Kalorifornektelse

- Mange underestimerer kaloriinntaket sitt med opptil 80 prosent

Går du ikke ned i vekt? Dette kan være forklaringen.

<strong>KALORIFORNEKTELSE:</strong> Har du «glemt» den muffinsen du spiste etter lunsj? Det er vanligere enn du tror. Foto: Shutterstock / Artmim
KALORIFORNEKTELSE: Har du «glemt» den muffinsen du spiste etter lunsj? Det er vanligere enn du tror. Foto: Shutterstock / Artmim Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Du legger kanskje ut bildet av den sunne salaten på Instagram, men den pølsa du kjøpte på kiosken da du stresset hjem fra jobb, den velger du å glemme at du i det hele tatt har spist. Tro meg, du er ikke alene om det. En fersk britisk studie viser nemlig at svært mange av oss er i «kalorifornektelse».

Forskere ved Behavioural Insights Team ønsket å undersøke hvordan det kan ha seg at stadig flere blir overvektige, til tross for at kaloriinntaket sies å ha gått ned. Og de oppdaget at mange av oss «glemmer» eller skjuler mye av det vi spiser i løpet av dagen.

– Ja, dette er bevist i flere studier, at folk underrapporterer når de svarer på spørsmål som går på eget kosthold – noe som gjør det veldig vanskelig å forske på og måle folks kosthold, sier kursleder og fagansvarlig for kosthold og ernæring i Grete Roede AS, Karoline Steenbuch Lied til KK.no. 

LES OGSÅ: Tre tegn på at du er for overvektig

GLEMTE KALORIER? Mange av oss «glemmer» eller skjuler mye av det vi spiser i løpet av dagen, men det kan også handle om at vi rett og slett ikke er klar over hvor mange kalorier maten inneholder.. Foto: Shutterstock / Lilyana Vynogradova
GLEMTE KALORIER? Mange av oss «glemmer» eller skjuler mye av det vi spiser i løpet av dagen, men det kan også handle om at vi rett og slett ikke er klar over hvor mange kalorier maten inneholder.. Foto: Shutterstock / Lilyana Vynogradova Vis mer

Mens den britiske studien viste at kaloriinntaket til studiedeltakerne ble underestimert med opptil 50 prosent, forteller Lied at en amerikansk studie faktisk viste en underestimering av kaloriinntaket med opptil 80 prosent.

– Graden av underrapportering øker ifølge studier også med personens BMI. På våre kurs oppfordrer vi alle våre deltakere til å være veldig nøye med registreringen. Vil man ned i vekt har det svært liten hensikt å «lyve» for seg selv, forteller hun

LES OGSÅ: Så mye kan du spise på én dag

Spiser mye mer enn vi tror

Tall fra Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag (HUNT) viser at om lag 75 prosent av menn, og 61 prosent av kvinner veier mer enn normalvekt. Dette tyder på at det har vært en jevn økning av overvekt og fedme fra 80-tallet og frem til 2008.

– En tommelfingerregel er at vi trenger cirka 30-35 kalorier per kilo kroppsvekt, per døgn. Det at vi har såpass mange overvektige i samfunnet tyder på at mange får i seg mer enn dette, forklarer Lied. 

En kvinne på rundt 70 kilo bør med andre ord få i seg mellom 2100 til 2450 kalorier per dag, men den britiske studien viser at mange får i seg nærmere 3000 kalorier i løpet av en dag. Dette vil naturlig nok få konsekvenser for vekta.

– Et for høyt kaloriinntak i kombinasjon med liten eller ikke noe fysisk aktivitet vil gjøre at man går opp i vekt, legger hun til.

LES OGSÅ: 5 ting du ikke visste om fettprosent

<strong>REGISTRER INNTAKET:</strong> Både Hjelmesæth og Lied mener du gjør lurt i å notere ned inntaket ditt, for eksempel ved hjelp av en app som også kan regne ut kaloriene. Foto: Shutterstock / Dragon Images
REGISTRER INNTAKET: Både Hjelmesæth og Lied mener du gjør lurt i å notere ned inntaket ditt, for eksempel ved hjelp av en app som også kan regne ut kaloriene. Foto: Shutterstock / Dragon Images Vis mer

Skriv ned hva du spiser for å få kontroll

Professor i medisin ved Universitetet i Oslo og seksjonsleder ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst, Sykehuset i Vestfold, Jøran Hjelmesæth, forteller at å underestimere kaloriinntaket er et kjent fenomen innenfor fedmeforskning. 

– Det er ikke alltid så lett å huske alt man har spist, og vi har gjerne gode fortrengningsmekanismer. Selv om det nok kan skje i alle vektgrupper så ser man det spesielt ved overvekt, sier han til KK.no.

Hvis man ønsker å gå ned i vekt så er det viktig å vite hva du spiser. Hvis du ikke vet hva du spiser så vet du heller ikke hva du kan kutte ned på. 

– Å skrive ned det du spiser i løpet av dagen er derfor en god ide, men i dag finnes det også flere gode apper å bruke. Da kan du enkelt registrere inntaket ditt, mens appen regner ut kaloriene for deg, forklarer han.

For én ting er hva du spiser, men så spørs det også hvor kaloritette matvarene du spiser egentlig er. Brus, bakevarer og sjokolade er typiske kaloririke syndere som det er fort gjort å få i seg for mye av.  

<strong>EKSPERTEN:</strong> Karoline Steenbuch Lied er kursleder og fagansvarlig for kosthold og ernæring i Grete Roede AS. Foto:  Svein Brimi
EKSPERTEN: Karoline Steenbuch Lied er kursleder og fagansvarlig for kosthold og ernæring i Grete Roede AS. Foto: Svein Brimi Vis mer

– Husk at også det du drikker kan inneholde mye kalorier. Mange er for eksempel ikke klar over at også appelsinjuice inneholder rundt 430 kilokalorier per liter, som er omtrent det samme som søt brus og cola, sier Hjelmesæth. 

LES OGSÅ: En av disse inneholder nesten 3000 kalorier

Mister oversikten av småspising

De fleste av oss har på ett eller annet tidspunkt unnlatt å fortelle om en «guilty pleasure» vi koste oss med når ingen så på, men denne underrapporteringen handler ikke alltid om at vi bevisst skjuler det vi har spist.

Det kan handle like mye om ubevisst spising. 

– En av de tingene vi jobber med er nettopp det å bli mer bevisst på at man spiser og hva man spiser. Men det er også de som «skjuler» at de for eksempel har spist en sjokolade, noe som nok har mye med samvittigheten å gjøre, forteller Lied. 

– En annen grunn til at vi «glemmer» å registrere er at vi spiser litt her og spiser litt der – i mye større grad enn man gjorde før. Det gjør det vanskelig å huske alt man har spist, for ikke å snakke om hvor mye, legger hun til.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer