at mennesket skulle overleve, og gjør at man blir redd og stresset ved faresituasjoner. Mange mener at kroppens eget system for å slappe av er mindre utviklet, dette var fra naturens side mindre viktig for å sørge for overlevelse. Det er derfor mange som har behov for fremmedstoffer for å slappe, og mange legemidler har en slik effekt.

Det har også alkohol, forteller Høyseth, da det blant annet virker på det dempende systemet GABA - som sender signaler videre i kroppen slik at du blir avslappet og trett.

ALKOHOL UNDER STRESS: Psykolog Ragnhild Bø forteller at ifølge en ny undersøkelse kan det se ut som at alkohol under stress ikke har samme effekt som den har uten om stress. Foto: UIO
ALKOHOL UNDER STRESS: Psykolog Ragnhild Bø forteller at ifølge en ny undersøkelse kan det se ut som at alkohol under stress ikke har samme effekt som den har uten om stress. Foto: UIO Vis mer

Høyseth for støtte fra Ragnhild Bø, som er psykolog og doktorgradsstipendiat ved Universitetet i Oslo, som også forklarer hvorfor folk tyr til alkohol under stress gjennom blant annet GABA.

- Alkoholkonsum er bestemt av mange forhold selvsagt, men hvis man ser på den biologiske delen vil den farmakologiske virkningen alkoholen har gjennom at den frigir GABA som virker bedøvende på hjernen, senke aktiveringsnivået slik at vi føler oss mer avslappet. I tillegg utløser alkoholen dopamin som for oss til å føle velbehag. Umiddelbart kan dette høres tiltalende ut, sier Bø og fortsetter:

- Og nå viser altså en ny studie utført ved Universitetet i Pennsylvania at stress endrer virkingen av alkoholen slik at GABA, som normalt virker dempende på alle prosesser i hjernen, i tilfelle av stress faktisk virker motsatt i hjernens forsterkningskrets slik at det frigjøres mer dopamin enn det ville gjort uten stress som foranledning.

LES OGSÅ: «Ingrid» (48) fikk alkoholproblemer som 20-åring: - Jeg kunne drikke en kartong vin om dagen

Med andre ord vil alkoholen føles bedre under stress enn det den ville gjort uten stress, forteller Bø og fortsetter:

- Siden effekten av GABA er reversert i de områdene som utløser velbehag, vil man få mer av de positive effektene av alkoholen, altså den som belønner oss. Det vil kunne føre til at man drikker mer enn man ville gjort ellers, og faren er større for å ende i en ond sirkel med øket alkoholkonsum.

Bø understreker i midlertid at denne mekanismeforskningen med hensyn til virkning av stress på alkoholbruk er en studie som er gjort på dyr og dermed ikke nødvendigvis direkte overførbar til mennesker enda.

- Stress og alkoholkonsum er kun en kortsiktig løsning

Bø forteller også at vi psykologisk sett har assosiative nettverk i hjernen som forbinder ulike erfaringer - være seg emosjonelle, tanke- eller atferdsmessige - og når vi blir stresset vil en slik node i et slikt nettverk aktiveres og påvirke hvordan vi oppfatter alkoholen.

- Hvis du tidligere har hatt erfaringer med at alkohol virker dempende, og dermed har potensial til å fri deg fra noe av det stresset du står i, virker det å drikke som en god måte å mestre stress på, forklarer Bø og legger til:

- Men alkoholen løser jo ingenting siden situasjonen du står ikke er endret når rusen slipper tak. I tillegg viser den nye studien også at alkoholen ikke nødvendigvis er like potent til å gi velbehag som den ville vært uten stress.

Ifølge Bø er med andre ord kun en kortsiktig løsning, som muligens kan fungere der og da.

- Det er mange studier som viser at stress og alkoholkonsum er en heller kortsiktig løsning, for selv om det umiddelbart kan han den tilsiktede virkningen, vil det på lang sikt tvert i mot være med å øke stressnivået, sier Bø og forklarer:

- Igjen, med hensyn til GABA sin dempende effekt, vil hjernen forsøke å tilpasse seg den endrede kjemiske balansen som alkoholen forårsaker ved å nedregulere egen produksjon. Når alkoholen da er ute av kroppen, er det tvert i mot for lite GABA, noe som forårsaker en aktivitetsøkning. Dette gjenkjenner vi som fylleangst, eller stress om du vil.

Derfor er det mye sant i det gamle ordtaket: at man skal gå til flasken med sine gleder og ikke sine sorger, forteller Bø og legger til:

- På den andre siden gjør alkoholens virkning oss mindre kritiske, slik at vi klarer å gi slipp på det som forårsaker stresset – at ting ikke fremstår som like viktig lenger. Men som nevnt kommer det gjerne tilbake med renter når rusen slipper taket.

LES OGSÅ: Derfor får du fylleangst

Gjør heller dette når du er stresset

Så hva kan man heller gjøre når man er stresset enn å kaste seg over den nærmeste vinflasken?

Når man er stresset søker man ofte sosial støtte og man ønsker å være sammen med andre mennesker forteller Bø, men i dag innebærer det å være med sine nærmeste veldig ofte alkohol.

- Det at vin er en så innøvd del av vår måte å belønne oss selv på og være sammen på, gjør at alkoholen gjerne også blir en følgesvenn i stressede situasjoner.

- Vi lever i en kultur hvor kaffekoppen gjerne er byttet ut med vin, slik at alkohol er en del av måten vi er sammen på. Det at vin er en så innøvd del av vår måte å belønne oss selv på og være sammen på, gjør at alkoholen gjerne også blir en følgesvenn i stressede situasjoner.

Heldigvis forteller hun at det finnes en rekke andre måter å dempe stresset på, som ikke innebærer alkohol.

- Stress er kroppens signal om at vi står overfor en situasjon som vi ikke mestrer med de ressursene vi har tilgjengelig. Med andre ord kan man endre situasjonen, endre betydningen av situasjonen eller øke ressursene. Dette kan man gjøre på ulike måter, men gjør aktiviteter som føles bra for deg, men som du vet ikke er skadelig for deg på lang sikt slik alkoholen potensielt kan være, sier Bø og legger til:

- Hva som er stressdempende vil variere fra person til person. Mens noen vil trives i sofakroken med en kopp te og strikketøy, vil andre foretrekke aktiviteter som utløser positive stressreaksjoner som man kan få for eksempel ved å mestre fysisk krevende oppgaver. Å mestre vil på sin side utløse dopamin og gi velbehagsfølelse. Andre igjen vil ha glede av avspenningsøvelser.

LES OGSÅ: Så skadelig er stress i lengden

Bø's 3 beste «stress ned-tips»:

 - Gjør noe med situasjonen som utløser stress ved å prioritere og velge bort oppgaver, gi slipp på det som ikke er viktig for deg, løs problemer i stedet for å unngå dem.

- Forsøke å sette situasjonen i perspektiv. Spør deg selv hva du ville gjort for en venn som stod i samme situasjon, i stedet for å hakke på deg selv for det du ikke har fått til. Endrer du tankene omkring en situasjon, vil følelsen omkring situasjonen endres, og endres disse endrer man også de kroppslige reaksjonene vi gjenkjenner som stress.

- Er man fysisk aktiv og spiser sunt vil man ha mer overskudd og ressurser i møte med stressende livshendelser. Har man i tillegg et sosialt nettverk vil det virke som en «buffer», siden man ikke lenger står alene i det som er vanskelig, men også har andres ressurser å spille på.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: