INGEN SEXLYST: Kanskje det er på tide å endre matvanene og få i seg de riktige vitaminene? Det skader i hvert fall ikke å prøve... Foto: Image Source
INGEN SEXLYST: Kanskje det er på tide å endre matvanene og få i seg de riktige vitaminene? Det skader i hvert fall ikke å prøve... Foto: Image Source
Sexlyst

Mat som øker sexlysten

Glem piller, spis mat!

For enkelte er sexlyst noe som kommer av seg selv. Egentlig har de lyst, men likevel orker de bare ikke.

Her er sexmaten

Maten kan faktisk påvirke mer enn du tror. Dersom du har et balansert kosthold, kan du både få økt sexlysten, i tillegg til at det er bra for helsen.

Ifølge Alltombarn.se skal disse vitaminene hjelpe. Tenk på disse matvarene neste gang du skal ut for å handle.

Les også: Få lyst på lyst

A-vitamin

A-vitamin finnes i fet fisk, lever, rød paprika, gulrøtter, grønnsakssuppe, honningmelon, egg og melkeprodukter.
Hvorfor? Viktig for produksjon av kjønnshormoner.

Les også: Derfor vil hun ikke ha sex

B6-vitamin

Du får i deg B6 ved å spise egg, poteter, banan, kikerter, kylling,fisk, innmat, kjøtt, bananer og nøtter.
Hvorfor? B6 skaper dopamin, et stoff som utskilles i hjernen og som er knyttet til følelsen av behag og tilfredshet, ifølge forskning.no. Det bidrar også til å skape histamin, som er et stoff som utløser orgasme. B6 kan også redusere homocystein, som er en risikofaktor for hjerte og karsykdommer ifølge Lommelegen.no.

TA TESTEN: Hvor bra er sexlivet deres?

C-vitamin

Frukt som kiwi, appelsin, jordbær og sitron inneholder C-vitamin. Andre gode c-vitaminkilder er også poteter, bær og grønnsaker.
Hvorfor? Er med på å produsere noradrenalin, et hormon som øker sexlysten og forsterker den seksuelle nytelsen.

Folat


Mat som inneholder folat er spinat, salat, brokkoli, avokado, rød paprika og fullkornsbrød.
Hvorfor? Denne maten øker energien din.

Les også: Kan du bli tent av lys?

Jern

Brokkoli, linser, kjøtt, og leverpostei er rik på jern.
Hvorfor? Jern forhindrer tretthet og får deg til å holde energien oppe.

Sink:

Kjøtt, innmat, melkeprodukter, korn, nøtter, havregryn, poteter, frukt og grønnsaker er gode sinkkilder.
Hvorfor? Øker testosteronproduksjonen, som er hormonet som får deg i stemning.
Dagsbehovet for sink er 7-12 mg, ifølge Lommelegen.no.

Les også: Kan kvinner ta Viagra?

Blir ikke kåt

- Jeg ønsker meg så veldig sexlyst. Bli kåt. Få orgasme. Har prøvd noe med gestaltterapi, sexolog og leketøy, men hjelpemidler er ikke noe for meg, spør en 31 år gammel kvinne Lommelegen.no.

Hun skriver at hun er redd for at ekteskapet hennes skal ryke på grunn av dette, og lurer på om det finnes en type Viagra for kvinner.

Les også: Dette tenner oss

Dette svarer legen

Haakon Aars, lege og sexolog på Lommelegen.no, skjønner godt at kvinnen er fortvilet.

- Dessverre finnes det ikke noe Viagra for kvinner. Det er et middel som gir øket ereksjon hos menn, men har ingen ting med lyst å gjøre. Mange tror at viagra hjelper for det, men det er feil, skriver Aars.

Han forteller at det finnes to hormoner som påvirker menn og kvinners sexlyst; Prolaktin og Testosteron.

- Prolaktin er et hormon som normalt skilles ut fra en kjertel i hjernen, men som hvis det skilles ut for stor mengde, så vil det dempe den seksuelle lyst. Det kan undersøkes med blodprøver hos din fastlege, råder legen. undefined
Til forsiden