Blodtrykk, benskjørhet og hukommelse; mat som hjelper

Maten som forebygger aldersproblemene

Demens, høyt blodtrykk og benskjørhet er bare noen av helseproblemene man får økt risiko for med alderen.

SUNN: Man kan generelt forebygge mange helseproblemer ved å spise sunt. Foto: Shutterstock
SUNN: Man kan generelt forebygge mange helseproblemer ved å spise sunt. Foto: Shutterstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert på nettsiden vi.no. Dette innholdet er nå overført til kk.no. Les mer om overføringen

(Vi.no): Med alderen får man økt risiko for en rekke helseproblemer og sykdommer. Mange ønsker å gjøre det de kan for å forebygge for eksempel benskjørhet eller demens.

Heldigvis er det mye man kan gjøre. Tipset som går igjen hos alle eksperter og forskere er at sunn mat, og fysisk aktivitet, forebygger det meste.

Ordtaket «du er hva du spiser» kommer ikke fra ingenting. Under følger en oversikt over hvilke næringsstoffer som kan forebygge forskjellige aldersproblemer, og hvilke matvarer som inneholder disse næringsstoffene.

Les også: Du blir ikke nødvendigvis slapp og gretten av D-vitaminmangel

Mat for å styrke hukommelsen

Det finnes enkelte næringsstoffer som fungerer mer spesifikt mot hjernen og nervesystemet enn andre. «Både hjernen og nervesystemet i kroppen er avhengig av daglig inntak av karbohydrater,» ifølge Direktoratet for E-helse.

B-vitaminene B1, B2 og B6, i tillegg til karbohydrater, er særlig positive for hukommelsen og nervesystemet. Både vitamin B1 og B6, er med på å danne signalstoffer i hjernen som er nødvendige for hukommelse.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.