Fastfood

McDonalds og andre hurtigmatkjeder opplever økt salg i Norge

Nordmenn har kuttet ned på kjøttet og spiser mer grønnsaker, men vil fortsatt ha hurtigmat.

ØKER SALGET: Til tross for at nordmenn, generelt sett, spiser mindre kjøtt og mer grønnsaker, øker hurtigmatkjeder - som McDonalds, salgstallene i Norge, avslører kjedene.  Foto: DPA
ØKER SALGET: Til tross for at nordmenn, generelt sett, spiser mindre kjøtt og mer grønnsaker, øker hurtigmatkjeder - som McDonalds, salgstallene i Norge, avslører kjedene. Foto: DPA Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Ifølge Helsedirektoratets rapport fra 2015 ser vi at antall kilo kjøtt og innmat nordmenn spiste i 2004, var 70 kilo. I 2013 var tallet 77 kilo, og i 2014 75 kilo. Det har altså vært en liten, men merkbar nedgang i hvor mye kjøtt vi får i oss. Samtidig har forbruket vårt av grønnsaker økt med drøyt 20 prosent.

Men, hva har egentlig dette å si for hurtigmatkjedene? Er det slik at denne såkalte «helsebølgen», som hvert fall til en viss grad har inntatt landet, har hatt en effekt på salgstallene deres?

Ifølge Kathrine Moe, som er brand communication manager i McDonalds Norge, har de merket økt fokus på sunnhet, men det har ikke påvirket salgstallene deres. Heller motsatt. McDonalds i Norge opplever en stadig større vekst, og det samme gjelder flere av de andre hurtigmatkjedene.

- McDonalds har de siste årene opplevd en god vekst i Norge. I perioden 2009 til 2014 opplevde vi en omsetningsvekst på 25 prosent, mens antall kunder økte med 21 prosent, sier Moe. Tallene for 2015 er enda ikke offentlige.

LES OGSÅ: Mattrenden som tar internett med storm

HURTIGMAT: Ifølge hurtigmat-kjedene i Norge kan det virke som om de ikke bærer preg av at vi velger en syndig burger kun en gang iblant. De sunne alternativene kommer dessuten på løpende bånd.  Foto: Aftenposten
HURTIGMAT: Ifølge hurtigmat-kjedene i Norge kan det virke som om de ikke bærer preg av at vi velger en syndig burger kun en gang iblant. De sunne alternativene kommer dessuten på løpende bånd. Foto: Aftenposten Vis mer


Moe selv mener det er kombinasjon av tradisjonelle produkter og nye produkter som gjør at flere besøker dem, og hun ser ingen grunn til at posisjonen deres ikke vil styrke seg i årene som kommer. Mye fordi de vil tilpasse seg trender og ønsker fra gjestene.

- Samtidig er vi opptatt av å bevare kjernen i det som er vår merkevare. Dette møter vi gjennom å tilby en variert meny som når hele familien. Valgmulighetene er alt fra salat, wraps, fisk, kylling og smoothies til ikoniske produkter som Big Mac, Quarter Pounder, Milkshake og MacFries, sier hun. 

LES OGSÅ: Så mye kan du spise på én dag

Vi vil ha fisk, også som burger

Fredrika Fredmark er PR-ansvarlig i Max Burger. Den svenske kjeden åpnet sin første butikk her til lands i 2011, i Oslo, og til neste år åpnes Norges femte Max-restaurant.

I Sverige fins det 105 Max Burger-restauranter.

Fredmark sier de hadde en litt treg start i Norge, men at det nå går bedre enn forventet. 

Før nyåret meldte Nettavisen at det, ifølge administrerende direktør i Max Richard Bergfors, går bra med salget i Norge, og at omsetningen for 2015 lå an til å bli på snaut 100 millioner kroner. 

PR-ansvarlig Fredmark legger ikke skjul på at Max Burger også har tilpasset seg nordmenns sunne matvaner, og forteller at de nå tilbyr flere sunne menyer. 

- Allerede i 2003 lanserte vi får Delifresh-meny med lite fett, og i januar i år femdoblet vi vårt vegetarianske utvalg på menyen, sier hun. 

Max Burger tilbyr dessuten et alternativ for dem som ønsker lavkarbo, og i 2011 ble Max den første hamburgerrestaurant-kjeden som ble sertifisert med nøkkelhullsmerket

Fredmark forteller at salg av sunnere alternativer varierer fra restaurant til restaurant, men at de fortsatt selger mest av klassiske hamburgere. Videre velger stadig flere sunne og klimavennlige alternativer som veggie- og kyllingburger. 

Ifølge PR-ansvarlig har Max Burger som mål at hver tredje bestilling i 2020 skal være noe annet enn rødt kjøtt. I dag er drøyt hver tiende burger som selges, vegetarisk.

Fredmark forteller at nordmenn er ganske så lik svenskene når det gjelder matpreferanser, sett bort fra én ting:

- Nordmenn er litt mer glad i fisk, så vi har to varianter av fiskeburgere.

LES OGSÅ: Lær deg å si «nei takk»

Vi velger lett - og kvalitetsmat

Det kan altså virke som om burgerkjedenes økonomiske status ikke ser ut til å preges betydelig av at nordmenn velger sunnere mat og at antall kilo kjøtt vi får i oss, har en nedgang. Mye takket være sunnere og lettere alternativer

Å følge nordmenns vaner har også Burger King gjort. Ifølge Heidi Moss, Burger Kings markedssjef i Norge, vokser restaurant-kjeden og åpner stadig nye restauranter i Norge. I dag fins det 49 restauranter i landet.

- Jeg kan si at så langt i 2016 har vi en vekst på syv prosent på våre premium-hamburgere. Likevel selger våre ordinære hamburgere fortsatt veldig bra. Veksten kan henge sammen med en økt interesse for mat generelt. Nordmenn er blitt mer kvalitetsbevisste, og er nysgjerrige på nye smaker også når de skal ha et raskt måltid, sier Moss.

Hun forteller at Burger King følger forbrukertrender tett, og at de har merket en økt interesse for lettere måltider. Samtidig er de opptatt av å ha fullverdige alternativer til de som ønsker å spise lett.

- På bakgrunn av det har Burger King blant annet inkludert Whopper lite, grillet kylling, salater og grovt hamburgerbrød på menyen. Salat og vann er også gode alternativer til pommes frites og brus i alle menyer, og vi vurderer fortløpende nye produkter, sier hun, og fortsetter:

- Vi har den siste tiden merket at flere ønsker å spise mindre kjøtt, så vi ser på mulighetene til å lansere vegetariske nyheter på menyen vår.

LES OGSÅ: Sunn fastfood på 1-2-3!

Ikke bare sunnere, men også mer trendy

Moss i Burger King forteller at folk ikke bare ønsker lettere menyer og vegetariske alternativer.

Burgerkjeden merker også en økt etterspørsel etter gourmet-hamburgere - spesielt i de store byene. Dette gir en økning i salget, og preger hva Burger King selger mest av. Og det handler ikke nødvendigvis om å være sunn.

- Den klassiske flammegrillede Whopperen er den soleklare bestselger. Selv om vi streber etter å ha et godt tilbud til alle som ønsker lettere måltider, ønsker vi, som hamburgerkjede, mest av alt å gi våre burgergjester gode smaksopplevelser.

 

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer