IKKE DEKK TIL MAGEN: Ved å unngå matvarene som får magen til å ese, trenger du ikke bekymre deg for at magen buler.  Foto: Thinkstock.com
IKKE DEKK TIL MAGEN: Ved å unngå matvarene som får magen til å ese, trenger du ikke bekymre deg for at magen buler. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Mage

Maten du bør droppe før strandturen

Ellers risikerer du å få en bulende mage på solsengen. Spis dette istedet!

De fleste kvinner drømmer om en flat mage mot sommeren, men det er ikke nødvendigvis for lite trening som er årsaken til at magen buler.

Oppblåst mage er et problem mange av oss sliter med, og for å unngå å en bulende kul på magen før du skal på stranden, er det visse matvarer du bør holde deg unna.

LES OGSÅ: Ikke spoler sommerkroppen

Finnes gode alternativer

Det finnes dessverre ikke noe mirakelmat som får deg til å se og føle deg slankere. Det finnes imidlertid flere matvarer som vil ha nøyaktig motsatt effekt.

De verste synderne inneholder som oftest mye kalorier og bidrar til at du blir svært oppblåst eller at kroppen samler opp vann.

Forfatterne av boken «Eat This, Not That» har plukket ut fem matvarer som har klart verst effekt på kroppen din før du skal inn i badedrakten - enten det er etter frokost, eller middag. I tillegg gir de tips om hva du bør velge istedenfor, skriver Womens Health Mag (ekstern lenke).

Dropp brokkoli og blomkål

Grønnsaker som brokkoli, blomkål, kål, rosenkål og grønnkål er svært bra for kroppen din, og kan blant annet hjelpe deg ned i vekt over tid.

Disse matvarene er imidlertid ikke like fordelaktige på kort sikt og kan lett få magen til å ese.

Dette skyldes at de inneholder raffinose (kompleks sukker) som ikke fordøyes av kroppen. Istedet fôrer sukkeret opp bakteriene i magen, som svarer ved å avgi gasser - som ikke er særlig trivelig hvis du befinner deg i bikini sammen med masse andre mennesker.

Istedenfor å hive innpå med disse grønnsakene, bør du heller lage tilbehør som fruktsalat med jordbær, bananer og yoghurt.

Bærene vil gi deg antioksidanter, bananene bidrar med kalium (og bedrer fordøyelsen) og yoghurten booster immunforsvaret ditt.

LES OGSÅ: 7 lekre godbiter under 80 kilokalorier

Drinken du bør droppe i solsengen

En skulle kanskje tro at øl er det verste du kan drikke på stranden, men det er faktisk mye bedre enn mange sukkerholdige og kaloririke drinker.

For eksempel inneholder en Pina Colada opp mot 630 kilokalorier og 75 gram sukker i motsetning til en Corona Ekstra som inneholder 300 kalorier og 27 gram karbohydrater.

Dermed kan du fort drikke to øl istedenfor én Pina Colada. Bare husk at du ikke gjør det til en vane. Da vil ikke kulemagen lenger være midlertidig.

Suppene du bør unngå

De fleste er klar over at du ikke skal overdrive saltinntaket ditt, men få vet hvor det saltet kommer fra.

En matvare som inneholder spesielt mye salt er suppe. I en chilisuppe kan du for eksempel finne opp mot 1300 mg salt. For mye salt kan bidra til at kroppen samler opp vann, og dermed gjøre deg oppblåst.

Et godt alternativ til suppene som er kruttsterke og inneholder mye salt, er for eksempel gazpacho-suppe, som inneholder mindre salt og faktisk kan kjøle deg ned istedenfor at du svetter mer.

LES OGSÅ: Ikke varm opp denne restematen

Vær obs på salaten din

Selv om du kanskje skulle tro at en salat alltid er et sunnere alternativ, er det slettes ingen selvfølge.

For eksempel vil en Cæsarsalat med en fet og salt dressing, krutonger og bacon raskt føre til at den inneholder opp mot 800 kalorier.

Enkelte salater kan faktisk inneholder over 1000 kalorier og opp mot 2000 mg med salt. Derfor bør du være nøye når du velger ut ingrediensene.

Se spesielt etter kylling siden det er magert kjøtt som inneholder mye protiener og holder deg mett lenger. Et grovt smørbrød med kylling og salat ved siden av vil ofte inneholde mindre salt og kalorier enn en cæsar salat, og hindre magen i å ese.

LES OGSÅ: Disse krydderne kan gjøre deg opplåst

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: