ED-DIETT: Denne dietten passer godt for de som liker å spise store porsjoner med mat, og masse grønnsaker.FOTO: NTB Scanpix
ED-DIETT: Denne dietten passer godt for de som liker å spise store porsjoner med mat, og masse grønnsaker.FOTO: NTB ScanpixVis mer

ED-dietten:

Med denne dietten kan du gå ned i vekt uten å sulte

Følger du ED-dietten kan du spise store porsjoner med mat, så lenge maten har lav energitetthet.

ED-dietten, som også kalles Volumetrics, er en diett som stadig flere får opp øynene for. I motsetning til mange ekstreme dietter, finnes det vitenskapelig dokumentasjon på at den kan ha en positiv effekt på både vekt og helse.

Dietten går ut på at man spiser mat med lav energitetthet. Det betyr at du får mye volum, men få kalorier, noe som er gunstig om du ønsker å gå ned i vekt.

– Denne dietten følger mange av kostholdsrådene som gis av Helsedirektoratet, og er i tråd med anbefalinger som er vist å være gunstig ved vektnedgang, basert på flere internasjonale studier. Dietten går hovedsakelig ut på å spise mer grønnsaker og til dels frukt, noe som er lurt dersom man ønsker å gå ned i vekt, sier Tine Sundfør.

Sundfør er klinisk ernæringsfysiolog, høyskolelektor, doktorgradstipendiat ved Oslo Universitetssykehus, i tillegg til å jobbe med livsstilsveiledning i Synergi Helse.

– Volumtettheten på maten vi spiser påvirker metthetsfølelsen vår. De fleste synes det er mer tilfredsstillende å spise mye mat, enn veldig små porsjoner av kaloririk mat, for å bli mett. Da hjelper det å spise mat i større volum, men som inneholder få kalorier.

Øker inntaket av frukt og grønnsaker

Denne dietten bidrar til at frukt- og grønnsaksinntaket øker betraktelig, noe som er viktig for å unngå livsstilssykdommer som kreft, diabetes type 2, og hjerte-karsykdommer.

– Tallerkenmodellen har vært brukt lenge: Da skal minimum én tredel være dekket av grønnsaker, så kan én tredel bestå av brød, pasta, ris eller potet, også skal den siste tredelen være kjøtt, fisk, fugl eller lignende. For personer som ønsker å gå ned i vekt, er det anbefalt å la halve tallerkenen bestå av grønnsaker, sier Sundfør.

Sundfør forklarer at det ikke er noe revolusjonerende med dietten, men at det er et godt alternativ for sunn vektnedgang.

– Dietten følger mange av rådene som gis av Helsedirektoratet, men det å få det i en litt mer «glossy» innpakning kan gjøre det mer spennende, noe som bare er positivt.

Ved siden av å spise mye grønnsaker og en del frukt, er det anbefalt å spise magre varianter av kjøtt eller fisk – stort sett alle matvarer som er kalorifattige. Belgfrukter er også gunstig.

– Suppe er et fint eksempel på mat som inneholder mye væske, og derfor lite kalorier. Da kan man spise mye, uten å få i seg mange kalorier, sier Sundfør.

Les også: Fristet til å prøve ketogen diett?

Noen energitette matvarer bør ikke kuttes ut helt

Sundfør anbefaler alle som ønsker å leve sunnere, enten de følger en diett eller ei, om å tenke smart når det gjelder matlaging. Det er ikke vanskeligere enn å bytte ut fete, kaloririke matvarer, med sunnere alternativer.

– Dersom du for eksempel skal lage en paibunn, kan du erstatte en del smør med kesam – da blir det færre kalorier i bunnen, samtidig som den fortsatt henger sammen.

Selv om det kan være fristende å følge ED-dietten slavisk for å få den vektnedgangen man ønsker, anbefaler Sundfør å beholde noen av matvarene med høyt energiinnhold, som inneholder sunne fettsyrer.

– Du bør ikke fjerne all fet fisk, og heller ikke kutte ut olivenolje og nøtter, selv om det er svært energitett mat. Disse matvarene er kaloririke, men har en positiv effekt på hjerte-karsykdom. Også gir det god metthetsfølelse – alt handler om balanse.

Det kan virke som en god idé å spise en kjempestor salat, som kun inneholder grønnsaker. Men da vil du bli sulten fort. Sundfør anbefaler å tilføye litt kyllingbiter, belgfrukter, reker eller skinkebiter, pluss litt olivenolje og gresskarkjerner på toppen. Da holder du på metthetsfølelsen mye lenger.

– Dietten er et fint utgangspunkt for et sunnere kosthold og vektnedgang, men jeg vil ikke anbefale å følge den veldig strengt over tid.

Les også: Kosematen du kan spise så mye du vil av!

Ikke glem å spise variert

Kari H. Bugge, som er fagsjef og ernæringsfysiolog i Grete Roede AS, forteller at ED-dietten er i tråd med hvordan Grete Roede jobber, og rådene de gir til personer som ønsker å gå ned i vekt.

– Det er en fin måte å kunne spise ganske store porsjoner, men samtidig spise måltider med lav energitetthet. Mange av matvarene som har lav energitetthet, som frukt og grønnsaker, har høyt innhold av næringsstoffer, noe som er veldig gunstig.

Selv om dietten kan være et godt alternativ for sunn vektnedgang, mener Bugge at det er viktig å ha god oversikt over det man får i seg.

– Man bør likevel ha et visst overblikk over det totale kostholdet, og ikke bli helt opphengt i å se på ED-verdien. Det er viktig å spise variert, og ikke utelate de energitette matvarene med sunt fett – da kan du få et veldig ensidig kosthold, og gå glipp av mange viktige næringsstoffer som kroppen trenger.

Et kosthold der du i hovedsak velger matvarer med lav ED-verdi, vil innebære et høyt inntak av fiber. Det å plutselig gå fra et lavt eller moderat fiberinntak til et høyt inntak, kan faktisk føre til forstoppelse.

– Det er litt bakvendt egentlig, for dersom man har forstoppelse og søker etter gode råd, er det anbefalt å spise fiberrikt. Men dersom kroppen ikke er vant til å håndtere det, vil mange få forstoppelse i stedet for en godt regulert mage, forklarer Bugge.

Les også: Maten som tar knekken på magefettet

Dietten tvinger deg til å tenke i nye baner

Bugge vil ikke anbefale å gå på en streng ED-diett over tid, men hun mener at det er en fin måte å skape varige endringer på.

– Man lærer seg en ny måte å velge matvarer på, og dersom man fortsetter å velge mat med lav energitetthet, er det større sannsynlighet for å beholde vekttapet.

Hvis man lærer seg «ED-tankegangen» kan det skape god matforståelse, spesielt dersom man er opptatt av å leve sunt. Bugge gir et eksempel på hvordan man kan spise noe sukker, uten å få i seg for mye:

– Sukker er sukker, om du får det i deg fra frukt eller godteri. Spiser du to epler, får du i deg ca 130 kcal i hovedsak fra fruktsukker, i tillegg til fiber, vitaminer og antioksidanter. Spiser du 10 seigmenn derimot, får du i deg 150 kcal i form av bare sukker. Mens du må tygge lenge og vel på to epler har du sannsynligvis puttet i deg 10 seigmenn før du i det hele tatt har tenkt deg om.

Les også: Kan du trene deg ned i vekt?

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: