Kosthold

Matmons? Da bør du bygge muskler!

Med større muskler kan du spise mer uten å legge på deg.

<strong>MMMMMAT:</strong> Det er ingenting galt med å være glad i mat! Men har det innvirkning på vekta, kan du ta grep. Foto: Getty Images/Pixland
MMMMMAT: Det er ingenting galt med å være glad i mat! Men har det innvirkning på vekta, kan du ta grep. Foto: Getty Images/Pixland Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Er du glad i mat? Glad i å kose deg med gode sauser, potetgrateng med fløte og dessert etterpå?

LES OGSÅ: Pass på at du har riktig spiseteknikk

Føler du at du alltid må legge bånd på deg, og spise sunt og passe på for at ikke vekten skal øke?



Bygg muskler - spis i vei

Det finnes en måte å nyte all slags mat, uten å få dårlig samvittighet. Trikset er å bygge muskler, for muskler forbrenner mer, og dermed kan du kose deg med mer mat uten at det gjør noe.

Å trene vil selvsagt uansett hjelpe deg med å holde vekta, for treningsøkten krever kalorier, og dermed bruker du mer kalorier enn vanlig på de dagene du trener.

Men driver du med styrketrening, og øker muskelvolumet ditt, vil forbrenningen din øke. Du vil faktisk forbrenne ganske mange kalorier etter at styrkeøkten er over - faktisk i opptil 14 timer etterpå, hvis du virkelig har kjørt deg.

Og ikke bare det. For når kroppen din består av mer muskler, vil disse gjøre at forbrenningen din går opp generelt, også de dagene du ikke trener. Muskler krever mye energi selv når de ikke er i bruk, og dermed kan den som har en sterk og muskuløs kropp spise flere kalorier.

LES OGSÅ: Maten som bygger muskler

Spis godt, men velg bra mat

Det er vanskelig å gi et eksakt tall på hvor mange kalorier et kilo muskler forbrenner i døgnet, men forskere mener det kan være opptil 90 kalorier.

Men selv om du starter med styrketrening, bør du selvsagt ikke stappe deg full av ubegrensede mengder potetgull, godis, fast food og så videre. Det er ikke sunt, uansett om du er en slappfisk eller en muskelbunt.

Men er du veltrent med mye muskler, gjør dårlig mat full av transfett og tilsetningsstoffer i hvert fall mindre skade enn om du er utrent og dvask.

Ikke medlem av treningssenter? Sjekk hvilke øvelser du kan gjøre hjemme på stuegulvet for å få en flott og sterk kropp.

LES OGSÅ: Denne styrketreningen funker best

VEKTTRENING: Det er smart å trene styrke - også for helsas skyld! Foto: Getty Images
VEKTTRENING: Det er smart å trene styrke - også for helsas skyld! Foto: Getty Images Vis mer
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer