MATVARER SOM GIR DEG GASS: Hvitløk kan få deg til å prompe mer, men du bør ikke kutte det helt ut av kostholdet ditt. FOTO: NTB Scanpix
MATVARER SOM GIR DEG GASS: Hvitløk kan få deg til å prompe mer, men du bør ikke kutte det helt ut av kostholdet ditt. FOTO: NTB Scanpix
Matvarer som gir gass:

Matvarene som gjør at du promper mer

Ifølge eksperten er det to forhold som kan påvirke gassdannelse og promping.

Promp - morsomt for noen, naturlig for andre, og ekstremt flaut for mange. Men det er jo helt naturlig! Tarmgassen må ut på et punkt - men hvorfor promper noen mer enn andre?

Klinisk ernæringsfysiolog i TINE, Anne Marie Skjølsvik, forklarer at det er to forhold som kan påvirke gassdannelse og promping. Den ene er enkelte matvarer som bidrar til mer gassdannelse enn andre, og det andre er vaner vi har i hverdagen som kan bidra til at vi blir mer oppblåste.

- Promping, eller tarmgass, dannes i tykktarmen. Når ufordøyd mat kommer over fra tynntarmen til tykktarmen, blir dette mat for tarmbakteriene vi har i tykktarmen, sier hun til KK.no.

Når bakteriene «spiser» opp denne restematen produseres det gass, som kommer ut som en promp. Luft kommer ut også uten at du merker det, for eksempel om natta.

- Og ALLE promper, så slapp av og ikke tro at du er noe annerledes. Det er helt normalt, understreker hun.

LES OGSÅ: Promper du mye?

Viktig å slippe ut luften

Trygve Hausken er professor i gastroenterologi ved Haukeland sykehus. Han forklarer at det i løpet av 24 timer går 30 liter tarmgass gjennom tarmsystemet. Omtrent 200 ml kommer ut som promp. Han tror kvinner ofte er mer nøye på hvilke lyder og gasser vi slipper ut - og dette er ikke bra for kroppen vår.

- De som holder luften inne blir ofte dårlige. Det er viktig å få det ut, sier han til KK.no.

Tarmgassen inneholder nitrogen, oksygen og næringsstoffer for kroppen. Han understreker at kosthold gjør at noen promper mer enn andre.

- Det er for eksempel kjent at fett gjør tarmgass verre, sier han.

MER PROMP: Epler kan faktisk gjøre at vi promper mer. FOTO: NTB Scanpix
MER PROMP: Epler kan faktisk gjøre at vi promper mer. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Matvarer kan påvirke tarmgassen

Noen matvarer påvirker tarmgassen vår. Hausken trekker frem FODMAP-matvarer, som handler om tungt fordøyelige karbohydrater. Alle matvarer har høy eller lav FODMAP, og det kan blant annet påvirke hvor mye vi promper.

- For eksempel kan epler gi oss mer tarmgass. Noen matvarer har høy FODMAP og andre lav. Høy bør begrenses om du vil redusere promping. Blant annet er bønner og løk ikke bra for tarmgassen vår, sier han.

Og nei, hvor mye du promper er ikke genetisk, påpeker professoren.

- Hvis du kommer fra en familie der alle promper mye, er det nok fordi dere spiser den samme maten, sier han.

Hausken understreker igjen at kvinner nok har en tendens til å holde luften inne, og at vi derfor tror menn promper mer enn kvinner.

- Det er mye av grunnen til at kvinner sliter mer med magetrøbbel enn menn.

LES OGSÅ: Holder du igjen prompen?

Dette kan hjelpe mot oppblåsthet

Skjølsvik forklarer at matvarer som inneholder tungt fordøyelige karbohydrater fordøyes dårlig i tynntarmen. Når disse går over i tykktarmen, bruker bakteriene dem som mat og danner gass.

Noen av de mest kjente gassdannede matvarene er:

  • Kål, blomkål, brokkoli, grønnkål.
  • Løk, hvitløk.
  • Bønner, erter.
  • Epler, pærer, svisker, aprikos.
  • Søtstoff.
  • Fiberrik mat.
  • Kullsyreholdig drikke.

Ernæringsfysiologen påpeker at det er viktig å ikke slutte å spise disse matvarene selv om de kan gi deg økt gassdannelse.

- Det er heller ikke alle som reagerer likt. Frukt, grønnsaker og fiberrik mat bidrar som kjent med viktige vitaminer og mineraler som kroppen trenger. Noen matvarer, som for eksempel erter og kål, vil de fleste av oss reagere på uansett, men andre kan man ved gradvis tilvenning oppleve at mageplagene forsvinner.

I tillegg er dampede eller kokte grønnsaker lettere for kroppen å fordøye enn rå grønnsaker. Når det gjelder fiberrike matvarer, er det lurt å gjøre en gradvis tilvenning til mer fiberrike matvarer, så henger magen også bedre med, sier Skjølsvik.

- Noen krydder og matvarer kan trolig bidra til mindre gassdannelse, slik som karve, fennikel og koriander.

I tillegg påpeker hun at vanene våre kan påvirke hvor mye vi promper. Det å spise for fort, raskt, å snakke mens man spiser eller spise på farta kan gjøre at vi svelger mye luft - som kommer ut igjen.

- Det er også viktig å tygge hver bit nøye. Å drikke av sugerør eller det å tygge tyggegummi kan også føre til at vi svelger mye luft.

- Noen ganger trenger det heller ikke være hverken mat eller vanene våre som bidrar til oppblåsthet. Stress og bekymringer kan også føre til følelse av oppblåsthet.

LES OGSÅ: Fryktelig plaget med svette?

Til forsiden