Styrketrening

Mat som gir deg fine muskler

Se hva du bør spise for maks utbytte av styrketreningen.

STYRK DEG: Flott kropp er bare én av bivirkningene ved styrketrening. Foto: Colourbox
STYRK DEG: Flott kropp er bare én av bivirkningene ved styrketrening. Foto: Colourbox Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Størrelse 36 eller 44? Det spiller ingen rolle! Det er ikke antall kilo som betyr noe, det er konsistensen på kiloene!

Fin og fast er det beste, uansett om du er en nydelig spurv på 55 kilo, eller en vakker amazone på 85 kilo. Derfor er det bare å hive baderomsvekta ut, og gi seg i kast med styrketrening.

MUSKELØKNING: Muskulatur vokser ved at muskelfibrene øker i størrelse. Du bygger altså ikke flere muskelfibrer. Mukelfibrene vokser i hovedsak ved at mengden protein i muskelen øker. Foto: Getty Images
MUSKELØKNING: Muskulatur vokser ved at muskelfibrene øker i størrelse. Du bygger altså ikke flere muskelfibrer. Mukelfibrene vokser i hovedsak ved at mengden protein i muskelen øker. Foto: Getty Images Vis mer
GLAD LAKS: Den fete fisken går aldri av moten! Foto: Getty Images/iStockphoto
GLAD LAKS: Den fete fisken går aldri av moten! Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer
SMART START: Egg metter godt til frokost. Foto: Colourbox
SMART START: Egg metter godt til frokost. Foto: Colourbox Vis mer
GO NUTS: Sunn og muskelbyggende snacks. Foto: All Over Press
GO NUTS: Sunn og muskelbyggende snacks. Foto: All Over Press Vis mer
HJERTEGOD: Olivenolje har en betennelsesdempene effekt, og «smører» kroppen på en sunn måte. Foto: Getty Images/iStockphoto
HJERTEGOD: Olivenolje har en betennelsesdempene effekt, og «smører» kroppen på en sunn måte. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Viktig å spise riktig

Mer muskler gir fastere fisk, øker forbrenningen så du kan unne deg mer god mat, styrker skjelettet, gir deg god holdning og forebygger ryggvondt og andre plager som stillesittende arbeid kan påføre oss.








Å trene styrke en til to ganger i uka er topp. Er du ikke medlem av noe treningssenter, kan du fint gjøre øvelser hjemme i stua. Du finner Ina Garthes treningsprogram her.

For å få maks utbytte av styrketreningen er det viktig å spise riktig. Kroppen trenger brennstoff for å gjennomføre selve styrkeøkten, og for å restituere seg, det vil si å bygge opp muskelfibrer og skjelett etterpå. Stikkordene er protein, kalsium og omega 3. Her en liste over matvarene du bør sette på menyen hvis målet er en flott, sterk kropp:

Laks

En super kilde til både proteiner og omega 3. Det siste er nettopp grunnen til at du bør gå for laks framfor kylling, selv om det er en fin proteinkilde. Forøvrig er annen type fet fisk som ørret og makrell like gode alternativer som laks. Du bør få i deg minst to fiskemåltider i uka. Og ja, fisk er bedre enn omega3-kapsler.

Yoghurt

Styrketrening styrker ikke bare musklene, men også skjelettet. For å få maks utbytte, er det viktig få i seg nok kalsium. Da er yoghurt en fin kilde. Spesielt gresk yoghurt er bra, siden den også har et høyt innhold av proteiner, og det er viktig for bygging av muskelfibrer. Det skal sies at både kesam og cottage cheese er gode kilder til protein og kalsium.

Egg

Egg er også en finfin protenkilde, og har dessuten en del vitamin D, et stoff som er essensielt om kroppen skal klare å ta opp kalsium fra maten effektivt. Egg er heller ikke lenger en kolesteerolbombe, for dagens egg har mindre kolesterol enn tidligere.

Tofu

Er du vegetarianer eller veganer? I så fall er ikke fisk og/eller yoghurt og egg aktuelt. Da skal du spise soyaproduktet tofu, for da får du i deg både proteiner og kalsium.

Nøtter

Nøtter er også en fin kilde til proteiner, og inneholder i tillegg en del fiber og også vitaminer og mineralstoffer som er essensielle for kroppen. Supert å snacke på som mellommåltid. Spis dem «bart», altså ikke ristede eller saltede. Mandler er spesielt egnede, da de er fulle av vitamin E og antioksidanter som hjelper deg å restituere raskere. Sjekk forøvrig hvilke som er de sunneste nøttene her.

Olivenolje

Hvis vi virkelig tar i på treningsøkten, vil vi fort oppleve å bli støle i musklene etterpå. Denne stølheten er ikke melkesyre som blir igjen i musklene, men ørsmå rifter i muskelfibrene. Derfor kan du ikke tøye bort stølheten. Kroppen vil ganske raskt reparere riftene, men for å gi den litt hjelp kan du gjerne spise olivenolje. Den har nemlig betennelsesdempene effekt, og «smører» kroppen på en sunn måte. Dessuten er olivenolje bra for hjertet!






Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer