Irritabel Tarm

Maten som er bra for urolig mage

Kan redusere luft, diaré og forstoppelse.

IRRITABEL TARM: FODMAP-redusert mat kan lindre symptomene, mens mat som er høy på FODMAP kan gjøre symptomene verre.   Foto: NTB Scanpix
IRRITABEL TARM: FODMAP-redusert mat kan lindre symptomene, mens mat som er høy på FODMAP kan gjøre symptomene verre. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Irritabel tarm (IBS) er den vanligste formen for mageplager, og rundt 10 prosent av oss har dette. Det finnes ingen kur og det er fortsatt mye man ikke vet om tarmproblemer, men mye tyder på at maten vi spiser både kan forverre og forbedre situasjonen.

Stadig flere får øynene opp for en diett basert på det som kalles FODMAP-redusert mat, og forskning viser ifølge Norsk helseinformatikk at du kan redusere mageproblemer i forbindelse med IBS ved å unngå visse matvarer, uten at det betyr at du blir frisk av å droppe disse matvarene.

- Men forskning har vist at dietten kan lindre symptomene for 70 prosent av dem som har IBS, forteller Cecilie Hauge Ågotnes til KK.no. Hun holder foredrag, skriver bøker og blogger om emnet.   

For eksempel har forskere, blant annet ved Monash University i Australia, funnet ut at bananer, blåbær, druer, kiwi, sitrusfrukter, bringebær og jordbær er FODMAP-redusert mat, det betyr at du fint kan spise dette om du har IBS.  

Epler, pærer, mango, hermetisk frukt, vannmelon, honning, store mengder tørket frukt, fruktjuice og fruktose derimot, mener man det er lurt å redusere inntaket av.

- Det er etterhvert god dokumentasjon for at dette kan hjelpe og det bør derfor prøves ut, har Jørgen Valeur, lege og forsker ved Klinikk for medisin og Unger-Vetlesens institutt ved Lovisenberg Diakonale Sykehus, tidligere uttalt til Norsk helseinformatikk.

LES OGSÅ: Derfor får du magesmerter

Gulrot, spinat og oliven

Irritabel tarmsyndrom er en fellesbetegnelse for flere vanlige plager som har med tarm og fordøyelse å gjøre. Irritabel tarm er ikke en farlig lidelse, men kan være svært plagsom og bidra til å redusere livskvaliteten for dem det rammer.

Vegard Lysne, som har en mastergrad i klinisk ernæringsfysiologi, står bak nettstedet Frisk og Funksjonell, hvor han blant annet har viet irritabel tarm plass.

Han lister opp følgende symptomer som typisk for dem med irritabel tarm:  

  • Oppblåsthet
  • Luft i magen
  • Diaré
  • Forstoppelse
  • Magesmerter

 

Av grønnsaker har man funnet ut at gulrot, grønne salater, spinat, oliven og poteter er lave på FODMAP og derfor fint kan spises om man har IBS. Asparges, rosenkål, bønner, belgfrukter, kål og hvitløk er høye på FODMAP og kan dermed forverre symptomene og problemene for dem med irritabel tarm.

LES OGSÅ: Sliter du med sterke menssmerter?

FODMAP: Ifølge australske forskere er gulrøtter ja-mat, mens hvitløk er nei-mat og kan forverre symptomene for dem med irritabel tarm.  Foto: NTB Scanpix
FODMAP: Ifølge australske forskere er gulrøtter ja-mat, mens hvitløk er nei-mat og kan forverre symptomene for dem med irritabel tarm. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Ris, havre og spelt

Typisk for dem med irritabel tarm, er ofte at man har uregelmessig avføring, som gjerne varierer mellom løs og treg. Mye luft i magen er likevel det som av mange oppleves som den største plagen.

FODMAP er en fellesbetegnelse for ulike karbohydrater som kan skape problemer i tarmen, og står for fermentable oligosacharides disacharides monosacharides og polyols.

Lysne forklarer at de ulike FODMAP-ene har forskjellige virkningsmekanismer. Det er vanlig å reagere på noen av dem, men ikke alle. At karbohydratene kan skape problemer, betyr imidlertid ikke at du nødvendigvis må holde deg helt unna.

Ris og mais har forskerne funnet ut at er ja-mat. Rug, hvete og spelt mener man er lite gunstig å spise, mens havre har mengdebegrensninger og tolereres i mindre mengder av enkelte.

Vil du vite mer? Ta kontakt med Landsforeningen mot fordøyelsessykdommer

LES OGSÅ: Magesmerter av sukkerfritt snop

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer