MAGEFETT: For mye magefett kan være svært helseskadelig, men det er ikke bare hvor mye du spiser - men også HVA du spiser som har noe å si! Foto: Shutterstock / Piotr Marcinski
MAGEFETT: For mye magefett kan være svært helseskadelig, men det er ikke bare hvor mye du spiser - men også HVA du spiser som har noe å si! Foto: Shutterstock / Piotr Marcinski Vis mer

Magefett

Mat som tar knekken på magefettet

Det handler ikke bare om hvor mye du spiser, men også hva du spiser.

Bilringer, lovehandles eller muffinmage – det er en grunn til at det evinnelige magefettet har så mange navn. Det er nemlig her fettet lagrer seg raskest, og mange kvinner er derfor på evig jakt etter den flate magen. Men fortvil ikke, det er også fettet på magen som forsvinner først dersom du først tar tak i kostholdet og aktivitetsnivået.

LES OGSÅ: 5 grunner til at du ikke blir kvitt magefettet

Kutt ut sukker

– Magefettet reduseres når man går ned i vekt. Den beste måten å unngå økning i magefett er å være mest mulig fysisk aktiv og redusere inntaket av sukkerholdig drikke og andre søtsaker til det minimale, har klinisk ernæringsfysiolog ved Universitetssykehuset i Oslo, Mette Svendsen, uttalt til KK.no. 

Når du spiser mye raffinert sukker vil leveren bli oversvømmet med fruktose, som blir tvunget til å gjøre det om til fett. Tallrike studier har vist at mye sukker i kostholdet kan føre til økt akkumulering av fett i mageregionen. Å redusere magefettet trenger likevel ikke bare å handle hva du ikke bør spise, men også om hva du faktisk bør spise.

Spis mye grønt

Å kutte ut verstingene som sukker, brus og søtsaker kommer kanskje ikke som en overraskelse, men du behøver likevel ikke å slenge deg på en slankekur. Det handler bare om å velge sunne og gode matvarer.

– I en litteraturgjennomgang i forbindelse med utarbeidelsen av de Nordiske Næringsstoffanbefalingene fant man at vektøkning var forbundet med høyt inntak av kjøtt og raffinerte kornvarer med hvitt mel, sier hun og legger til:

– Mens man så at en mindre vektøkning var forbundet med et kosthold som bestod av mye fiber fra fullkorn, frukt, grønnsaker og nøtter.

Særlig grønnsaker er noe vi alle kan dra nytte av å spise mer av. Og innlemmer du mer av dette i kostholdet ditt kan det også hjelpe deg med å kvitte deg med fettet på magen.

GRØNNSAKER: Sørg for å spise masse frukt og grønnsaker, og du vil se at det blir langt lettere å kvitte seg med magefettet. Foto: Scanpix/NTB
GRØNNSAKER: Sørg for å spise masse frukt og grønnsaker, og du vil se at det blir langt lettere å kvitte seg med magefettet. Foto: Scanpix/NTB Vis mer

Mange grønnsaker fyller godt opp i magen samtidig som de er svært kalorifattige, og derfor gjør det lettere å spise mindre av andre kaloririke matvarer.

I tillegg er dette svært gode kilder til kostfiber, som er med på å opprettholde en regelmessig fordøyelse.

LES OGSÅ: Spis deg til et sunt hjerte

Velg fullkornprodukter

En amerikansk studie fra 2008 viste også hvordan fullkornprodukter kan bekjempe magefett.

Forskerne delte 50 overvektige voksne i to grupper, der begge gruppene ble bedt om å kutte kalorier i 12 uker. Men én gruppe fikk beskjed om å spise bare fullkornsvarer, mens den andre gruppen spiste matvarer av raffinert korn, som hvitt brød og ris.

Resultatet var at begge gruppene opplevde en nedgang i kroppsfett, men fullkorngruppen mistet betydelig mer kroppsfett fra mageregionen enn de som spiste finere korn.

FULLKORN: Velg grovt brød og andre fullkornsprodukter, da får du i deg masse godt fiber. Foto: Plainpicture
FULLKORN: Velg grovt brød og andre fullkornsprodukter, da får du i deg masse godt fiber. Foto: Plainpicture Vis mer

Dette kan altså tyde på at de som har et kosthold med fullkorn opplever en større prosentvis reduksjon av magefett enn de som spiser produkter med hvetemel. Og dette vil igjen også minske risikoen for hjerte-, og karsykdommer.

Også her handler det om at fullkornprodukter tilfører masse godt fiber til kroppen din.

Du gjør altså lurt i å kutte ned på de raske karbohydratene i form av hvitt brød, boller og pasta, og bytte det ute med grovere fullkornsprodukter.

Oppsummert:

For å redusere magefettet, lønner det seg altså å:

1. kutte ned på sukkerinntaket - spesielt raffinert sukker
2. spise MER grønnsaker
3. spise mer fullkornsprodukter og kutte ut raske karbohydrater (hvitt brød, boller, pasta)

Denne saken er tidligere publisert på KK.no, men hentet frem igjen til glede for nye lesere!

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: